Občas je docela oříšek ubránit se při psaní testu subjektivním dojmům, ale když se v případě elektrobiku Overvolt AM 700i dva testeři shodnou na tom, že tohle kolo umí zvednout produkci endorfinů, je to omluvitelné. Lapierre, Bosch a legendární sjezdař Nico Vouilloz, z toho prostě nemohlo vzejít nic špatného.
Detaily dělají celek
Podívejme se na tohoto krasavce hezky od hlavy, na kterou se napojují celkem solidním průměrem dozadu se zužující horní trubka a spodní „megatruba“. Té samozřejmě chybí spodní část, kam se nasazuje baterie Powertube s integrovaným vnějším plastovým krytem. Celek solidně lícuje a nárazy od kamenů se ukázaly jako banalita. Rozměr spodní trubky, nebo spíše truby, vynikne při pohledu shora, ale je to přesně podle aktuálních trendů a v porovnání s některou obtloustlou konkurencí je to optimální střih. Lahůdkou je partie kolem motoru, kde spodní trubka přechází všude plynule a nosné šrouby motoru jsou ukryté buď pod gumovými krytkami nebo pod plastovým krytem v prohlubni před sedlovou trubkou. Tato partie je tvořena samostatným odlitkem, na nějž je navařena jak sedlová, tak spodní trubka, a tvoří šasi motoru i nosník hlavního čepu zadní stavby. A pozor, takhle bytelný čep jsme dlouho neviděli a navíc je vybavený i pojistkou šroubu proti nechtěnému povolení.
Podobně je na tom celá zadní stavba, kde masivní řetězové vzpěry přechází hodně naddimenzovanými čepy v patky a sedlové vzpěry. Mimochodem patky mají otočné vložky, které kromě jedné pozice pro pluskové sedmadvacítky a standardní devětadvacítky umí po přetočení zvládnout i běžné sedmadvacítkové kolo. Pevná boostová osa je samozřejmostí a i když gumové překrytí čepů u patek budilo obavy z možného kontaktu s patou tretry, nestalo se tak. Jednodílné sedlové vzpěry pak přechází opět masivním spojem na vahadlo přepákování k tlumiči a i když jeho horní čep sedí na štíhlejší výstuze sedlové trubky, průměrem si se sourozenci určitě nezadá. Celkově uhlazený design pak jen dolaďuje vnitřní vedení bovdenů i hadice zadní brzdy. Mimochodem samotná zadní brzda je přes standardní adaptér upevněna k řetězové vzpěře ještě dalším šroubovaným adaptérem.
Rám je opravdu dotažený do posledního detailu a jeho tvůrci přemýšleli nad každou maličkostí. I když někdo možná bude postrádat nabíjecí port pro baterii nebo její zámek, ale to už by narušilo design. Baterie se tedy nabíjí po vyjmutí z rámu a k tomu stačí odjistit kovový čep za hlavovou trubkou. Žádný zámek, prostě jen ocelová tyčka, která se po odjištění vytáhne a baterie může z rámu ven. Tohle kolo prostě nemůžete nechat zamčené jen tak někde i s baterií.
Co se týče osazení, vše je podřízeno odolnosti a určení do terénu, přesněji hodně hrubého terénu. Pike vpředu nesnese kritiku a jeho jemný chod zkraje zdvihu, progresivita i celková tuhost jsou příkladné. Tlumič s možností přitvrzení komprese páčkou je s ním v perfektní souhře, i když vyžadoval vyšší tlak a snesl by menší komoru. Z továren Sram je i pohon a řazení s možností posunu řetězu vždy jen o jeden pastorek kvůli šetření řetězu i zubů kazety. Zajímavý je pak vlastní duralový „antichainsuck“ na boku motoru, který v případě snahy řetězu namotat se na miniaturní pastorek toto neumožní. S ním jde ruku v ruce plastový boční kryt řetězu na straně u motoru, který zase brání kontaktu řetězu s motorem a čepem zadní stavby při jízdě na největší pastorky, kdy je řetěz blízko u rámu. Všechny tyto detaily pak přinesly opravdu velkou porci nadšení z jízdy, kdy se jezdec mohl soustředit jen na to, aby si terén užíval do sytosti.
Stvořen pro terén
Pro tuhle značku mám díky jejich provedení zadního odpružení slabost a ani tady systém nezklamal, byť 230 PSI na 83kg testera už je docela slušný tlak. Těžší 98kg jezdec už musel nacpat do tlumiče 265 PSI, blížící se jeho 325 PSI maximu, aby se nepohyboval na původní hodnotě na 50% SAGu. Naladění odpružených jednotek, respektive spíše tlumiče, si vyžádalo více času. Snad se vyšší tlak neprojeví negativně na životnosti těsnění. Pluskové obutí jsme pak vzhledem k agresivnějšímu pojetí jízdy a hmotnosti kola nahustili spíše na vyšší tlak a nebylo to nijak ke škodě.
Posedem bike jasně ukazuje na hranici mezi enduro a trailbikem, takže delší rám, položená vidlice, jezdec hezky vzadu a proti sportovnímu pojetí endura řídítka o něco výš. Možnost redukce podložkami pod představcem zde ale je, takže stačí ladit. Perfektní šíře i tvar řídítek a komfortní gripy i sedlo pak i rozmazlenějšího uživatele nezklamou, takže hurá do terénu.
