Co nejnižší váha kola, pro někoho alfa a omega výkonu a rychlosti, pro jiného možná pošetilost. Odlehčovat lze samozřejmě různě, od toho vůbec nejdůležitějšího, jako jsou kola či rám, až po absolutní drobnosti. Ovšem když se takové zdánlivé maličkosti načítají, je to pár gramů tady, pár támhle, a najednou je z nich dohromady třeba ušetřené kilo. Takže i v případě, že se gramhoničství může v extrémních případech zdát zbytečné či přehnané, pokud nejde o život, tedy jsou-li stále ještě komponenty plně funkční a bezpečné, má gramová redukce nesporný smysl. Jestli ale jezdec váží přes sto kilo, zaprvé by se měl v rámci odlehčování věnovat možná nejprve sám sobě a zadruhé má v případě mnoha superlehkých dílů prostě smůlu, protože u nich často výrobce udává hmotnostní limit právě pro jezdce, ať už bude oním stanoveným stropem osmdesát či devadesát kilogramů.
Naše Kolo z lidu je tentokrát v mnoha ohledech extrémní, především díky filosofii, s níž vzniklo. O čemž vypovídá již hmotnost 6,46 kilogramu včetně pedálů. Sedlá jej ovšem vyšvihaný závodník, jenž si zaprvé nemusí s hmotnostními limity díky své váze lámat hlavu a zadruhé redukci každého gramu zužitkuje ve svůj prospěch. Takže díly kultovních značek, zakládajících si na tom vůbec nejlehčím možném provedení, zde mají ve svém součtu význam. Co je ovšem velice důležité, nic zde není jen tak pro oko, tedy z pouhého designového hlediska. Zároveň všechny díly zaručují nejen plnou funkčnost, ale i životnost, což se v případě mnoha superlehkých, především výstavních kreací často říci nedá.
Do takové sestavy skvěle zapadá zvolený rám, neznající kompromisy ve výkonu, ovšem zároveň nabízející nízkou hmotnost. Race Bike RR1100 modelového roku 2009 je zde nejen oslavou zlatých českých rukou, ale i dostatečně výjimečným a zároveň velice dostupným základním stavebním kamenem.
Nechat rám ve své původní podobě se ovšem majiteli kola nezamlouvalo. Nechal proto louhováním kompletně odstranit původní práškový lak, čímž se mu podařilo odlehčit celých dvě stě dva gramů (!!!) a na jeho místo přišel bezbarvý elox, jehož aplikace přišla na pouhých pár stovek. A nutno přiznat, že se ke kolu tato určitá „surovost“ povrchové úpravy skvěle hodí a že jen podtrhuje dokonale účelově postavený rám s čistě kruhovými profily trubek a bez zbytečných designových kudrlinek. Jediným konstrukčním výstřelkem je typický frézovaný díl nad zadní brzdou, který zde potvrzuje rukopis konstruktéra.
V případě nápisů na rámu nelze majiteli kola upřít vtip a nadsázku. „Non working sample“ na jedné straně spodní trubky donedávna ještě doplňoval text „Do not ride!“ na té druhé. V současnosti je tentýž nápis na obou stranách. A pokud si myslíte, že je text vyřezán z fólie, jste na omylu. Dozvěděli jsme se totiž, že fólie je zbytečně těžká, takže ke slovu přišla nesmazatelná fixa, která je takřka neviditelně přelakována bezbarvým lakem....
V případě celé řady dílů byly využity produkty „karbonového mága“ značky Easton. Od ní pochází jak celokarbonová přední vidlice EC90, tak i sedlovka a řídítka z téže nejvyšší série. Ovšem tím asi nejzajímavějším a nejméně „okoukaným“ jsou zapletená kola Solist, vážící v páru necelých dvanáct set gramů. Náboje DT Swiss 240 jsou sice celkem standardní, ovšem karbonové ráfky, které jsou vyráběny rakouskou firmou Xentis, se vyznačují mnoha konstrukčními výjimečnostmi. Vedle vysoké tuhosti, zajištěné propracovanou konstrukcí, využívají patentově chráněné provedení bočních stěn a brzdné plochy. Ta i přes použití karbonu nevyžaduje speciální směs brzdových špalků, o čemž nás ostatně na kole přesvědčil zcela standardní model Kool Stop. Další zajímavostí je výrobcem poskytovaná doživotní záruka proti probrzdění (!!!) a velká pozornost byla věnována i vyvážení výpletu kol, pro dosažení optimální rotace. V konstrukci ráfku je například integrován magnet tvořící protiváhu ventilku. Podrobnosti o těchto kolech naleznete na stránkách www.panchowheels.com.
Ale zpět k dalším dílům našeho Kola z lidu. Sadu Sram Red asi není třeba nějak popisovat, daleko výjimečnější jsou například dokonale funkční brzdové čelisti Ciamillo, vážící v páru pouhých 220 gramů. Krásným kouskem je ale třeba i karbonové sedlo Tune Komm Vor s hmotností devadesát šest gramů. Značka Tune dodala i karbonovou podsedlovou objímku, no tedy spíš kousek „uhlíkového provázku“ se šroubkem, či košík na láhev, který je se svými 9,3 gramy nejlehčí na světě a přitom bez problému udrží i sedmičkovou láhev.
Součet váhově zaměřených produktů završuje například představec Syntace F99, kde číslovka značí jeho hmotnost v gramech. A firma Syntace si nevymýšlí, představec má dokonce jen 98 gramů! Z dalšího vybavení určitě zasluhují zmínku pedály Look KéO Carbon, dále vynikající pláště Continental Grand Prix 4000 či třeba článkové „bowdeny“, kombinující značky Nokon a Alligator.
Kolo zkrátka dělají detaily a ty zde rozhodně nebyly podceněny. To ostatně dokládají třeba i speciální titanové šroubky předpětí řadicích lanek nebo plastové šroubky, zaslepující závity pro montáž druhého košíku. Kovové šroubky by totiž v takovém případě vážily asi tolik, jako celý jeden košík od Tune...
(kad)
Doba převáděcích akcí jízdních kol na sezónu 2012 pomalu končí. V tomto ohledu je už po sezóně. I když jsou ještě tři měsíce do konce roku,…
Mezinárodní soutěž cyklomechaniků se uskuteční během výstavy Bike Brno 10.-12.11.2011. Tuto soutěž spolupořádáme s organizátory výstavy a…