logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • GT Karakoram 1.0 - test kola

GT Karakoram 1.0 - test kola

Název Karakoram není pro značku GT rozhodně nijak nový, v tomto případě jde ale o dostupný devětadvacetipalcový hardtail, jehož nejlepší verzi jsme otestovali.

GT Karakoram 1.0

Sportovec

Duralové rámy GT jsou kvůli protažení sedlových vzpěr na horní trubku výrazně tuhé a na zadní stavbě poměrně tvrdé, prostě stoprocentně sportovní stroje, což platilo i pro testovaný bike.

GT Karakoram 1.0Rám ze zeslabovaného duralu šestitisícové řady má spodní trubku s lehkým prohnutím pod hlavou a její profil připomíná kosočtverec s oblými hranami. Horní trubka má vejčitý profil, ovšem s ostrými hranami, a tradičně je přetažená až za sedlovou trubku.

Jak jsme zmínili, kolo je ryzí sportovec, byť tomu osazení Alivio a cena lehce přes dvacet tisíc zrovna neodpovídají. Posed dostane ruce jezdce dostatečně vysoko, ovšem jeho hmotnost je situována více dopředu. Může za to částečně i šířka řídítek, která je na devětadvacítku příkladná, těsně pod sedm set milimetrů. Jejich rovný tvar vypadá hodně ostře a kopíruje poslední trendy, ovšem pro komfortní úchop na delší vyjížďku bychom uvítali jejich výraznější zahnutí směrem k jezdci, rovný tvar není ergonomicky zrovna příjemný.

Nicméně záběr za široká řídítka nabídne jezdci dostatek síly ke zkrocení kola a také k rozjezdu ze sedla. Bike i přes velká kola nabídl díky maximální tuhosti rámu ve své třídě velmi slušnou akceleraci. Citlivost vidlice sice něco málo svým propružením pohltí, ale jde pouze o zlomek energie. Výkon kola je tedy na perfektní úrovni. Je to dáno i geometrií, protože bike nemá řídítka nadměrně vysoko, a jezdec má proto sportovně natažený posed. Šlapání mírně před sebe jen nahrává lehké a výkonné jízdě.

Svůj díl na lehké jízdě má i jemný vzorek plášťů Kenda, které po asfaltu a tvrdém povrchu velmi snadno odvalují, ovšem na suchém tvrdém podkladu se díky jemným profilům velice dobře zachytí a jsou hodně jisté. S blátem ale jistota velmi rychle klesá, vzorek je nižší a kvůli hustotě se okamžitě zanese.

GT Karakoram 1.0

V terénu je znát vysoký komfort velkých kol, kdy jezdec může jednoduše valit přes cokoliv kupředu, což v tomto případě alespoň částečně kompenzuje výraznější tvrdost zadní stavby, která jezdci opravdu nic nedaruje. V kombinaci s tvrdším sedlem to zde platilo stoprocentně. Pláště a velká kola tedy něco zachránily, a jezdec si tak mohl na maximum užívat rozbitého terénu. Přední partie byla díky citlivosti vidlice naopak maximálně komfortní.

GT Karakoram 1.0Ovládání kola bychom mohli hodnotit jako dvě samostatné jednotky. Přední partie díky úhlu vidlice dostala do vínku skvělou točivost a přední kolo nás okamžitě táhlo, kam jsme chtěli. Oproti tomu zadní část kola působila delším dojmem a předek jako by tlačila k zemi, takže celkový dojem byl ve výsledku někde na pomezí hravého a klidného. Na devětadvacítku byla ovšem celková obratnost velmi slušná a leckdy i výraznější než u některých šestadvacítek. Nízká pozice těžiště pak dovolila jezdci do zatáček kolo doslova položit a užívat si maximální trakce velkých kol. Na rovině a ve výjezdech byl vysoký výkon kola doslova radostí, protože jsme mohli jet na maximum a terén o sobě dal vědět jen tvrdším rázem do sedla. Ani v nejprudších stojkách se bike nesnažil naznačit, že by chtěl jít na zadní.

Ve sjezdech byla ovladatelnost rovněž dvojího druhu. Táhlé sjezdy s nalehnutím na řídítka byly ve znamení skvělého držení směru, jeho snadné změny a celkově dobré ovladatelnosti. Prudší pasáže vyžadovaly kvůli sklonu vidlice a hmotnosti jezdce více vpředu výraznější přesun za sedlo. Terénní schody bylo možné odskočit výraznějším přitažením řídítek, ale zvednout předek více nebo dostat celé kolo do vzduchu, to už bylo dost obtížné. V tomto směru má kolo své limity a zadní stavba prostě předek pustí nahoru jen do určité míry. O dovádění ve vzduchu rozhodně nemůže být řeč, kolo je stvořeno pro silové výjezdy a rychlé stezky, vyznavače tvrdého XC určitě nezklame. Ať už jízdními vlastnostmi, funkcí komponentů nebo dostupnější cenou.

Plusy: výkon, stoupání, ovládání, tuhost

Minusy: tvar řídítek

Rám: Al 6061

Vidlice: Rock Shox Recon 100 mm

Kliky: Shimano Alivio 22-32-44

Řetěz: KMC

Kazeta: Shimano CS-HG30, 11-34 / 9

Řazení: Sram X.5

Přehazovačka: Sram X.7

Přesmykač: Shimano Alivio

Brzdy: Shimano M445

Náboje: GT

Ráfky: Alexrims TD 24

Pláště: Kenda Small Block Eight 2,1‘‘

Sedlo: WTB Silverado Comp

Sedlovka: GT

Řídítka: GT

Představec: GT

Hmotnost: 13,9 kg

Cena: 21 999 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Focus Raven 2.0 - test kola

Německá preciznost a konstrukční perfekcionismus, to je první dojem z novinky kolekce Focus 2011, modelu Raven. Tento karbonový hardtail,…

  • Datum: 11. 05. 2011
  • Kategorie: Testy kol

Ghost HTX Actinum 9000 - test kola

Série HT modelů Ghost HTX je charakteristická nevšedním tvarováním trubek svých rámů, přičemž dominantním prvkem je především prohnutá,…

  • Datum: 15. 05. 2011
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru