Německá preciznost a konstrukční perfekcionismus, to je první dojem z novinky kolekce Focus 2011, modelu Raven. Tento karbonový hardtail, jenž v druhé nejvýše postavené modifikaci 2.0 prošel naším praktickým testem,je vrcholem nabídky značky Focus ve třídě čistě cross-countryových strojů a zároveň podle našeho názoru disponuje jedním z vůbec nejhezčích karbonových rámů na trhu. Tvarování jednotlivých partií rámu spolu se zvolenou grafikou a nevšední kombinací matných a lesklých ploch činí z modelu Raven absolutní designový skvost. A jeho jízdní vlastnosti navíc za vzhledem nijak nezaostávají...
Asi tím nejcharakterističtějším znakemravenu je nepřehlédnutelná a navíc ještě barevnou linkou zvýrazněná boční hrana trubek, do níž je zakomponováno nejen kompletní vnitřní vedení řadicích lanek, ale dokonce i hadičky zadní brzdy. Mechanici možná nad praktičností takového detailu nebudou skákat nadšením, ale stylistická čistota vnitřního vedení je jednoduše dokonalá. Hadička zadní brzdy navíc vede pod povrchem i v oblasti mohutného středového pouzdra s ložisky standardu BB30 a vyúsťuje až na horní straně levého ramene zadní stavby. Nerozplývejme se ale nad jediným, i když výrazným stylistickým prvkem, a zaměřme se na rám jako celek. Ten je samozřejmě postaven v duchu čistě závodního cross-country, čemuž odpovídá nejen použitá geometrie a nízká hmotnost, ale zároveň i nekompromisní tuhost, zajišťující ideální přenos energie.
Ve všech zmíněných ohledech model Raven přesně vystihuje požadavky na rychlou jízdu terénem s důrazem na maximální výkon a nemusí se jednat právě o námi testovanou luxusní variantu s kompletním ikstéerkem. Už základní modifikace Raven 6.0 za necelých padesát tisíc totiž představuje vybavení pro závodní nasazení, navíc s totožným karbonovým základem, na jakým je postavena i naše dva-nulka. Ostatně právě po nejnižší variantě 6.0 bychom sáhli dokonce i z designového hlediska, její modro-bílá kombinace je jednoduše famózní.
V případě testovaného modelu s černým rámem je jméno Raven, v překladu Havran, skutečně výstižné. Tento havran má ale svou rychlostí daleko blíže spíše k orlovi, o čemž dají jasně vědět již první metry jízdy.Použitá geometrie s výrazným slopingem a níže umístěnými řídítky usadí jezdce do čistě výkonnostní polohy, což lze vzhledem k celkovému zaměření kola ostatně očekávat. Záhy o sobě dá vědět nízká hmotnost a již zmíněná vynikající tuhost rámu, a to boční i celková torzní.Jediné, co havranovi trochu přistřihává křídla, jsou nesmyslně široké pláště Continental X-King 2,4“. Ty bychom si dokázali představit na kdejakém all-mountainu, na freeridu, ale určitě ne na čistě závodně koncipovaném XC stroji, kde se nejen každý uspořený gram vyvažuje zlatem, ale zároveň je zcela zásadní také co nejlepší schopnost odvalování. V rámci testovacích jízd jsme ravena na nějaký čas přezuli na XC klasiku Schwalbe Racing Ralph v nejpoužívanější šířce 2,1“ a výsledkem byl výrazný nárůst chuti zrychlovat i držet dlouhodobě ostré tempo. Případná výměna plášťů ale naštěstí není extra nákladnou záležitostí.
Vrátíme-li se čistě k jízdním vlastnostem ravenu, pak vynikla zdařilá kombinace optimální ovladatelnosti a ochoty držet přímý směr. Průjezd točivějších pasáží a různých vraceček zvládá bike bez problémů, jediným limitem jsou zde až zbytečně široká (66,5 cm) rovná karbonová řídítka, která trochu znesnadňují průjezd užších pěšin mezi vzrostlými keři a stromy. Jejich případné zaříznutí je ale otázkou okamžiku, přítomnost sériově montovaných rohů nás navíc mile potěšila. Bike samozřejmě exceloval ve výjezdech, kde vynikla celková nízká hmotnost, i když na druhou stranu hodnota 9,7 kilogramu (bez pedálů) není ve třídě stotisícových kol nijak zázračná. Právě v tomto ohledu by výměna plášťů za užší dost pomohla, naopak v případě technických sjezdů bylo obutí jednoznačným přínosem a narozdíl od mnoha jiných lehkých karbonových hardtailů působil raven klidnějším dojmem a celkově lepší stabilitou. Otázka jízdního komfortu je vůbec silnou stránkou testovaného modelu.Vpředu použitá klasika od Foxe se zdvihem 100 mm a pevnou osou je určitou sázkou na jistotu, vzadu ji pak ale celkem zdárně sekunduje luxusní karbonová sedlovka 3T, jež dokáže v kombinaci s výrazně přesazenou sedlovou trubkou při projetí nerovností nadstandardně propružit. A nemalý díl výsledného jízdního pohodlí přisuzujeme i samotné zadní stavbě rámu, plochý profil sedlových vzpěr zde rozhodně není použit jen pro ozdobu...
Kompletní sada Shimano XTR ve své poslední generaci fungovala bez sebemenších problémů. Brzdové páčky sice v ruce působí dost titěrně a seřizovací červík vzdálenosti páky od řídítek není v přímém srovnání s předchůdcem díky poloze pístku nejlépe přístupný, po stránce výkonu ale není brzdám co vytknout. Stejně tak řazení pracovalo zcela bezchybně.
Z dalších dílů zaslouží pochvalu druhá generace sedla Fizik Tundra a maximálně pohodlné gripy Fizik. Pozornost si ale zaslouží také zpracování detailů, jako je třeba ultralehká podsedlová objímka.
Shrneme-li dojmy z vyloženě luxusně pojatého hardtailu značky Focus za 115 tisíc korun, pak jsou jeho jedinou vadou na kráse použité pláště, jinak se jedná o dokonale vyvážený stroj, a to technicky i designově.
Plusy: tuhost rámu, celkový komfort jízdy, design
Minusy: zbytečně široké pláště
Rám: Full Carbon MTB
Vidlice: Fox F32 100 mm, 15mm osa
Kliky: Shimano XTR 30/42 175 mm
Brzdy: Shimano XTR
Řazení: Shimano XTR
Přehazovačka: Shimano XTR Shadow
Přesmykač: Shimano XTR
Kazeta: Shimano XTR11-36 (10)
Zapl. kola: DT Swiss XR 1450
Pláště: Continental X-King 2,4”
Řídítka: 3T Xida Team
Představec: 3T ARX Team
Sedlovka: 3T Doric Team
Sedlo: Fizik Tundra 2
Hmotnost: 9,7kg (vel. M, bez pedálů)
Cena: 115 000Kč
Český výrobce Leader Fox má v nabídce nejen horská kola a krosy, ale také čistě silniční či fitness modely. A právě z posledně jmenované…
Série HT modelů Ghost HTX je charakteristická nevšedním tvarováním trubek svých rámů, přičemž dominantním prvkem je především prohnutá,…