Prověřovali jsme dvojici nosičových brašen z produkce domácí značky Sport Arsenal a německého výrobce Ortlieb. Zaměřili jsme se na podobnou kvalitativní kategorii, v níž u obou výrobců najdeme vodotěsné provedení z odolného materiálu se zavěšením k nosiči pomocí háčků a rolovacím uzávěrem inspirovaným lodními vaky. Nosnost brašen je koncipovaná zhruba na patnáct kilogramů u každé, což odpovídá třicetikilové výdrži nosiče.
Zatímco v nabídce Sport Arsenalu jde o nejkvalitnější expediční model art. 312, určený pro nejnáročnější cyklistické putování, Ortlieb svým modelem Back-Roller Classic v podstatě kategorii zadních brašen otvírá. Cena se u páru brašen liší zhruba o tisíc korun, takže nás zajímalo, kdo je v čem lepší a naopak.
Všechny brašny prošly testem na tomtéž kole vybaveném nosičem Sport Arsenal art. 001 v ceně 870 korun, vyrobeném z tenkostěnných ocelových trubek, který díky prostorové konstrukci s výztuhou nabídl dobrou oporu bočnicím brašen. Navíc jeho tuhá konstrukce dobře rozloží hmotnost nákladu a měla by vydržet až třicet kilogramů zátěže. Jednoduchou montáží lze nosič přidělat na téměř jakékoliv kolo, jediný problém bude u patek pro kotoučovou brzdu, kde je potřeba buď přidat podložky, případně dokoupit adaptér, je-li použita i kotoučová brzda. Výhodou ocelového provedení je možnost opravy kdekoliv po cestě, protože ocel se dá svařit téměř v jakékoli autodílně či „JZD“, což o hliníku říci nelze.
Dvojice spojovacích kulatin mezi nosičem a sedlovými vzpěrami je k nosiči upevněna pouze jedním imbusovým šroubem každá, což nevzbuzovalo příliš důvěru, ale hlavní část nákladu nesou vertikální stojky, takže se tento díl ukázal nakonec dostatečně spolehlivým. Nosič s hmotností 905 gramů je navíc vybaven ještě gumicukem, který lze zaháknout k tělu nosiče a do speciálního plechu, který se našroubuje spolu s ním do patky. Gumicuk tedy lze jednoduše demontovat. Všechny brašny na nosič pasovaly, díky dostatečnému prostoru mezi střední hliníkovou plochou a bočním rámem, zcela bez problémů a všechny i s nákladem bezpečně udržel. Nejkritičtějšími místy se ukázaly šrouby do patek, kde je třeba dát pozor při dotažení, aby se nepoškodila hlava a bylo možné je po čase dotáhnout. Ty totiž nesou celou hmotnost, takže je dobré vzít si na cestu náhradní.
Předchůdce těchto brašen vyrobil zakladatel značky před třiceti lety z plachty pro nákladní automobily. Brašna s objemem 20 litrů má hmotnost 970 gramů a cena za pár je 2990 korun. Naprosto jednoduchý tvar drží díky vnitřní plastové výztuze na straně výpletu, přes niž je ještě vnitřní kapsa na dokumenty. Materiál se svařovanými švy má vnější vodotěsnou vrstvu a na spodní hraně našroubovaný ochranný plastový dílec. Vpředu a vzadu je reflexní plocha a všechny plastové dílce jsou našroubované.
Zavěšení dvojicí plastových háčků s výměnnou vložkou a spodní pojistkou proti vyskočení je díky možnosti jejich posunu v kolejnici velice snadné a přesné. Dole se brašna zajistí posuvným plastovým hákem za některou ze stojen nosiče. Montáž je velice snadná a sundání brašny ještě lehčí, stačí totiž vzít jednou rukou za poutko a spodní pojistky háčků se odjistí. Blesková demontáž třeba za deště je geniální, ovšem nenechavci s tím rovněž nebudou mít moc práce.
Rolovací uzávěr je díky výšce brašny snadno ovladatelný a obě přezky lze zajistit buď jen do sebe, nebo mnohem spolehlivěji přes popruh skrz háček dole na boku. Srolovaný uzávěr se navíc zajistí stahovacím popruhem, který částečně reguluje objem brašny, takže ji lze po sejmutí z nosiče přenášet buď za poutko nahoře, nebo je možné popruh vyháknout z háčku a nést ji jako kabelku.
Test voděodolnosti při důkladném ostříkání hadicí ze všech směrů ukázal uvnitř naprosto suchý obsah. Uchycení k nosiči bylo velice spolehlivé, navíc dva průměry plastových vložek zaručí odpovídající usazení na trubkách průměru 8 či 11 mm. Na rozbitém povrchu nebylo znát nějaké nepříjemné rachocení, dobře nastavený spodní zobáček dokázal brašnu udržet hezky u výpletu. Celkově musíme pochválit kvalitní zpracování, jednoduchost a bleskovou demontáž, na druhou stranu je to vyváženo odpovídající cenou. Na výběr je ovšem z několika barevných provedení, takže cestovatelé-ladiči si určitě přijdou na své.
