Máme zde jednu z prvních novinek pro sezónu 2014, a sice test cyklokrosového speciálu Giant TCX Advanced 1 za osmdesát tisíc. Jde o to nejlepší, co Giant pro rychlé terénní okruhy v příštím roce nabídne, současně je však z našeho pohledu neméně důležitý fakt, že se z hlediska použitých technologií jedná o jakousi předzvěst, jakým směrem se bude v následujících letech ubírat vývoj silničních kol. Hydraulické kotoučové brzdy či pevná přední osa totiž pravděpodobně nezůstanou pouze v terénu, ale minimálně jako alternativa se s nimi budeme nejspíš ve stále větším množství setkávat i na asfaltu. Na testovaném kole však najdeme celou řadu dalších vychytávek, které se dříve či později dost možná objeví i v ostatní produkci.
Čím vším je testovaná "kroska" výjimečná? Provedením rámu, jeho nepřehlédnutelnou bledě modrou barvou, skvělou tuhostí a ovladatelností, nadstandardním komfortem zadní partie a v neposlední řadě výkonnými brzdami s vyloženě ohavnými pákami. Vždy je něco za něco a nacpat mechanické ovládání řazení a současně expanzní nádobku hydrauliky do jedné, elegantně štíhlé silniční brzdové páky zkrátka nejde. Vše je ale otázka zvyku, zvlášť v případě estetického vnímání. Pokud si ovšem na netradičně vysokou horní partii pák Sram HRD700 s řazením DoubleTap zvykneme, není tomuto kolu co vytknout, je totiž téměř dokonalé.
Rám z materiálu Advanced-Grade Composite v sobě kombinuje naprosto fantastickou torzní tuhost se schopností pohlcovat poměrně velkou část otřesů. Na této vlastnosti má ovšem vedle rámu ještě větší podíl patentovaná konstrukce sedlovky, využívající atypický průřez ve tvaru písmene "D", přičemž zploštění profilu je použito na zadní části sedlovky po celé její délce. Unikátní je také upínací mechanismus, jímž se sedlovka zajišťuje - jedná se totiž o systém přitahovaný imbusem shora, těsně před sedlovkou. Vedle toho se rám i vidlice pyšní hodně nadstandardní světlostí obou plášťů, respektive nadbytkem místa v jejich bezprostředním okolí. Díky tomu si můžete na vzorek nabalit bláta, kolik budete chtít, a kola se budou stále točit. Umístění zadního brzdového třmenu do prostoru před patku je osvědčený bikový prvek, přičemž díky použití kotoučovek si konstruktéři mohli dovolit zcela vynechat horní můstek. To se, vedle ideálního prostoru kolem pláště, projevilo také v nadprůměrné schopnosti zadní stavby absorbovat značnou část otřesů.
Z hlediska konstrukce je rám čistokrevným "závoďákem", s úplnou absencí slopingu a poměrně krátkou geometrií umožňující projíždění co nejmenšího poloměru zatáček. Samotné vytvarování rámu však nenechá oko estéta chladným, právě naopak, zvlášť díky použitému odstínu. Lahůdkou je i kompletně vnitřní vedení lanek a hadičky zadní brzdy, jež vystupuje z útrob levé řetězové vzpěry přibližně v její polovině. Na druhou stranu, vedení hadice přední brzdy již není až tak esteticky dotaženo k dokonalosti, škoda...
