Otestovat řadicí lanko, navíc nerezové s hladkým povrchem, tedy bez speciální povrchové úpravy, to zní skoro jako zbytečný test. Jenže není, protože když si chcete koupit „jen“ řadicí lanko, nemusí to být úplně samozřejmé, že vše bude fungovat, jak má.
Celá spousta řadicích lanek je totiž dodávaná v délce 200 nebo 210 centimetrů, a přestože to na standardní bike většinou stačí, u silničky nebo specificky vedeného řadicího bovdenu vás může zaskočit pár chybějících centimetrů. To se stalo i v našem případě, kdy bylo třeba vyměnit řadicí lanko v dualech na silničním kole a zásoba skoro stovky řadicích lanek v balení byla kvůli jejich délce 200 cm k ničemu. V krabici dílů a doplňků na testování ale bylo lanko Jagwire Pro Shift Cable Slick Polished s délkou 230 centimetrů a bylo vyhráno. Nerezové lanko s leštěným hladkým povrchem a barevnou úpravou pro odlišení od ultra leštěného nejdražšího nebo dostupnějšího broušeného provedení má koncovku pro Shimano i Sram řazení a tloušťku jen 1,1 mm. Díky zmíněné délce dosáhlo do přehazovačky i s rezervou. Chod lanka v bovdenu byl po montáži hladký a projev řazení přesný, pouze při druhé vyjížďce bylo nutné jen lehce doladit řazení přitažením stavěcího šroubu na bovdenu, pak už vše chodilo, jak má, lanko nevykazovalo nějaké protažení. Spíše byla nutnost korekce délky bovdenu způsobena jeho dosednutím v opěrkách na rámu, protože jsme jej předtím mazali.
Proč se tady rozplývám nad nerezovým lankem za 280 korun? Jednak kvůli docela vysoké ceně, ale také proto, že se mi za těch dvacet let, co dělám servis kol, hladce broušená, nebo v tomto případě ještě lépe leštěná, nerezová lanka osvědčila nejvíc. Tedy pokud řeším hladký chod řazení a dlouhodobou životnost. Celá řada lanek s teflonovým a dalším speciálním ošetřením povrchu pro nižší tření sice může za začátku nabídnout stejně hladký, nebo i hladší chod, což ale Jagwire vyvrací, jenže ten nevydrží tak dlouho. Většinou se totiž v místě největšího ohybu lanka a bovdenu povrchová úprava odírá a postupně spíš trubičku v bovdenu ucpe a chod zhorší, než aby dlouhodobě pomáhala. Pokud měníte lanko třikrát za sezónu, tak prosím, nasaďte si jakoukoliv povrchovou úpravu, ale jestli chcete mít jedno lanko na celou sezónu nebo s vodicí trubičkou či bovdenem taženým v jednom kuse i na delší dobu, broušený nerez je jistota a leštěný povrch je úplná výhra. A u něj pak jen pozor na výběr vhodné délky a třeba i průměru lanka, ten také občas může být rozhodujícím činitelem pro hladkou funkci.
(už)
Pamatujete si z dob totalitních dovolených populární gumovou „žábu“ pro napumpování matračky na vodu?Stačilo jen šlapat na gumovou kostku…
Několikrát dokola omílané klišé o tom, že gravely postupně od silniček se širšími plášti, pak verzemi s delší geometrií a nyní s celou…