Vlajková loď domácího výrobce cílí na ty nejnáročnější cykloturisty a dalo by se říci, že výrobek je prověřen téměř ve všech částech světa, protože tyto brašny používali na svých cestách Michal Jon a Lucie Kovaříková, kteří na kole objeli celý svět.
Brašna má objem dvacet litrů a hmotnost 950 gramů, přičemž cena za jednu je 975 korun, takže pár vyjde na 1950 korun. Stejně jako u konkurence drží tvar plastová výztuha, ale vnitřní prostor nemá žádné další kapsy. Vysokofrekvenčně svařovanými švy spojené dílce mají všechna poutka a přezky našité na podlepeném dílu, jediné šrouby jsou pro uchycení vodicí duralové kolejnice pro posuvné duralové háčky. Reflexní plocha je nejen vpředu a vzadu, ale také na boku brašny a reflexní je i velké logo firmy.
Zavěšení háčky s plastovými vložkami je díky jejich posuvu a možnosti fixace pozice šroubem jednoduché, proti vyskočení brání poplastovaná plechová pojistka, která se zapře o trubku rámu nosiče. Dole pak drží brašnu u výpletu gumička s háčkem, takže sundání z nosiče vyžaduje obě ruce a o něco delší dobu než u soupeře.
Rolovací uzávěr se zajistí k přezkám na bocích a navíc ještě stahovacím popruhem přes vrch. Dvojice těchto popruhů je vedena přes celou brašnu, takže slouží i k regulaci objemu uvnitř a lze pod ně nasunout třeba mokrý kus oblečení. Pro přenášení slouží pouze plastové poutko na horní straně. Při zkoušce proudem vody ze všech směrů se opět potvrdila vynikající vodotěsnost uzávěru a všech spojů, takže obsah uvnitř vydržel bez jakéhokoliv navlhnutí. Pouze vnější stahovací popruhy nasákly vodou, ale to je pro oba testované modely společné. Na nosiči drží závěsný systém spolehlivě, plechová pojistka je jednoduchá a plní svoji funkci dobře. Pouze při pádu by se mohlo stát, že by se brašna uvolnila, což u soupeře téměř nehrozí, ale to je jen krajní případ. Spodní háček na gumičce byl díky zajištění navařeným proužkem materiálu dostatečně účinný, takže ani v tomto případě neměl náklad tendenci vzdalovat se v náklonu od výpletu.
Domácího zástupce chválíme za možnost výraznějšího stažení objemu a větší reflexní plochu. O něco delší montáž a demontáž je ale vykompenzovaná kvalitním zpracováním a hlavně příznivou cenou.
V obou případech test ukázal vynikající vodotěsnost a kvalitní zpracování. Rolování uzávěru je pocitově snadnější u ortliebu a líbila se nám u něho designová čistota. Vede i v rychlosti sejmutí z nosiče a montáží, ale cena jej trochu znevýhodňuje. Sport Arsenal nabídne vyšší bezpečnost díky reflexi a také možnost větší regulace objemu. O něco delší čas montáže ale nenasvědčuje nic o menší kvalitě upevnění, takže celkově jde o poměrně vyrovnané kousky, kdy jeden nabídne lehčí ovládání za vyšší cenu a druhý o pár vteřin delší montáž s výraznou finanční úsporou.
Abychom však byli úplní, pro převoz všeho nutného na zadním nosiči by ještě neměla chybět horní brašna na spacák nebo lehčí věci, kterou Ortlieb v menším ze dvou objemů 24 litrů za 1490 korun rovněž nabízí a lze ji uchytit napříč do přezek bočních brašen. Sport Arsenal má v nabídce spacákové brašny ve dvou provedeních, která se uchytí samostatným stahovacím popruhem k nosiči, a je třeba je navíc zajistit gumicukem. Menší verzi art. 314 s objemem 12,5 litru jsme vyzkoušeli v kombinaci s oběma testovanými brašnami a v podstatě zaručila, díky rolovacímu uzávěru a materiálu, stejnou vodotěsnost. Je ale rozměrově menší, takže pojme jen malý spacák nebo to nejnutnější, a její zajištění k nosiči není tak propracované jako u bočních brašen. Za cenu 524 korun je to ale praktický vodotěsný obal na cokoliv, takže do kompletní výbavy se vyplatí jej zařadit, případně lze sáhnout po větší 22l verzi za 750 korun, kterou je možné díky popruhům proměnit ve vodotěsný batoh.
Výbavu na dlouhé putování jsme tedy prověřili, ale pokud to s cestou myslíte vážně, je lepší hmotnost nákladu rovnoměrně rozložit, takže ke slovu přijdou i brašny na přední nosič, na řídítka a třeba i malé modely do rámu. Zbytečně přetížené zadní kolo totiž není příliš žádoucí. Záleží ale na délce a náročnosti cesty, protože někdy mohou opravdu stačit jen dvě zadní brašny, navíc ne úplně plné.
(už)
Americký výrobce je jedním z několika málo vyvolených, kteří si dodnes zachovali punc originality a jakési kultovnosti. Přesto ale dokázal…
Oblíbenost osobních automobilů typu SUV je v mnoha směrech logická, nicméně využitelnost zavazadelníků a celková praktičnost oproti…