Osm a půl kila váhy (v testované velikosti 53) ještě není samo o sobě zárukou bezchybného jízdního projevu, ovšem za přispění tuhosti rámu a především nízké obvodové hmotnosti kol již máme před sebou stroj, jehož akcelerace, ať už v terénu či na silnici, je naprosto fantastická. Stejně tak jakékoli rezervy nenajdeme v použité geometrii, která je naladěna přesně tak, aby splnila požadavky špičkových cyklokrosařů. I přes celkem standardní vzhled "silničního" kola se s testovaným Giantem otočíte téměř na pětníku a jen těžko budete hledat zatáčku, do které by se kolo nechtělo vejít. Je totiž koncipované přesně tak, jak se od závodního "krosáka" čeká, tedy, že dokáže zpomalit těsně před zatáčkou, tu velice obratně projet, aniž by bylo nutné příliš laborovat s rozložením těžiště, a bezprostředně za zatáčkou akcelerovat, opět s co nejvyšší intenzitou. A nutno přiznat, že použité hydraulické kotoučovky mají na skvělém pocitu z jízdy nemalý vliv. Je sice potřeba chvilka zvykání, zvlášť po přechodu ze standardních ráfkových CX brzd, ale vyplatí se to. Počáteční nedůvěra a obavy, zda nebude výkon brzd v rozbahněném terénu zbytečně silný, se velmi brzo ukážou jako zcela zbytečné. Trochu citlivější dávkování je na mokru, v blátě či písku samozřejmě potřeba, ale jezdec se na něj nemusí nijak výjimečně soustředit. Nemalou výhodou je také použití pouze 140mm zadního kotouče.
A nabízený jízdní komfort? Jak již bylo napsáno výše, celek rámu a sedlovky je v tomto ohledu k jezdci až nebývale štědrý. Naopak, přední partie kola v tomto ohledu za tou zadní pokulhává. Použití kotoučové brzdy si totiž vynutilo určité zesílení konstrukce vidlice, používající navíc 15mm pevnou osu. Stejně tak technologie OverDrive 2, využívající hlavová ložiska velkého průměru, celkově otupuje schopnost vidlice pružit v předozadním směru. Na druhou stranu to alespoň částečně vyvažuje naprosto perfektní vedení kola do zatáček - spojení řídítek, vidlice a předního kola je z hlediska tuhosti celku dokonalé.
Osazení není co vytknout, vše fungovalo výborně. Určitou zajímavostí jsou kliky Rotor, ovšem se standardními kruhovými převodníky a v adekvátní délce 172,5 mm. Sram Force na postu řazení se ukázal jako bezproblémový, byť z hlediska funkce nedosahuje preciznosti luxusního redu. Připomínka k tvaru pák padla již výše, vedle přinejmenším "nezvyklého" designu tyto páky navíc neumožňují pohodlné opření dlaně za horní část, jejíž výška trochu odporuje ergonomii. Přece jen, i když nejsme fandy elektroniky, tak Shimano má u své silniční diskové hydrauliky (kvůli absenci mechanicky ovládaného řazení) prostorovou výhodu.
Jako celek nás ovšem cyklokrosový Giant nadchl po všech stránkách. A pokud byste si představovali jiné osazení, můžete si pořídit samostatný rám za 46 999 korun.
Plusy: tuhost, komfort zadní partie rámu, akcelerace, ovladatelnost
Minusy: ergonomie pák, vedení hadičky př. brzdy
Rám: Advanced-Grade Composite
Vidlice: Advanced-Grade Composite
Kliky: Rotor 3DF 36/46
Brzdy: Sram HRD700, 160/140 mm
Řazení: Sram HRD700 DoubleTap
Přehazovačka: Sram Force
Přesmykač: Sram Force
Kazeta: Sram 1050 11-28 (10)
Náboje: Giant P-CXR-1
Ráfky: Giant P-CXR-1
Pláště: Schwalbe Super Swan Tubeless 35
Řídítka: Giant Connect SL
Představec: Giant Connect SL
Sedlovka: Giant D-Fuse SL Composite
Sedlo: Fizik Antares K:ium
Hmotnost: 8,5 kg (vel. 53)
Cena: 79 999 Kč
Rámový set: 46 999 Kč
Devětadvacítky tvoří velice důležitou součást nabídky značky Apache, která pro letošní rok celou svou 29" MTB kolekci pojmenovala shodně…
Prověřovali jsme dvojici nosičových brašen z produkce domácí značky Sport Arsenal a německého výrobce Ortlieb. Zaměřili jsme se na podobnou…