LOOK2021_4
gravel

katalog_elektrokola

logo_katalog_detska_kola

deluxepoutak

Nabídky maloobchodů

Navigace

RSS exporty sekce

Zprávy

Partneři

Související články

Článek

Author_pruh_leden_2021.jpg

Proč nejíst sladké před sportem?

Častá otázka, která má zdánlivě jednoduchý důvod. Sacharidy jsou velmi důležitým a rychlým zdrojem energie pro cyklistický výkon. Proto někteří sportovci v dobré víře sáhnou po sladkém (sacharidy) před startem, aby byli co nejlépe připravení na závod či trénink. Jenže netuší, že si tím dělají zle a svému výkonu naopak škodí.

 

Sacharidy jsou skutečně velmi potřebným zdrojem energie, ale musíme vědět, které kdy využít. Zatímco během sportu se nám hodí i jednoduché sacharidy (označované též jako „cukry“) s vysokým glykemickým indexem, před sportem tomu tak není. V této době je potřeba tělo na výkon připravit, a to rozhodně není dobré dělat ničím sladkým.

 

Cokoliv sladkého (snězeného nebo vypitého) před sportem totiž rozhází hladinu krevního cukru, což vyvolá poplach uvnitř organizmu. Ten se pak spíše než blížícím se sportovním výkonem začne zabývat nestabilní hladinou krevního cukru, což je pro něj ohrožující stav a tedy jasně prioritní záležitost. Dokonce jsou na hormonální úrovni přijata i taková opatření, která jdou proti optimálnímu nastavení organizmu pro sportovní výkon (viz níže).

 

Ctěte fyziologické zákony

Co se tedy konkrétně v organizmu po snězení či vypití sladké potraviny děje? V prvních minutách po snězení jakékoliv sladké potraviny nebo vypití nápoje s obsahem jednoduchých cukrů (které se velmi rychle vstřebají do krevního řečiště) dojde k výraznému zvýšení hladiny krevního cukru (tzv. glykémie). Což je signál pro slinivku břišní, která za tímto účelem vyloučí odpovídající (tedy vysoké) množství inzulinu (hormon, který snižuje hladinu krevního cukru na přirozenou úroveň). Jelikož množství inzulinu odpovídá rychlosti růstu glykémie, dojde k rychlému a výraznému poklesu glykémie, a to až pod výchozí úroveň (viz graf).

 

Tento stav má dva neblahé důsledky:

  1. Na klesající hladinu krevního cukru reaguje organizmus vždy podrážděně, například pocity slabosti, studeného potu, únavy a mnohdy i pocity podobnými žaketu (hlaďáku). Když v těchto nepříjemných pocitech zazní startovní výstřel, není se čemu divit, že tělu se nechce a výkon není stoprocentní.
  2. Vysoká hladina inzulínu (což je reakce na vysokou hladinu glykémie) zamezí využití tuku jako zdroje energie. Jak pak asi vypadá výkon vytrvalce, který běžně používá během výkonu energii ze svalového glykogenu a z tuků, když mu energii z tuků (což je pro vytrvalostní výkon velmi důležitý energetický zdroj) „típnete“? Je poloviční, možná i horší. Spojeno s pocity uvedenými v prvním bodě, celkový výkon pak nestojí za nic.

 

Naše rada proto zní – nejezte ani nepijte nic sladkého v posledních 2 hodinách před sportem. To samozřejmě platí i pro trénink, protože má-li splnit to, proč jej v tréninkovém plánu máte, pak musí proběhnout efektivně.

 

Řešením pro optimální nastavení organizmu na sportovní výkon a pro zabránění pocitům hladu je snězení speciálního předvýkonového želé (např. Enervit PRE Sport) v čase 45-90 minut před sportem. Jde o sacharidovou potravinu s nízkým glykemickým indexem, která nezatěžuje organizmus, dodá postupně se uvolňující energii potřebnou pro výkon a především umožní využití tuku jako zdroje energie.

 

Výživový seriál odpovídá na časté otázky sportovců z praxe, které souvisejí s výživou, růstem výkonnosti a podstatou fungování lidského organizmu při sportu. Jeho cílem je, aby se vám sportovalo lépe.

 

Výživový seriál vychází ze zásad projektu Sportulepe.cz, jehož realizátorem je společnost VITAR Sport, oficiální distributor značky Enervit do ČR.

 

  

 

datum: 23.08.21 - kategorie: Strava
id

id

id

id

merida.gif merida.gif merida.gif merida
Copyright (C) 2012 Cykloservis. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu vydavatele časopisu Cykloservis zakázáno.
Provozovatel webu: cyklo@volny.cz | webdesign