Měli jsme možnost detailně prozkoumat zapletená kola Remerx Fastdisc po roce používání, kdy dostala řádně do těla na technických stezkách, projela Rychleby a absolvovala i Rallye Sudety. Jde o cenově dostupnější model zapletených kol pro rekreační závodění či trénink, která sázejí na přijatelnou hmotnost (2112 g), takže žádné závodní rakety, ale kola pro dlouhodobé používání.
Základem testovaného páru kol jsou ráfky s rozměrem 559x18 mm, samozřejmě v současnosti nabízené i v dalších průměrech. Hmotnost ráfku 460 gramů s jednoduchým nýtováním není tak moc a jeho výška zaručuje dostatečnou pevnost. Kola mají 32 černě lakovaných drátů, zapletených do vlastních nábojů Remerx-Light Disc s přírubou na šestiděrové uchycení kotouče. Za rok používání kola najela přibližně xxxxx kilometrů, během nichž bylo nutné dvakrát lehce dotáhnout výplet, ovšem nějak výrazné centrování nebylo třeba. Odolnost ráfků i bílé povrchové úpravy hodnotíme jako velice slušnou, povrchová úprava drátů přece jen nějaký šrám od kamenů nebo větví dostala, ale celkově vzhled kol po roce nijak neutrpěl a ráfky po lehkém dotažení a docentrování běží, jako když střelí, žádné naklepnutí ani vlna.
U nábojů vlastní produkce jsme byli zvědaví, jak na tom budou ložiska, jejichž princip usazení v těle náboje vychází z velmi snadného vložení ložiska a zajištění lepidlem. Přední náboj měl ložiska doslova po smrti, takže následovalo jejich vyražení, což jde snadno, a instalace nových dle návodu na stránkách výrobce. Opravdu jdou do náboje nasunout téměř rukou, my jsme si lehce pomohli přes stará ložiska a narážeč a lepidlo by mělo zaručit jisté usazení vnějších kroužků v náboji. Bohužel po dotažení koncových matic s filcovým těsněním napuštěným mazacím tukem bylo cítit, že ložiska drhnou a ukázalo se, že se osička mezi ložisky hýbe, takže bylo nutné vše vyjmout. Dvojice vymezovacích podložek 0,2 mm nasazených na osu mezi ložiska tenhle problém vyřešila a po opětovném usazení a stažení matic se vše točilo naprosto hladce. Vyloupnutí těsnicích kroužků z původních ložisek tak potvrdilo, že neodešla na zareznutí a nečistoty, ale přetažením. Při ceně 70 korun za nové ložisko ovšem byla výměna cenově stejná, ne-li výhodnější než v případě kónusů u kónusových nábojů, a lze ji provést i bez speciálního nářadí.
Zadní náboj netrpěl přidřenými ložisky, těsnicí filcová manžeta na straně u kotouče udržela vodu dostatečně daleko od ložiska a jen pod ořechem byl korozí lehce chycený vymezovací kroužek. Hliníkový ořech, mimochodem velice snadno demontovatelný, s trojicí praporků byl kromě lehkého okousání od levné kazety bez hliníkového unašeče naprosto v pořádku, takže jen očista, promazání a opětovné sesazení. Usazení kola do rámu pak při dotažení upínáku ukázalo lehké přidrhávání ořechu při volnoběhu, což vyřešila jedna 0,1mm vymezovací podložka na osu mezi ořech a vnitřní rozpěrný kroužek. Prostě i u průmyslových ložisek je někdy třeba řešit stranovou vůli, jako u kónusů.
Kola Fastdisc s cenou 3890 korun tedy v našich očích ukázala slušnou odolnost ráfků a výpletu (víme, jak natvrdo jezdí jejich majitel) a co se týče nábojů, pak výměna ložisek je sice snadná, ale nelze spoléhat automaticky na to, co mechanik zná z produkce jiných firem. Citlivá práce a trocha toho doladění vůle je zde na místě, ovšem usazení ložisek v těle náboje za ten rok nijak neutrpělo a filcové těsnění s mazacím tukem je rovněž docela zajímavé a funkční řešení, takže proč ne.
(už)
Znáte to, poklidná jízda po lesní cestě, jediná větev a ta se zrovna jako na potvoru namotá do přehazovačky a hezky ohne výměnný hák, tedy…
Topeak u svých produktů vždycky sázel na originální zpracování přinášející nějakou vychytávku. Hustilka Topeak RaceRocket MT není výjimkou,…