Listuji supertlustým katalogem značky Ghost pro příští rok a snažím se nalézt model, který jsme dostali do testu. Je až neuvěřitelné, jak široká je nabídka i celkový záběr této německé značky. Konečně v oné „bychli“ nacházím řadu RT Lector, která prošla v modelové kolekci 2011 zcela zásadním přepracováním a je tudíž jednou z nejdůležitějších novinek. Podobnost s loni představeným novým AMR není čistě náhodná, RT Lector je ve své podstatě jakousi odlehčenou variantou „áemerka“ s nižším zdvihem sto milimetrů vpředu i vzadu. To samozřejmě nahrává kolu pro použití na závodní či sportovní cross-country a maratony. V hierarchii své modelové řady leží testovaná verze 7700 přibližně uprostřed, je nejvýše postavenou modifikací využívající karbonový přední trojúhelník v kombinaci s duralovou zadní stavbou. Výše postavené varianty pak mají z karbonu i ramena zadní stavby, naopak základní „ertéčka“ s přídomkem Actinum využívají kompletně duralový rám.
Hned na začátku se samozřejmě nabízí srovnání s verzí AMR, ve své poslední modifikaci velice populárním modelem se zdvihem 120 mm. Ačkoli se obě kola na pohled tváří hodně podobně a totožná je ve vztahu k jednotlivým velikostem také délka předního trojúhelníku, rozdíly v geometrii najdeme. RT má oproti AMR o půl stupně více postavenou hlavovou i sedlovou trubku, kratší zadní stavbu i celkový rozvor. Stejně tak tlumič je u „ertéčka“ kratší, s hodnotou rozteče 190 mm oproti 200 mm u AMR. Níže umístěná rovná řídítka pak jezdce usazují do sportovnější pozice, při níž jsme uvítali sériovou montáž rohů.
Nepřehlédnutelně prohnutá spodní trubka s hodně velkým průřezem, vycházejícím z tvaru trojúhelníku, se stává pro značku Ghost typickým znakem, stejně jako lehce obloukovitě prohnutá horní trubka, v její zadní partii umístěná vzpěra či kónicky se rozšiřující hlavová trubka se spodním ložiskem standardu 1,5“. Všechny tyto prvky nalezneme jak u řady RT a na loňské novince AMR, tak i na kompletně přepracovaných hardtailech série HTX.
Výrazná vizuální i konstrukční podobnost s typem AMR se odráží také v provedení vahadla s pákovým poměrem 2:1, díky čemuž se dva centimetry zdvihu zadního kola rovnají zanoření tlumiče o jeden centimetr. Z toho vyplývá nejen menší tlak vzduchu v tlumiči, ale i teoretická vyšší citlivost systému. Tu mají ostatně zlepšovat také jehlová ložiska, použitá jak u vahadla, tak u hlavního spodního čepu. Čtyřčepová koncepce poslední generace AMR se osvědčila, takže proč ji v jen lehce modifikované verzi nepoužít také u nového RT? K dalším charakteristikám kola patří asymetricky řešená spodní ramena zadní stavby a MBB středové pouzdro, které v sobě spojuje také uložení hlavního čepu i spodního oka tlumiče.
Jízda na novém RT odpovídá jeho XC koncepci. Posed ovšem není extra natažený, takže jím není negativně ovlivněna ovladatelnost. Poloha jezdce je kombinací výkonu a v rámci své třídy optimální „točivosti“, která byla u testované velikosti 19“ podpořena i pouhých 9 cm dlouhým představcem. Na ideálním záběru do pedálů se podílí také sedlovka s dostatečně dozadu vyoseným zámkem.
Zadní stavba rámu spolupracuje s propedalovým tlumičem FOX Float RP23, což je vzhledem k určení kola sázka na jistotu, že si každý může doladit finální projev a citlivost pružení přesně podle svých představ. Pokud necháme odpružení zadní stavby plně aktivní, můžeme počítat nejen se solidní citlivostí již zkraje zdvihu, ale i s využitím téměř celé 10cm hodnoty. Oněch sto milimetrů v praxi působí zcela dostatečně i ve členitějším terénu, i když třeba AMR je v technických pasážích samozřejmě ještě sebevědomější. Model RT si ale i se svými „pouhými“ sto milimetry nechal bez problémů líbit tvrdší zacházení, karbonový přední trojúhelník není v tomto ohledu žádným limitem.
