Standard 29 palců stále sílí a s každou novou kolekcí u většiny značek přibývají modely, sázející právě na velký průměr kol. Dá se říci, že téměř všechny běžné 26“ biky mají dnes svou 29“ alternativu, alespoň v případě střední a vyšší třídy. A výjimkou už nejsou ani čistě dámské modely, z nichž jsme jeden otestovali v praxi. Giant Anthem X 29er 4 W je novinkou kolekce 2013 a jedná se o upravenou verzi oblíbeného, maratonsky zaměřeného devětadvacítkového anthema, určenou pro sportovně orientované terénní jezdkyně.
Přestože z hlediska přenosu síly při výkonnostně pojaté jízdě zůstává vhodnost použití velkých kol v kombinaci s drobnější ženskou postavou tak trochu otázkou, nalezneme zde i zcela jasná pozitiva. Trochu vláčnější akceleraci totiž dokáže více než adekvátně vyvážit perfektní prostupnost kola terénem, ideální adheze ve výjezdech i sjezdech a v neposlední řadě fakt, že velká kola v kombinaci s vynikajícím systémem odpružení a použitou geometrií prominou nemalé množství případných jezdeckých chyb.
Základem kola se stal standardní duralový rám typu Anthem X 29er ze slitiny Aluxx SL, samozřejmě s upravenou, zkrácenou geometrií. Oproti většině konkurenčních dámských celoodpružených modelů má testovaná verze anthema maximálně snížené nastupování, tedy hodnotu „standover“. Komfort, a to nejen jízdní, je zde tedy na prvním místě. Jinak se koncepčně jedná o standardního zástupce řady, takže nechybí patentovaný systém Maestro, s jednodílnou zadní stavbou, zavěšenou na dvojici vahadel. Virtuální čep, oddělující průběh pružení od záběru do pedálů a brzdění, má Giant zvládnutý na jedničku, proto si zde také mohl dovolit použít celkem běžný zadní vzduchový tlumič, bez možnosti nastavení kompresního tlumení.
Za cenu 41 990 korun nabídne testovaný bike rozumně vyvážené osazení, z pohledu pružicích jednotek i dalších komponentů. Navíc se mu daří celkem účinně bojovat proti předsudkům, že pro malou postavu je devětadvacítka nevhodná. Ale o tom až později.
Ve jménu komfortu a ovladatelnosti
Zkrácený přední trojúhelník se společně s nízkým nástupem podílí na hodně příjemných prvních dojmech. Použitá geometrie se zasloužila také o to, že může být nasazen standardně dlouhý představec, aniž by se tím posed zbytečně natahoval. I přes stomilimetrový zdvih na obou kolech se zde navíc dá hovořit o poměrně nízkém těžišti, které navyšuje celkovou jízdní stabilitu a pocit jistoty i pro méně zkušené jezdkyně. Pozitivní první dojmy pak podtrhuje také velice pohodlné, vyloženě dámsky tvarované plošší sedlo a perfektní gripy. Jejich provedení nevyžaduje použití rukaviček s polstrovanou dlaní, a přestože se nejedná o standardní pěnovinu, z hlediska komfortu jsem se snad ještě nesetkala s příjemnějšími gripy.
To byly ale pouze bezprostřední dojmy po usazení na kolo, mnohem důležitější je jízda samotná. Již první metry totiž dávají tušit nejen to, že akcelerace nebude až tak vláčná jako na řadě jiných devětadvacítkových modelů, ale především překvapila nadprůměrná točivost kola, skoro srovnatelná s běžnými 26“ modely. Na prvním zmíněném pozitivu se podílejí především celkem lehká kola s plášti Schwalbe Racing Ralph, na druhém pak nepříliš položený úhel přední vidlice a zkrácený rozvor, který byl ještě zvýrazněný testovanou velikostí S (16“). Máme před sebou celoodpružený bike s hodně nízko položeným těžištěm, ovšem vybavený velkými koly, což v praxi znamená, že akcelerace sice není raketová, ale příkladná ovladatelnost je zde navíc podpořena faktem, že jízdní stabilitu jen tak nějaká nerovnost nerozhodí.
Dámská verze devětadvacítkového anthema se cítí jako ryba ve vodě nejen ve sjezdech, ale i ve výjezdech. Přestože se to může zdát jako zažité klišé, tak skutečně nijak extra nelpí na jezdecké technice, takové byly alespoň mé dojmy. Měla jsem pocit, že na tomto biku s hmotností 13,2 kilogramu (s testovacími pedály Crank Brothers EggBeater) za sucha vyjedu snad jakkoli prudké stoupání, a to klidně ze sedla a bez laborování se zatížením předního či naopak zadního kola. Tentýž pocit jistoty mi bike dal i v ostřejších sjezdech. Zde sice už bylo nutné jej trochu krotit, protože na devětadvacítku měl skutečně o něco hravější projev a méně inklinoval k vyloženě přímé, ničím nerušené jízdě, ale i tak jsem s ním sjela poměrně velké terénní nerovnosti. Velká kola nejsou možná výhodou při vyloženě rychlém XC ježdění stylem „brzda-plyn“, ale v techničtějším terénu, plném prudkých výjezdů i sjezdů, za ně bude majitelka anthema hodně vděčná.
Pokud se mám vyjádřit k systému pružení, tak bych opakovala již mnohokrát vyřčené. Maestro funguje bezchybně, a i když je nutné u testovaného modelu počítat při šlapání s lehkým pohupováním, v praxi není nijak rušivé a především neokrádá o vynaloženou energii. Přední vidlice Rock Shox s pevnou osou pak nabídla optimální ekvivalent k funkci zadního odpružení. Snad jediné, co mi trochu chybělo, byl dálkový lockout, na nějž jsem ze svého biku zvyklá. Jinak ke zbylému osazení není moc co dodat. Shimano Deore funguje i přes své postavení na spodním okraji sportovních sad perfektně.
Suma sumárum, pokud nějaká dáma-bikerka touží po sportovněji zaměřené celoodpružené devětadvacítce, nový Anthem X 29er 4 W z modelové kolekce 2013 jí určitě doporučím.
Rám: ALUXX SL, 4" Maestro Suspension
Vidlice: Rock Shox Recon Silver TK,, 100 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch R
Kliky: Shimano Deore 24-32-42
Brzdy: Avid Elixir 1, 160 mm
Řazení: Shimano Deore (10)
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG-62 11-36 (10)
Náboje: Giant Tracker Sealed
Ráfky: Giant S-XC29 2
Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 29x2.25”
Řídítka: Giant Connect SL, Low Rise
Představec: Giant Connect
Sedlovka: Giant Connect
Sedlo: Giant Performance MTB, Women's
Hmotnost: 13,2 kg (vel. S, s pedály))
Cena: 41 990 Kč
Nový model elektrokola pro příští sezonu nenabízí pouze netradiční design, ale hlavně sází na kompaktnost celku pohonu, napájení a rámu,…
Biky řady Razzer byly vždy koncipovány svojí geometrií pro sportovní využití. Nejinak je tomu i u testovaného modelu ze střední třídy,…