Letošní zima doslova přeje cyklistice, takže se dost často vracíme z vyjížďky pěkně zablácení a na kole si přivážíme nánosy bláta a nečistot, které zrovna nepřispívají k precizní funkci všech součástek řazení. Ukážeme si tedy, jak pečlivě vyčistit hlavně řetěz a celý systém pohonu.
Nejjednodušší pro praní řetězu je využití jeho spojky, a tudíž její rozpojení, obr. 1, a vyprání řetězu pomocí starého zubního kartáčku v nějaké nádobě, obr. 2, za použití odmašťovače. Těch je dnes na trhu celá řada a jsou založeny na biologicky odbouratelné bázi, takže není třeba hned sahat po naftě či technickém benzínu. Nejen, že jsou oba tyto prostředky neekologické, ale navíc nám nafta řetěz namaže, což pro následnou aplikaci speciálního hustého maziva do mokrých podmínek není zrovna ideální. Několikeré vyprání řetězu v nádobě z obou stran, důsledné osušení hadrem a máme jej připravený pro následné nasazení na kolo a namazání.
Druhý způsob nepočítá s demontáží, ale využívá speciální nástroj, kterým je pračka řetězu. Tu podle typu naplníme po rysku rozpouštědlem a nasadíme na řetěz, obr. 3, nebo naopak. Horním víčkem pak řetěz uvnitř zajistíme přesně mezi řadami čisticích kartáčků, obr. 4, a můžeme začít otáčet klikami směrem dozadu. Důležitý je vhodný převod, aby se řetěz nekřížil a nepadal nám, a také musíme pračku držet rovnoběžně s řetězovou linkou, aby se nám mechanismus „nekousal“. Několikeré protočení klik brzy přinese výsledek, ale pokud chceme mít řetěz důkladně čistý, je lepší vyměnit náplň a postup ještě zopakovat. Řešením je speciální pračka s dolévací a odtokovou nádobkou, obr. 5, kde se špinavý odmašťovač automaticky vyplavuje pryč a na řetěz se dolívá čistý roztok. I zde, stejně jako u klasické pračky, platí, že po vyprání musíme řetěz před mazáním pečlivě vytřít do sucha hadříkem.
Další možností je použití speciálního kartáče pro mytí řetězu, obr. 6, který částečně supluje pračku, ale nemá žádnou nádobku a většinou se používá při očistě celého kola, v kombinaci se saponátem a vodou v kbelíku. Je to asi nejrychlejší způsob mytí řetězu, ale není tak precizní jako ve výše uvedených případech. Tím ovšem navazujeme na očistu dalších součástí pohonu, které s řetězem souvisejí. Vyprat řetěz a nechat kazetu a převodníky ulepené od bláta není dobrá kombinace, v podstatě by tak bylo praní řetězu zbytečné. Ideální je tedy provést nejprve očistu celého kola nahrubo, tedy i kazety, převodníků a řetězu, a pak se věnovat pohonu důkladně zvlášť.
Po řetězu tedy následuje kazeta, kde je třeba dostat z prostor mezi pastorky utemovanou směs hlíny, maziva a prachu, což jde nejlépe tenkým šroubovákem, obr. 7, a pokud máme pevné částice pryč, stačí kazetu následně dočistit kartáčem, který se dostane mezi pastorky, obr. 8.
Kdo chce čistit dokonale, může použít čisticí tyčinky-provázky Dirtwash G-Strings od Weldtite, obr. 9, kterými lze pečlivě vyleštit boční strany zubů a mezery mezi pastorky. U kazety jsme opatrní s použitím silných rozpouštědel a odmašťovačů, protože by nám mohly proniknout do ořechu nebo ložisek náboje a zbytečně poškodit mazivo uvnitř.
Převodníky vyčistíme nejlépe kartáčem, případně rovněž pomůže tenký šroubovák, a následně přeleštíme hadříkem. Ideální je v tomto případě shodit řetěz pod nejmenší převodník na středové pouzdro, abychom měli všechny převodníky jednoduše přístupné. Bohužel, čistý řetěz si tím zase trochu zašpiníme, a naopak na čistých převodnících mýt špinavý řetěz také není ideální. Jenže kompromis kromě demontáže řetězu z kola neexistuje, takže si musíme najít nejvíce šetrný způsob.
Poslední součástí pohonu je přesmykač a přehazovačka, kde jde hlavně o funkčnost všech mechanismů paralelogramu, ale v souvislosti s řetězem musíme očistit i rolničky přehazovačky, protože i na nich ulpívá velké množství nečistot. Stačí je otřít hadříkem nebo zaschlý maz a špínu odloupnout šroubovákem, obr. 10. U rolniček je důležité také promazání kluzných pouzder, případně dobrá kondice vnitřních průmyslových ložisek, ale to si ukážeme příště, spolu s mazáním řetězu.
(už)
Ořech povolíme imbusem 1 ve směru proti otáčení hodinových ručiček, jisticí šroub má standardní pravý závit. Imbusový šroub ale nepovolíme…
V tomto díle naší mechanické poradny se podíváme se na to, jak správně namontovat bikové kufry, konkrétně typ Shimano. Kufry od Crank…