Zdá se, že aktuálním trendem výrobců elektropohonů není honba za co nejvyšším točivým momentem jejich sportovně orientovaných motorů, ale vývoj uživatelsky „příjemnějších“ verzí pro méně náročnou jízdu. Například Shimano sice vstoupilo do světa elektrokol pohonem určeným pro krosová a trekingová kola, aby postupně vypiplalo svůj bikový pohon E8000. Ten má aktuálně i méně výkonnou terénní verzi E7000 a trekingovou E6100, ovšem nejčerstvější novinka míří vyloženě do městského provozu.
Shimano to zdůvodňuje tím, že řadě uživatelů městských kol brání v přechodu na elektrokolo vyšší pořizovací cena, daná krom jiného i dražším pohonem se zbytečně vysokým výkonem. Jednak je to cena, a pak také hmotnost, co omezuje přechod na elektrokolo pro používání ve městě nebo pro rekreační účely. Shimano tedy přišlo na trh s dostupným a nejlehčím setem komponentů na elektrokola ve své nabídce. K výše zmíněným sadám nyní přibyla sada StePS E5000, navržená přímo pro komfortní jízdu ve městě. Zásadní rozdíl je v principu celého pohonu, jenž byl navržen nikoliv pro akceleraci a jízdu v terénu, ale jako přátelský pohon na základní úrovni, který sice zajistí dostatečnou asistenci při jízdě, ale bude finančně dostupnější, lehčí, tišší. Je určený pro dojíždění do práce nebo pohyb na kole se zavazadly, takže jde opravdu o pomocný pohon, a nikoliv sportovní řešení elektrojízdy. Tomu odpovídá i točivý moment, který je jen 40 Nm, tedy podobně jako tomu bývá u motorů v zadním náboji, ovšem toto řešení spoléhá na středový motor. Ten váží pouze 2,5 kg, což je o 380 gramů méně než váží ostatní motory Shimano. Důležitá je možnost kombinace pohonu buď se standardní přehazovačkou, nebo řazením v náboji.
Čtyřhranná osa nese jediný převodník a vše napájí buď nosičová, nebo rámová či integrovaná baterie s výběrem mezi 418 Wh nebo 504 Wh. Přípomoc pohonné jednotky je nabízena v režimech ECO, NORMAL a HIGH. Všechny tyto režimy by měly zajistit příjemný pocit jízdy, který citlivě reaguje na pokyny jezdce, a samozřejmě vyvine vyšší výkon, jakmile jezdec zabere do pedálů větší silou. Snímač točivého momentu je tedy přítomen, což aktuálně není úplnou samozřejmostí u některých konkurenčních středových pohonů. Důležité informace z pohonné jednotky, jako je rychlost nebo zbývající kapacita baterie, se zobrazují buď na standardním displeji SHIMANO (SC-E7000 nebo SC-E6100), případně cyklopočítačích třetí strany, nebo na smartphonech. Tato zařízení se připojí pomocí propojky EW-EN100 a nové aplikace E-TUBE RIDE, která zobrazuje informace o jízdě. Pro opravdu jednoduché nastavení mohou jezdci použít pouze propojku EW-EN100. Mohou tedy odstranit cyklopočítač a přepínač režimů, a mít tak kolo méně “náchylné” ke krádeži.
SHIMANO STEPS E5000 je kompatibilní buď s mechanickým řazením, nebo s elektronickým řazením Di2. Je kompatibilní se sadou NEXUS Inter, která má 8/7rychlostní náboj s vnitřním řazením (IHG), nebo se sadou NEXUS Inter-5E IHG, které jsou určené pro elektrokola. Případně s prémiovou sadou ALFINE Inter-11/8rychlostní IHG. Všechny osmirychlostní náboje nebo NEXUS Inter-5E Di2 náboj mají možnost automatického řazení a režim START, které jezdci umožní nastavit jednodušší rozjezdový převod. Pro jezdce preferující klasické řazení je dostupná možnost přehazovačky a kazety, nejčastěji s mechanickým 9, 10 nebo 11rychlostním řazením a kompatibilní zadní mechanickou přehazovačkou, ale mají také možnost 11rychlostního elektronického řazení (Di2). Co se týče možností brzd, není zde žádné omezení.
Zatímco jsme ještě předloni všichni očekávali hlavně příchod bikové sady E8000, zdá se, že tady není potřeba přinášet nějaké navýšení výkonu, ale konstruktéři obrátili pozornost na opačnou stranu spektra uživatelů elektrokol.
(už)
Když celoodpružený e-bike do těžšího terénu, tak v případě pluskového obutí je to pro zážitky rozhodně plus. To platí i pro testovaný full…
I domácí Maxbike nabízí několik modelů elektrokol, přičemž v bikovém segmentu má na výběr ze sedmadvacítky i devětadvacítky vybavené…