Se sedly kombinujícími nylonovou či karbonovou skořepinu a na ní technologií 3D natištěné polstrování s rozličnou strukturou se v posledních letech doslova roztrhl pytel. I ty nejvěhlasnější bikové značky nějaký takový kousek v nabídce mají, samozřejmě za patřičnou cenu. Případně si lze i v Čechách nechat od specializované firmy takové sedlo vyrobit za 13 tisíc přímo na míru dle otisku vlastního pozadí, nebo je možné pořídit i cenově příznivé provedení, což je případ testovaného kousku.
Sedlo West Biking 3D za 2370 korun má ve svém portfoliu společnost Cyklo Profi, takže putovalo na redakční gravel, kde svým středně plochým tvarem vystřídalo až zbytečně oblý sportovní kousek. Mám větší pozadí, takže vozím raději širší sedla a West je s maximální 145mm šířkou zadní části docela rozumný střed, délkou 245 milimetrů pak nepatří mezi moderní superkrátké kousky, což jsem nakonec ocenil. Nylonová základna sedí na standardních Cr-Mo ližinách s klasickým napojením, pouze vzadu je uprostřed trojice závitů pro případnou montáž kompatibilní blikačky. Skořepina je tužší s vertikální pružností střední části kolem pěti milimetrů a samozřejmě velkým středovým otvorem. 3D polstrování z materiálu označeného výrobcem jen jako EM21 je kromě středové plochy zadní části po celém povrchu pečlivě vytaženo až těsně k okraji skořepiny, ale ta je vždy ani ne o milimetr širší, takže opření kola sedlem o zeď a podobně málokdy zasáhlo až na polstrování. To je ve tvaru medové plástve s trochu většími otvory bez nějakých hladkých souvislých ploch a na omak je tužší vzadu, měkčí na bocích a nejměkčí na špičce. Hmotnost sedla je 265 gramů, což je s ohledem na materiál ližin i skořepiny a vlastně i cenu docela rozumné.
Montáž je jednoduchá, delší ližiny dovolí docela slušný předozadní posun, což jsem s ohledem na hledání optimálního posedu ocenil. Chvilku jsem si hledal ideální pozici na středu sedla, ale nakonec to bylo trochu víc vzadu, takže sedlo putovalo v zámku sedlovky trochu víc dopředu, abych dosedl víc dozadu. Perfektní rozložení tlaku na sedací partie bylo znát, ovšem okamžitě a vlastně během každé jízdy současně také zřetelným dojmem, že cítím 3D strukturu. Ne nějaké tvrdé a ostré body, ale prostě cítíte, že nesedíte na hladké ploše, nýbrž je tam ta jemná „masáž“ všemi součástmi složité 3D konstrukce. Není to nepříjemné, jen je to jiné, než na čem jsme všichni zvyklí sedět. A to bez ohledu na to, zda jsem měl silnější čapáky nebo slabší provedení kalhot. Na druhou stranu ale díky tomu celá plocha slušně větrá, což podpořeno širokým středovým otvorem s perfektně vyřešenými vnitřními okraji bez jakéhokoliv náznaku tlaku, nabídlo skvělé posezení i při delší jízdě. Sedlo dobře rozkládá tlak jak při posedu vzadu, tak na pouze nepatrně prohnutém středu, kde výše zmíněná flexe skořepiny není zase tak moc znát. Není to prostě superměkké sedlo, ale pohodlnější sportovní kousek. Kladně hodnotím střih sedla, kde širší středová část i špička dovolí výraznější přesuny, aniž by mě to obtěžovalo, ale současně nemusím stále hledat nějaký optimální posed. Jedno nastavení sklonu stačilo a jedno nepatrné posunutí sedla trochu vpřed, abych seděl na lehounce vyvýšené zadní části, kde je hustota materiálu větší pro výraznější oporu a rozložení tlaku. Znát to je, takže takto ideál a čím víc dopředu, tím víc cítím šíři sedla. Vynikající ventilace a slušné tlumení, plus ten zmiňovaný dojem jemné „masáže“ po celé 3D ploše a v podstatě si nemám nač stěžovat, dokonce ani výrazný výstupek skořepiny vzadu uprostřed není nijak cítit. Na silnici i v terénu perfektní dojmy, jen hustší bláto klasicky zůstává ve složité struktuře sedla, ale vymytí hadicí není problém, nicméně v terénu v blátě bych delší dobu jet nechtěl, pokaždé po zvednutí ze sedla se prostě do struktury všechno dostane a vymývání po dojezdu je pracnější než setřít bláto ze syntetické hladké kůže. Tady ale pozadí dostalo velice slušnou dávku komfortu a ventilace, takže pokud bych používal sedlo na silnici nebo gravelu bez nějakých terénních extrémů s blátem, pak nemám co bych vytýkal. Design je perfektní, materiál nejeví po 200 kilometrech nějaké známky opotřebení, ačkoliv tady by to asi chtělo delší prověrku. Každopádně 3D sedla mají působit obecně dojmem, že musí dokonale pasovat každému, což samozřejmě není pravda. Je to jako s každým jiným sedlem, takže nutností je zkoušet a testovat. Tady se tvar docela solidně povedl, takže schváleno.
(už)
Mobilní aplikaci už dnes musíte mít i na to, abyste zapnuli blikačku nebo světlo. Respektive nemusíte, pokud nechcete obě svítilny zapnout…
Německý výrobce jízdních kol Canyon propustil ředitele a do vedení se vrací spoluzakladatel značky Ronald Arnold. Má se zaměřit na…