Francouzská značka Hutchinson, založená již roku 1890, je dlouhá desetiletí synonymem závodní cyklistiky. Zatímco na začátku devadesátých let jsme byli největšími frajery, když jsme měli na silnici obuty kevlarové pláště U-Profile s tenkým modrým proužkem, o nějakých deset let později Hutchinson udával trendy XC a maratonským strojům s rychlým a současně univerzálním modelem Python. Současně byl jedním z průkopníků tubeless technologie v terénu i na silnici. My jsme tentokrát sáhli po tom úplně nejlehčím, co má značka v nabídce pro silniční kola, konkrétně po modelu Fusion 5 Galactik. Tyto pláště jsme na našem redakčním tréninkovém Cannondalu vozili již od léta 2017 a v tento moment mají na svém kontě lehce přes dva a půl tisíce kilometrů. Takže nastal čas k bilancování.
Řada Fusion 5 s polyamidovou výztuhou Lightskin a směsí s označením HDF>5.1 představuje vrchol nabídky francouzského výrobce, přičemž úplnými novinkami sezóny 2018 budou hned tři „tubeless-ready“ verze s přepracovanou směsí 11Storm. Námi testovaná varianta ovšem představuje klasiku, od počátku počítající se standardní duší. Udávaná hmotnost v šíři 23 milimetrů je rovných sto osmdesát gramů, ovšem naše digitální váha ukázala přesně 173 gramů. Zatímco řada ostatních výrobců si ráda nějaké ty gramy ubírá, Hutchinson je ke svým zákazníkům velmi férový a raději něco málo přidá, než aby podváděl, což je nám hodně sympatické. Každopádně varianta s přídomkem „Galactik“ je nejzávodnější z nabízených verzí, oproti verzi Performance je její běhoun o 0,4 milimetru slabší a ve srovnání s variantou All Season dokonce o 0,8 milimetru. Nakolik se minimalismus zkoušených plášťů promítne do celkové životnosti a odolnosti vůči mechanickému poškození, na to jsme byli od prvních kilometrů zvědavi.
Už při obouvání má uživatel pocit, že tyto „slupky“ neváží skoro nic. Hustota 127 TPI a špičkové zpracování se však hned vzápětí podepisují v dokonale přesném usazení do ráfku. Ani nahuštění na maximálně povolených 8,7 baru, tedy 125 psi, na tom nic nemění. Pláště po roztočení neházely snad ani o desetinu milimetru, běžely dokonale přesně, jako když střelí. To se ostatně nezměnilo ani po najetých více jak dvou tisících kilometrech, při nichž jsme se většinou tlakem pohybovali u horní dovolené hranice. Již tento fakt je u velmi lehkého pláště, s hmotností výrazně pod dvěma sty gramy, důvodem k potlesku. Podobná spokojenost ovšem panovala také s jízdním projevem.
Běhoun vsadil na téměř hladký dezén velmi jemnou šípovou strukturou, opakující se vždy po několika centimetrech. Samotná masa materiálu ve středu se nezdá bůhvíjak vysoká, což je ale za prvé znak prakticky všech podobných, závodně laděných plášťů a za druhé má právě taková konstrukce kladný vliv jak na adhezi a jízdní pohodlí, tak na rovnoměrné opotřebení. Fusion 5 Galactik byl zkrátka od počátku koncipován pro maximálně ostrou akceleraci, která však není znatelně vykompenzována sníženou životností, v rámci své superlehké kategorie. Největší obavy jsme měli z balastu na zimních silnicích, tedy z jemného ostrého štěrku, střepů a posypových kamínků asfaltek Středočeského a především Jihočeského kraje. A právě v tomto směru pláště obstály solidně, neboť na jemné „rozsekání“ adhezní vrstvy netrpěly o mnoho více než běžné sportovní modely třeba s cenovkou okolo pětistovky. Jedinou, zato však fatální destrukci jsem ale bohužel způsobil zadnímu plášti, a to rozříznutím o celkem velký ostrý kámen v jednom sjezdu na Karlštejnsku, kdy mě řidič prohnilé Felicie zatlačil až do krajnice. Těžko říci, zda záměrně, či nevědomě. Každopádně on ujel, zatímco já jsem zůstal stát a nutně jsem se sháněl po novém plášti. Proříznutí bylo neopravitelné, nicméně stejně by v ten okamžik dopadl kterýkoli plášť libovolné značky - až už za dvě stovky, či za dva tisíce.
Rychlostí opotřebení patří testované Hutchinsony mezi čistě závodním, superlehkým obutím k lepšímu průměru. Jejich ojíždění bylo dokonale rovnoměrné, což se jako největší výhoda ukázalo při výraznějším položení do zatáčky. Adhezní plocha byla totiž u nových i jetých plášťů prakticky identická, jakékoli nežádoucí ojíždění do plošky se nekonalo, a to ani zásluhou dlouhodobě vyššího provozního tlaku. Zmíněné dva a půl tisíce najetých kilometrů dle našeho odhadu představují sotva polovinu celkové předpokládané životnosti, možná jen třetinu při použití na kvalitním asfaltu bez ostrých nečistot. Jak už to bývá, závodnímu obutí většinou neškodí ani tak samotný nájezd, jako spíše provozní podmínky.
Použitá směs se zdá být ideálem pro sucho i mokro, neb jasně informuje o blížících se adhezních limitech, které jsou však položeny hodně daleko. Přítomnost optimální příměsi siliky se navíc postarala o to, že ani při teplotách padajících výrazněji pod desetistupňovou hranici nebyl s přilnavostí sebemenší problém, přitom právě s touto disciplínou některé jiné čistě závodní gumy občas trochu bojují. Výrobce avizuje osmnáctiprocentní nárůst přilnavosti ve srovnání s modelem Fusion 3.
Tolik tedy k testu superlehkého závodního obutí Hutchinson. Na úplný závěr nesmí chybět cenovka, kdy testovaný Fusion 5 Galactik vychází na 999 korun.
(kad)
Už vloni jsme testovali sadu bikepackingových brašen značky Ortlieb a šlo o plnohodnotné velké vodotěsné brašny do rámu, pod sedlo a na…
Patříte-li k milovníkům ultimativních karbonových komponentů a každé ušetřené deko jste ochotni vyvažovat bezmála zlatem, pak přesně pro…