První anomálie přichází s řazením jen o jeden pastorek, na což je třeba si zvyknout a volit převod včas. Změna je ale tak rychlá, že lze rychle odcvakat o vícero pastorků hned po sobě. Miniaturní převodník motoru se ukázal jako vynikající v nejprudších výjezdech, ale i dostatečný ve sjezdech, kde jezdec utočí i 45 km/h. K tomu tedy žádné výhrady, stejně jako k obutí, které patří k nezničitelným a univerzálním i na sněhu či blátě. O tuhosti a odolnosti výpletů, potažmo ráfků netřeba hovořit.
Odpružení zbytečně nehoupe, což je příjemné zjištění hned od začátku, a na páčku lockoutu jsme tedy takřka nesahali. První vyjížďka se střídáním všech čtyř režimů s převahou Tour vede hned do kopce, kde ani ostřejší sklon nenutí položenější předek k nucenému balancování. Ovladatelností a mírou stability je tenhle stroj špička a jakmile přijde ke slovu těžší terén, nastává ta pravá euforie. To, co občas přejíždíme na klasických sedmadvacítkách opatrně a s nejistotou, lze najednou převalit bez rozmyslu, zdolat doslova brutálně a hned s příšlapem valit naplno dál. Bike si doslova užívá každou strmou sjezdovou pasáž nebo skok z hrany, kde stačí silněji zatáhnout za řídítka. Hmotnost, pocitově bezedný zdvih a adheze plášťů jezdce nepustí tam, kam nechce. Míra jistoty je až překvapivá a zjišťujeme, že elektro-enduro styl by mohl být silně návykový. Dokonce i hodně uzavřené zatáčky, kde porovnáváme řadu kol, jsme zvládli celkem obstojně a i když rozvor není nejkratší, o položenou vidlici se prostě lze opřít a narvat to tam silou. Nižší těžiště pak dovolí v klopenkách až extrémní náklon, a to jsme se nemuseli až tolik bát kontaktu pedálů s vystouplými kameny.
K brzdám Guide sice někdy míváme výhrady, ale tady chodily naprosto jistě a nebyl problém si tou zadní v zatáčkách občas pomoct. Pro agresivní jízdní styl byl prostě tenhle bike stvořen a je radost si na něm jízdu užívat. Jasně že vás ve sjezdech bude bolet předloktí víc než na kole bez motoru, ale to je jen malá daň za to, že si užijete naplno i výjezdy a traily směrem nahoru. Přitom spotřeba elektrické energie, jak by to označili přidělovači šipek u A++ stupnice na ledničkách, nevybočuje ze standardu. Displej ukázal pod 80kg testerem nájezd 54 km a celkové převýšení 1300 metrů při využití všech čtyř režimů s převahou Tour. Metrákový tester zdolal 37 km, ovšem na Tour, Sport či Turbo režim a s převýšením 700 metrů. Režim Sport, jinak také označený jako eMTB, byl v tomto případě projevem blíže k Turbo než Tour, zatímco jindy testovaný konkurenční bike na tom byl vzájemným srovnáním opačně.
Overvolt v tomto provedení je zkrátka elektro-full nadupaný terénními schopnostmi a i když často chválíme nové koncepty 29/27,5+ s rozdílnými výplety, tady nabídla obě shodná kola dokonalé svezení. Až měl člověk v té euforii pocit, že by klidně obětoval záruku či zákonný postih na komunikacích a nechal tam nainstalovat čip, aby ta euforie neznala 25km hranici. Ne nadarmo tedy získal tenhle bike významné ocenění Design & Innovation Award, klidně bychom mu nějaké ocenění také dali.
(už)
Vybavení kola
Rám: Supreme 5 Alloy, OST+, 150 mm, Boost
Vidlice: Rock Shox Pike RC, Boost, 150 mm
Tlumič: Rock Shox Deluxe RT, Debon Air
Kliky: Race Face Aeffect Ebike, 170 mm,
Brzdy: Sram Guide RE, 200 mm
Řazení: Sram Gxe, 1x11
Přehazovačka: Sram GX
Kola: Lapierre eAM+, Boost
Pláště: Maxxis, High Roller II/Rekon+, 2,8“
Kazeta: SunRace MS8, 11-46
Sedlo: Lapierre
Sedlovka: Lapierre Dropper, 125 mm
Řídítka: Lapierre, 760 mm
Představec: Lapierre 45 mm
Motor: Bosch Performance CX, 250 W, 80 Nm
Baterie: Bosch Powertube, 500 Wh, 14 Ah
Displej: Bosch Intuvia
Hmotnost: 23,65 kg
Cena: 145 990 Kč
Zdá se, že aktuálním trendem výrobců elektropohonů není honba za co nejvyšším točivým momentem jejich sportovně orientovaných motorů, ale…
Když celoodpružený e-bike do těžšího terénu, tak v případě pluskového obutí je to pro zážitky rozhodně plus. To platí i pro testovaný full…