Když se řekne ergonomické gripy, většinou si každý vybaví značku Ergon, která v tomto oboru platí za jednoho z průkopníků a v podstatě udala profilem svých gripů jednoznačný směr. Jenže XC závodníci řeší nejen pohodlný úchop, ale i tlumení vibrací nebo nízkou hmotnost a často tak raději sáhnou po silikonových gripech s kruhovým profilem. Ergon ovšem i do téhle kategorie zacílil svoje portfolio a výsledkem jsou gripy řady GXR ve třech variantách a mnoha barevných provedeních.
Otestovali jsme verze GXR Circular a GXR, přičemž součástí řady je ještě GXR Team, což je tenčí odlehčená verze s průměrem hlavní úchopové části 30 mm, zatímco GXR mají průměr 32 nebo 34 mm podle velikosti S či L. To hlavní, co tyto gripy odlišuje od jejich sourozenců, je pryž AirCell, obsahující vysoké množství mikro bublinek vzduchu a logicky je to vzduch, kdo tlumí rázy a zajišťuje komfort. Pryž se vyrábí v Německu, stejně jako gripy a výrobní proces dovoluje tvarovat grip přesně dle požadavků. To je dobře vidět na vnější struktuře povrchu, který má jednak proměnný profil, kde se velikost S rozšiřuje z průměru 32 mm u představce postupně až na 36 mm na vnějším konci. Tenhle ergonomický profil pak doplňuje vnější struktura s jemnými drážkami, doplněnými menšími „zoubky“ pro lepší jištění pod prsty. Pozice gripů na řídítkách je díky stupnici na vnitřním okraji přesně určená a navíc nesou označení levého a pravého gripu, těžko se tedy splést. Hmotnost velikosti S je 92 gramů včetně tradičně bytelných plastových zátek, cena je 509 korun, shodných pro obě velikosti.
Otestovali jsme dvě verze gripů, konkrétně GXR a pak GXR Circular, obě ve shodné velikosti S. Rozdíl je v tom, že Circular je ekologickou odpovědí značky na uhlíkovou stopu a tyhle gripy dodávané pouze v esku a černé barvě lze recyklovat. Výrobce je po jejich dožití bere zpět a umí je opět využít, což je součást jejich technologie GreenLab Circular. Na omak nepoznáte na obou modelech rozdíl, stejně tak hmotnost je shodná, takže nebudeme do know-how nějak šťourat. Jelikož jde o gripy bez objímky a plastového základu, je to klasika vyžadující k montáži na řídítka buď nějaký odmašťovač nebo vzduchovou pistoli. Kompresorem jsme je tedy nahodili na karbonová řídítka a hladký lesklý povrch jim bude vždycky lepší oporou než řídítka s hrubší strukturou v matném eloxu. Na karbonu držely gripy spolehlivě i během testování za deště, tam je jejich výhodou imunita vůči absorpci vody a i mokré se bez rukavic drží docela jistě. Správná pozice na řídítkách je daná vytlačenými nápisy i značkami a dlaň má díky většímu průměru na konci příjemnou oporu, aniž by ale bylo cítit nějaký enormní tlak. S ohledem na průměr 32 až 36 milimetrů bych na sebe v rukavicích XL ani nechtěl větší verzi, tu snad jen pro maraton a ještě lepší tlumení, takto ale grip nabídl přesné držení řídítek, i tak vynikající tlumení a dobrou odezvu i pro agresivnější jízdní styl. Větší objem už by mě v úchopu trochu omezoval. Opravdu vynikající tlumení je hlavní devízou těchto gripů, druhou je pak perfektní adheze k rukavicím, ale i bez nich se gripy drží skvěle a přitom není materiál do dlaně agresivní. I přes perfektní tlumení a vrstvu pryže nejsou gripy nějak extra poddajné, že by zkreslovaly úchop a jezdec necítil přesnou odezvu od řídítek, tady je vše jak má být. Na enduro nebo hodně tvrdý jízdní styl bych asi volil klasiku s objímkou a agresivnějším vzorkem, ale jinak je GXR gripem pro širokou škálu jízdních stylů. Rozhodně může svými tlumicími schopnostmi a příjemně adhezním materiálem hodně zavařit silikonovým gripům. Guma se nevymačkává a drží si dlouhodobě svůj tvar, totéž platí pro odolnost vůči otěru, takže za nás hodnotíme GXR hodně vysoko.
(už)
Letošních novinek domácí značky 4EVER jsme ochutnali opravdu slušnou porci a skoro ve všech příchutích cyklistiky, tu elektrickou…
Někomu vyhovují tvrdší sedla, jinému zase ta měkká a co se týká tvaru, je to hodně individuální, protože každé pozadí je jiné. Někdy bude…