Výrazná změna v celkovém projevu přichází s aktivací propedalu. Možnost jeho nastavení ve třech režimech je výhodou třeba pro lehčí nebo naopak těžké jezdce, my jsme jej však nakonec vozili na hodnotě 2, tedy té prostřední. Ta téměř kompletně eliminovala sklon k pohupování při šlapání a zároveň nabídla stále dostatečnou citlivost. Dovedeme si ovšem představit nastavení systému Pro Pedal na hodnotu 3, a to v případě rychlého, méně členitého XC okruhu. Jednička je pak sice dostatečně citlivá i na menší nerovnosti, je ale nutné počítat s určitým pohupováním, byť při jízdě nerušivým.
Ghost RT Lector 7700 je díky mnohostrannosti, dané použitou geometrií i tlumičem RP23, sebejistý takřka v každém terénu. Nevadí mu rychlé sjezdy, v nichž vynikne dobré držení přímého směru a jeho pružení pochytá i větší nerovnosti, přitom rozhodně nezklame při průjezdu technických pasáží, kde nabídne ve své třídě nadprůměrnou ovladatelnost, u stovkových fullů skutečně ne často vídanou. I přes závodní XC povahu se bike cítí dobře i na úzkých klikatých pěšinách, v ostrých vracečkách či při slalomu mezi stromy. Rovná řídítka a lehce nižší úchop zde nejsou hendikepem, ve výjezdech je pak jezdec naopak naplno ocení. „Ertéčko“ zvládá bravurně i hodně prudké pasáže, zadní kolo se při záběru doslova lepí k povrchu.
Boční tuhost rámu patří k lepšímu průměru, akcelerace je tedy dostatečně svižná. Jediné, co ji trochu brzdí, jsou pláště Rocket Ron v šířce 2,25“. My bychom zde vzhledem k celkovému pojetí biku raději viděli klasické dva jedničky, a to možná s ještě rychlejším dezénem Racing Ralph.
Vidlice Rock Shox Reba RL patří nejen díky dvojici oddělených vzduchových komor ke skvěle fungujícím kouskům, uvítali jsme i dálkový lockout z řídítek. Stejně tak nemáme připomínku k osazení, desetikolečko nevyžadovalo o nic složitější seřizování než v případě devíti pastorků. Líbilo se nám použití 180mm kotouče vpředu, vzadu by podle nás stačila klasická stošedesátka. Nicméně 180/180 mm je zárukou opravdu vysoké funkce brzd. Krásným komponentem je karbonová sedlovka Ghost, vlastní značku pak nesou i karbonová řídítka. Jediné, co nám ve standardním vybavení kola chybělo, byly pedály.
Námi testovaná verze se ve velikosti 19“ vyšplhala na hodnotu 11,8 kilogramu bez pedálů, což můžeme označit za průměr dané kategorie. Cena 75 999 korun je podle našeho názoru zcela adekvátní. Díky nesporné podobnosti a jen dvoucentimetrovému rozdílu zdvihu se však z AMR a nového RT stávají výraznější konkurenti. Chrti pravděpodobně sáhnou spíš po „ertéčku“, na druhou stranu AMR nabídne ještě větší míru komfortu při takřka identické svižnosti jízdy a jen o málo vyšší váze. My bychom asi sáhli po ještě univerzálnějším AMR, i tak ale výběr z těchto dvou hodně zdařilých kol nebude jednoduchý.
Rám: RT HM Carbon/Alloy, zdvih 100 mm
Tlumič: Fox Float RP23
Vidlice: Rock Shox Reba RL Air 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 24/32/42
Brzdy: Shimano Deore XT, 180mm kotouče
Řazení: Shimano Deore XT, 10 sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-34 (10)
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Alex SX 44 Disc
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,25
Řídítka: Ghost Carbon SL
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ghost Carbon SL
Sedlo: Selle Italia SL
Hmotnost: 11,8 kg (vel. 48 cm, bez pedálů)
Druhý nejvýše postavený model s komponenty od značky Sram nabídne jezdci dvě charakteristické vlastnosti. V první řadě je to nadprůměrná…