Závodní rám pro cross country Giant Anthem X disponuje 100 mm zdvihu zadní stavby a ve velikosti M váží v hliníkové verzi pouhých 2,3 kg. To je velice příznivá hodnota na to, aby se na tomto rámu nechala postavit závodní raketa okolo deseti kil. Tuto hranici atakuje nejdražší model Anthem X 0, my jsme si však do testu vyžádali mnohem dostupnější model X 2, jenž i bez pedálů váží hodně zajímavých 11,5 kg. Tato hodnota sama o sobě není tolik výjimečná, dokud nezjistíme cenu kola. Anthem X2 totiž stojí necelých padesát šest tisíc korun, a přitom je osazen vidlicí Fox F100 RL a tlumičem Fox RP2 či skoro kompletní sadou komponentů Shimano XT. Nad tím se nedá nic jiného, než jen kroutit hlavou, kam až dnes klesly ceny tak výborně vybavených kol. Před pěti deseti lety bychom za „padesát“ možná tak sehnali pevný rám na „iks-téčku“ s V-brzdami.
Firma Giant již od roku 2005 vybavuje své rámy odpruženým systémem s virtuálním čepem Maestro, jenž je vyladěn tak, že může fungovat na kolech s různým zdvihem od XC strojů po sjezďáky. Hlavní cíl je jasný – oddělit síly vznikající při šlapání od těch, které aktivují tlumič a zabránit tak nežádoucímu propružování při šlapání. Ale ruku na srdce, je to dnes v době propedalu, motion controlu či tvrdého lockoutu ještě třeba? Vždyť pro výjezd či silovou jízdu stačí tlumič přitvrdit a už není třeba řešit, zda systém propružuje vlivem tahu řetězu či nikoli. Mnohem důležitější je, aby odpružení kultivovaně pracovalo v jezdcův prospěch ve chvíli, kdy to skutečně potřebuje, tedy v rozbitém terénu, ať už ve výjezdu, či ve sjezdu.
A to je přesně parketa systému Maestro. Při běžné jízdě lesem pohlcuje drobné terénní nerovnosti tak, aby jízda byla pohodlná. Rozdíl mezi přitvrzeným a otevřeným režimem je dobře patrný, protože otevřený tlumič výrazně zklidňuje jízdu a tím i oddaluje únavu jezdce. Ve střední části zdvihu již narůstá komprese tlumiče, takže proti tahu řetězu je zadní stavba mnohem odolnější a nepohupuje se bez důvodu. Tím důvodem jsou pouze rázy odspodu, čili středně velké terénní nerovnosti, které aktivují systém dvou vahadel a umožní propružení odpovídající velikosti. Díky precizně nastavené poloze vahadel však právě tah řetězu nemá takový vliv na jejich rozhoupání.
A to se právě hodí nejen ve sjezdu, ale hlavně ve výjezdu v rozbitém terénu s otevřeným tlumičem. Dokud totiž jezdec šlape po rovném povrchu, může mít tlumič přitvrzen propedalem, ale jakmile vjede mezi kamení či na kořeny, může se spolehnout na daleko lepší přilnavost plášťů k povrchu, která nedovolí zadnímu kolu nadskakovat. Zároveň může zůstat sedět a soustředit se pouze na šlapání, neboť zadní stavba mu energii neužírá, naopak mu pomáhá snáze se převalit přes překážky, o něž by se zadní kolo hardtailu zasekávalo. Není divu, že tento bike funguje dobře, vždyť je dítkem předního amerického závodníka Adama Craiga, který v letošní sezóně pomohl na svět i karbonové verzi anthema s přídomkem Advanced SL. Karbonový rám je ještě o 200 gramů lehčí, než duralový Anthem X, váží tedy rovných 2,1 kg. Ačkoliv by podle slov Adama mohl být ještě lehčí, tato hmotnost odpovídá ideální tuhosti kola.
Posed na kolech Anthem X je tedy ryze závodní se středně dlouhým předním trojúhelníkem a spíše kratší zadní stavbou. Také úhly hlavy a sedlovky jsou zcela tradičních 70° a 73°. Z výše zmíněných hodnot je tedy na první pohled patrné, že se jedná o velmi hbitý stroj s výbornou ovladatelností. Přičteme-li k tomu funkční odpružení, skvělé osazení, fantastickou hmotnost a také výrazný vzhled, máme před sebou jednoho z nejžhavějších adeptů na titul Kolo roku.
Plusy: funkce odpružení, hmotnost, osazení, design
Minusy: příliš tvrdé sedlo
Rám: Anthem X AluxX SL, zdvih 100 mm
Vidlice: Fox F100 RL, 100 mm
Tlumič: Fox Float RP2
Řídítka: Giant Connect SL
Představec: Giant Connect SL
Sedlovka: Giant Connect SL
Sedlo: fi'zi:k Tundra mg
Řazení: Shimano XT Rapidfire
Přesmykač: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano XT Shadow
Brzdy: Shimano XT, 160 mm
Kazeta: Shimano HG80 11-34
Kliky: Shimano XT
Ráfky: Mavic XM 317 Disc
Náboje: Shimano SLX
Dráty: Sapim Race
Pláště: Maxxis Crossmark 2.1
Hmotnost: 11,5 (bez pedálů)
Cena: 55 999 Kč
Devětadvacítkymají pro jízdu v terénu celou řadu skalních příznivců, pro jejich použití hovoří především vyšší jízdní komfort a optimální…
Nekompromisně tuhý rám, kompletní sada Shimano Deore XT, skvěle funkční vidlice a osvědčené obutí, to je velice stručná charakteristika…