Při ceně výrazně pod dvacet tisíc korun bylo ještě donedávna určitě lepší sáhnout po horském kole s klasickými V-brzdami. Časy se ale mění a základnější, sportovně orientovaný bike již může v současnosti využívat služeb vysoce funkčních hydraulických kotoučovek, aniž by tím jakkoli utrpěla celková vyváženost skladby komponentů. Apache Tanka Tate Disc za necelých osmnáct tisíc je toho příkladem. V nabídce je i jeho „véčková“ varianta, která je o dva tisíce korun levnější, ovšem řada zájemců pravděpodobně sáhne kvůli skvěle fungujícím kotoučovkám Shimano právě po diskové verzi, která prošla i naším testem.
Základem tohoto biku je velice bytelný rám, svařený z trojitě zeslabovaných duralových trubek. V testované devatenáctce působil rám trochu delším dojmem s opticky ostřejším úhlem sklonu hlavové i sedlové trubky. Použitý sloping představuje klasiku, stejně tak délka zadní stavby s hodnotou 425 mm. Výškou středu nad zemí zajištěnou přední vidlicí se zdvihem sto milimetrů nabízí rám hlavně dobrou prostupnost terénem. Přestože by si model Tanka Tate určitě rozuměl i s o dva centimetry nižším zdvihem vidlice, „stovku“ považujeme za dobrou volbu. Celková jízdní stabilita je bezproblémová a již zmíněná prostupnost terénem byla během testu každopádně výhodou.
Pokud se zaměříme na zpracování rámu, musíme zmínit nejen vhodně zvolené profilace hlavních trubek, ale i precizní provedení laku. V decentní šedostříbrné verzi to až tak nevyniklo, nicméně lakovaná loga i veškeré grafické prvky jsou doslova pastvou pro oko a v této cenové kategorii rozhodně nepatří ke standardu. Design byl navíc podpořen zabroušenými svary celé hlavové partie a rozšířením spodní trubky nahrazujícím obvyklou zespodu navařenou výztuhu.
Esovité zprohýbání vzpěr zadní stavby již patří ke standardu, líbilo se nám vedení řadicích lanek i hadičky zadní brzdy zespodu horní trubky. Celkem zajímavý prvek představuje horní můstek zadní stavby, příprava pro montáž nosiče je v této cenové kategorii určitě vítaná.
Geometrie kola vychází z vyšších cross-country modelů, což je rozhodně chvályhodné. Přestože se tedy jedná o kolo za necelých osmnáct tisíc, posed na modelu Tanka Tate je vyloženě sportovní. O něco nataženější poloha jezdce zde nutí spíše k výkonnostnějšímu pojetí jízdy než ke kochačce okolní krajinou. Posed ovšem není nepříjemně natažený, čemuž pomáhají také lehce zvednutá řídítka Ritchey s ideální šířkou 62 cm.
Celková robustnost rámu má kladný vliv hlavně na přenos energie, s čímž korespondují také bytelná kola s o něco vyšším profilem kalíškovaných ráfků Remerx. Zdá se, jako by zde bylo vše koncipováno tak, aby model Tanka Tate neměl jakýkoli problém i s více než sto kilogramů vážícím jezdcem. Dostatečně dimenzovaný je nejen samotný rám nebo kola, ale i přední vidlice Suntour XCM či kotoučovky Shimano.
Životnost jednotlivých částí kola byla pro konstruktéry evidentně zásadní. To se odrazilo na o něco vyšší hmotnosti, hodnota 13,8 kilogramu je však v dané kategorii celkem běžná. Vždy je zkrátka něco za něco a gramový handicap zde celková robustnost rozumně vyvažuje, i když negativní vliv, třeba v případě akcelerace, je samozřejmě znatelný.
Ovladatelnost kola je orientována na potenciálního uživatele, u nějž se dá předpokládat využití především na lesních a polních cestách, s menším poměrem techničtějších úseků. Stabilita jízdy s vhodným vedením přímého směru jsou v takovém lehčím terénu rozhodně vítané. S výraznějším stočením řídítek se pak projeví lehká přetáčivost, jíž se dá skvěle využít na klikatějších pěšinách.
Ve sjezdech i výjezdech je Tanka Tate příjemným společníkem s vhodně naladěnou povahou. Standardní výška řídítek dovoluje jak vyjetí poměrně příkrých kopců, tak i bezpečné sjetí například schodů, i když na ně asi nebyl tento model zrovna konstruován.
Určité omezení zde představuje pouze nižší jízdní komfort. Tvrdý rám logicky moc pohodlí nenabídne a totéž platí o celkově tužší vidlici, u níž osmdesátikilový jezdec běžně využije jen něco přes polovinu zdvihu. Začátek kroku je poměrně citlivý, pak ale progresivita vinuté pružiny výrazně roste. O něco těžší jezdec ale bude spokojen, neboť nebude muset sahat po tvrdší pružině.
Kliky spolupracující s osou Octalink byly po stránce tuhosti bezproblémové. Naše sympatie si vysloužil také klasický přesmykač typu Down-Swing. Hydraulické kotoučovky Shimano se 160mm zadním a 180mm předním kotoučem se již po krátkém zajetí předvedly v plné parádě, jejich výkon byl na danou třídu rozhodně nadstandardní. Maximálně spokojeni jsme byli také s plášti Schwalbe Smart Sam, které se dobře odvalovaly na tvrdém podkladu a přitom i v terénu byly za všech podmínek jistou oporou. Zdánlivým detailem jsou pak duše s autoventilky, které potenciální majitelé jistě uvítají, neboť si budou moci nafoukat kola i u benzínky.
Takové jsou tedy naše dojmy z modelu Apache Tanka Tate Disc.
Rám: Alloy 6061 Triple Butted Extratubing
Vidlice: Suntour XCM V2 HLO Disc 100 mm
Kliky: Shimano FC-M443 22/32/44, 175 mm
Brzdy: Shimano Deore BR-M486 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG-50 11-34
Náboje: Shimano RM65 Center Lock
Ráfky: Remerx MasterDisc
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1“
Řídítka: Ritchey OE Rizer 620
Představec: Ritchey OE 31,8 mm
Sedlovka: Ritchey OE 31,6 mm
Pedály: VP-197 ohrádkové
Hmotnost: 13,8 kg (vel. 19“)
Cena: 17 990 Kč
Sto milimetrů zdvihu zadní stavby většinou pasuje kolo na použití při cross country. U nás ano. Ale v domovině značky Mongoose vypadá běžné…
Zadní kolo dostalo po třech sezónách trošku nelibý zvuk, linoucí se z náboje. Montážní verze nábojů DT Swiss s ořechem v Shimano provedení…