Zvolili byste lesklou či matnou omotávku řídítek? A hladkou nebo s profilovaným povrchem? A pak ještě jakou tloušťku, případně design a samozřejmě cenu, protože proměnných je v případě silničních či gravelových řídítek mnohem víc. Naším testem aktuálně prošla omotávka Author AGR-510 EVA, tedy cenově nejdostupnější komfortní provedení z nabídky domácí značky.
Jde o jednoduchou omotávku z EVA pěny s texturovaným povrchem, takže kombinuje matný pěnový základ s hladkými ploškami vzorku na povrchu. Ten dostal název PUAir a měl by optimálně kombinovat přilnavost k dlaním a současně odvod vlhkosti. Omotávka v ceně 399 korun má šířku 30 mm a tloušťku 3 mm, takže jde o silnější variantu pro lepší absorpci vibrací a tudíž navýšení komfortu úchopu. Délka každé role je 230 centimetrů, takže absence krátkých samostatných pásků přes objímky brzdových/řadicích pák nevadí, lze si je ustřihnout z role. V balení jsou pak kromě pružných zakončovacích samolepek i hliníkové zátky s plastovou rozporkou, jištěné v řídítkách imbusem. Kompletu jsme navážili 104 gramy a instalovali jej na hliníková řídítka silničky osazené pákami Campagnolo.
Omotávka je tužší, nicméně dostatečně poddajná, takže při navíjení tolik nepropruží a neprodlouží se, nicméně každý závit lze pečlivě dotáhnout a materiál nemá tendenci se trhat. Kolem pák nebyl žádný problém, lepicí proužek vespod drží a zvládne i částečné odmotání pro případnou korekci závitů a opětovné navinutí. Zastřižení konců ukázalo tužší houževnatý materiál a vše drží, včetně koncových lepicích pásků, neměly tendenci se odlepit. Instalace zátek je snadná a tady rozpěrka drží perfektně, takže k montáži omotávky nemáme žádné výtky.
Na první dojem je materiál příjemně adhezní a svojí „lepivostí“ je někde mezi klasickou matnou EVA pěnou a středně lepivými omotávkami. Perfektní je to bez rukavic, kdy mají dlaně komfortní úchop a současně dostatečnou přilnavost, aniž by to ale „tahalo“ za kůži jako u omotávek s vysokou mírou adheze. Hladké plošky dezénu a profilace mezi nimi prostě ideálně kombinují jistý a současně příjemný úchop. I za mokra je držení velice slušné, ale tady mají „lepivky“ vždycky navrch, ať už v rukavicích, nebo bez nich. Co se týká tlumení, tloušťka omotávky sice zlehka navýší celkový průměr řídítek, ale tužší provedení není tak poddajné jako u měkčích omotávek, takže je to spíš vyšší střední míra tlumicích schopností. Materiál neměl tendenci se nijak vymačkávat, takže spolehlivě drží a totéž musíme potvrdit u zátek, které rovněž nepotřebovaly po čase nějakou korekci pozice. Ve výsledku tak bude testovaná omotávka optimální pro ty, kdo chtějí středně tuhé, pro komfortní úchop silnější a na dotek sametově jemné provedení s ideální mírou adheze za sucha i za mokra.
(už)
Je to fenomén poslední doby, ať chci nebo ne. Gravel se prostě v cyklistickém světě etabloval velmi úspěšně a nakonec jsem mu přes…
Jsou omotávky řídítek pro silniční kola, pro all-road stroje a pak ty nejkomfortnější pro gravel, nebo jsou prostě „jen“ omotávky. Jelikož…