V tomto díle naší mechanické poradny se podíváme se na to, jak správně namontovat bikové kufry, konkrétně typ Shimano. Kufry od Crank Brothers a dalších značek se montují v principu podobně, jen se občas mohou použít vymezovací podložky kvůli nastavení odporu proti vycvaknutí.
Pokud chceme demontovat staré kufry z podrážky, musíme nejdříve důkladně vyčistit šrouby 1, abychom do nich vůbec dostali 4mm imbus. Závivětšinou zarostlý t je a šrouby hezky zakousnuté, takže je důležité nasadit imbus pořádně a pak povolit směrem proti otáčení hodinových ručiček. Pokud šroub nejde povolit, můžeme jej nahřát horkovzdušnou pistolí, lehce prostříknout okolí spoje třeba „wédéčkem“ nebo jiným mazivem ve spreji a pak to zkusit pořádně ještě jednou. Nejde-li to, a strhneme šroub, nezbývá než jej odvrtat, což nám ale hrozí poškozením závitu v plechu pod podešví, takže hodně opatrně.
U nových treter, třeba zimního kousku, nemusíme nic demontovat, ale montáž kufrů bude složitější o nalezení jejich správné pozice. Kufr by měl být umístěn zhruba pod linkou kloubů prstů 2, jen několik milimetrů směrem vzad, zhruba 5-15 mm. V tomto místě vyvíjí chodidlo nejideálnější tlak pro přenos síly, a nedojde ke zbytečnému namáhání jeho klenby. Jednoduše si přitlačíme palec ruky na střed kloubu palce nohy a po nazutí tretry si nahmatáme z vnějšku to samé místo, abychom si jej označili třeba fixou 3.
Tím máme naznačenou přibližnou pozici kufru a přichází jeho montáž. Dva páry montážních otvorů umožňují dostatečnou předozadní regulaci kufru, takže jej můžeme nasadit buď do předních otvorů a posunout jej vzad 4, nebo do zadních a posunout jej vpřed 5.
Málokdy se stane, že bychom kufr namontovali do předních otvorů a na maximum bychom jej vysunuli dopředu, to bychom pak šlapali moc špičkou a v opačném případě zase moc středem chodidla.
Než našroubujeme kufr do závitů, měli bychom šrouby lehce ošetřit závitovým tmelem 6, který jednak zabrání nechtěnému povolení, ale také vyplní prostor v závitu, takže tam nebude vnikat voda a spoj nám tolik nesroste.
Položíme kufr na podrážku proti místu označenému fixou, na něj podložku s dvěma otvory a pak lehce chytneme oba imbusové šrouby do závitů. Následuje nastavení vhodné pozice kufru, který by měl být pokud možno jak v podélné 7, tak příčné 8 ose tretry.
Pokud víme, že šlapeme raději s chodidlem dál od kliky, můžeme kufr lehce vysunout směrem k vnitřní straně chodidla a naopak. Totéž platí pro ty, kdo extrémně vytáčejí paty dovnitř k rámu nebo ven od něj, stačí kufr lehce natočit, aby nám to pak trochu ulehčil. Jakmile máme finální pozici, dotáhneme střídavě oba šrouby ve směru otáčení hodinových ručiček 9.
Nikdy nedotahujeme jeden šroub na maximum a pak druhý, ale vždy střídavě po částech, aby se kufr usadil do podešve rovnoměrně. Jeho drobné zoubky se totiž zakousnou do měkčího materiálu, což jen zvýší celkovou pevnost spoje. Zároveň to ale znamená, že bychom měli po prvním dotažení a testovací jízdě pevnost spoje překontrolovat, aby se náhodou kufr nehýbal. Na podešvi musí sedět naprosto perfektně a šrouby musí být dotažené.
Jakmile máme montáž hotovou, můžeme ještě preventivně povolit předpětí vypínacího mechanismu pedálů 2,5mm imbusem 10, abychom se s novými neošlapanými kufry z pedálů snadněji vycvakli. Nové kufry jdou totiž ven trochu ztuha, takže je to bezpečnější. Při prvních vyjížďkách sledujeme, zda nás nebolí koleno nebo netlačí chodidla, což by mohlo znamenat nevhodnou pozici kufrů, a bude třeba ji lehce upravit, než najdeme optimum.
(už)
Tentokrát se v našem domácím rádci nepodíváme na konkrétní servisní úkon, ale ukážeme si, jak kontrolovat provozní vůle ve všech důležitých…
Tentokrát se podíváme na vůli v uložení tlumiče. Tenhle problém už vyžaduje určité zkušenosti pro jeho vyřešení a je pro zkušenější…