Už vloni jsme testovali sadu bikepackingových brašen značky Ortlieb a šlo o plnohodnotné velké vodotěsné brašny do rámu, pod sedlo a na řídítka. Jenže ne každý potřebuje vézt tolik věcí, a stačilo by mu i menší provedení. Přesně takové jsme prověřili nyní, a namísto biku se svezlo na silničním kole.
Základem brašen je samozřejmě nylon plně odolný vodě, navíc spojený svařováním, takže jde o vodotěsné brašny, jak jsme u tohoto výrobce zvyklí. Začneme tím nejjednodušším, což je rámová brašna pod horní trubku Frame-Pack Toptube s objemem čtyři litry. Brašna za 2690 korun má hmotnost 173 gramů, rozměry 50 x 13 x 6 cm a vejde se bezpečně i do menších rámů, kde nepřekáží bidonu. K uchycení slouží trojice masivních pásků na suchý zip na horní trubku a jeden slabší na sedlovou. Tady jsme bojovali s lankem zadní brzdy pod horní trubkou, ale bovden vedený v kuse či hydraulika nebo vnitřní vedení s tím problém mít nebudou. Pásky jsou dostatečně dlouhé i na silnější trubky a na boku brašny mají navíc zajišťovací protikus zipu. Na bocích pak nechybí reflexní logo nebo přední „garáž“ pro plastové poutko jezdce vodotěsného zipu, jenž je po celé délce levého boku. Přístup do brašny je perfektní a vejdou se do ní těžší věci nebo třeba stanové tyčky. Navíc má na spodní straně oka, takže tam lze protáhnout gumicuk a upevnit další náklad či brašnu zajistit ke spodní trubce rámu. Upevnění k horní trubce je spolehlivé, ale zipy zde zevnitř nemají nesmekavý materiál, jako je tomu u podsedlové brašny. Přesto ale nedocházelo, vzhledem k výšce brašny, k nějakým nechtěným pohybům při jízdě ze sedla.
Podsedlová brašna Seat-Pack M má na rozdíl od velké sestry (8 – 16,5 l) jen 11l objem. Přesto ale vychází uchycením ze stejných principů a při ceně 3290 nabídne rozměry 35 x 14 x 15 cm a hmotnost 321 gramů. Výhodou je nižší upevnění k sedlové trubce, kde jí stačí jen šest centimetrů prostoru. Zvládne tak menší rám či teleskopickou sedlovku. Na sedlovku se upevňuje páskem na suchý zip, provlečený skrz hliníkovou přezku, navíc podšitý nesmekavým materiálem, aby se brašna nehýbala. Celý tento díl je na brašnu našroubovaný, takže jej lze vyměnit, a pásek má nejen reflexi, ale i zajišťovací protikus suchého zipu na boku, takže po utažení neplandá. Pod sedlové ližiny vede dvojitý popruh na každé straně, rovněž z nesmekavého materiálu, který se pak odolnými přezkami s pojistkou a vnitřní výztuhou zajistí k páskům od spodního dílu brašny.
Rolovací uzávěr má vlastní přezky, nechybí mu výztuhy a nabídne velkorysý přístup do brašny. Ta má od sedlové trubky vertikální plastovou výztuhu až do poloviny celkové délky, takže brašna skvěle drží základní tvar, aniž by přišla zbytečně do kontaktu s vnitřní stranu stehen při šlapání. Stažení a celková regulace objemu jsou bez problémů, výborná je čtveřice reflexních prvků vzadu, fungujících při úplném nebo částečném naplnění brašny. Vzadu dole jsou navíc poutka pro přídavný pásek, jímž lze brašnu ještě lépe zajistit k sedlu, ale nebylo to nutné. Drží perfektně a díky rozměrům nemá tendenci se někam hýbat, ovšem je třeba počítat s menším objemem a tomu podřídit vybavení.
Řídítková brašna Handlebar-Pack S vychází rovněž z většího modelu (15 l) a nabídne 9l objem, hmotnost 378 g, rozměry 45 x 16 cm a to za cenu 2490 korun. Nosný systém spoléhá na vsunutou plastovou výztuhu na straně u řídítek, pod níž je provlečená dvojice stahovacích pásků na suchý zip. Ty jsou poměrně masivní a navíc vybavené nesmekavým materiálem na spodní straně. Na ně lze navléknout až trojici distančních podložek na každý a tím nastavit vzdálenost brašny od řídítek. Podložky jsou z hodně tvrdé pěny, takže žádná deformace, ale stoprocentní naladění pozice. Přes suché zipy ještě vedou standardní pásky s přezkami s pojistkou, takže jištění na řídítka je dvojité.
Uchycení k hlavové trubce řeší poutko na spodní straně brašny a navíc je kolem brašny i dvojice popruhů s hliníkovými přezkami pro uchycení dalšího nákladu z vnějšku, případně pro kompresní stažení. Co se týče rozměrů, silniční řídítka vyžadovala výraznější zarolování obou konců, aby se vše vešlo mezi brzdové/řadicí páky. Moderní gravel kola s ven vytočenými spodními oblouky to budou mít výrazně snadnější. Na silničku ale je nutné brašnu naplnit předem a pak montovat, jinak je přístup dovnitř vyloženě obtížný. Na rovná biková řídítka je to ale bez problému a díky distančním podložkám se lze do brašny dostat kdykoliv. Upevnění k řídítkům je naprosto spolehlivé a po stažení spodního poutka k hlavové trubce se brašna vůbec nehne. Opět nechybí reflexe na přední straně a samozřejmě vnitřní zpevňující výztuhy přezek.
Celkově tedy „menší“ bikepackingové vybavení od Ortliebu opět nezklamalo a zpracování brašen, odolnost daná provedením detailů, schopnost odolávat vodě při testu hadicí i za deště, všude jsme byli maximálně spokojeni. I když na silničce není přední brašna zcela naplnitelná, vůbec to nevadí. S menším nákladem nebo na kratší cesty uveze vše potřebné, jen je třeba přizpůsobit tomu velikost vybavení. Což třeba u rozměru spacáku znamená vyrážet spíše za teplejšího počasí. Na rovná řídítka pak nemáme žádné omezení.
(už)
Patříte-li k milovníkům ultimativních karbonových komponentů a každé ušetřené deko jste ochotni vyvažovat bezmála zlatem, pak přesně pro…
Letní měsíce jsou ve znamení předváděcích akcí pro obchodníky. Cykloservis je na ně samozřejmě také zván, protože jediný časopis zaměřený…