Trail bike, který nabídne ve sjezdu vlastnosti enduro modelu a ve stoupání výkon XC fullu, to je perfektní spojení, jímž disponuje námi otestovaný prostřední model řady Trance.
Přesně tak si připadá milovník technických pasáží, rozbitého terénu, krkolomných stezek a náročných sjezdů, jakmile osedlá tento model.
Nastavení tlumiče na třetinový SAG znamenalo nahustit na 85 kg jezdce tlak 250 PSI, což je dost vysoká hodnota. Nasednutí i přesto znamenalo citlivé zanoření do zdvihu, což je oproti XC modelu Anthem se stejným systémem virtuálního závěsu zadní stavby Maestro trochu rozdíl. Výrazný vliv na to má posed situovaný více vzad, který jezdci i přes zadní zdvih 125 mm nabídne dojem enduro biku se zdvihem výrazně vyšším. Nepatrné posunutí sedla vpřed vše trochu upravilo, posed už nebyl tak roztažený, ale dostal nepatrně sportovnější charakter.
Zadní odpružení zprvu při jízdě v sedle nepatrně kopírovalo rytmus otáčení klik, takže k jemnému pohupování sice došlo, ovšem jakmile jezdec zabral ze sedla, zadek okamžitě výrazně přitvrdil a kolo přidalo na výkonu. Dlouhé rovinky v sedle a výjezdy znamenají citlivé pružení, v prudších stoupáních rozhodně přišel ke slovu režim Propedal. Souhra obou tlumicích jednotek Fox byla perfektní, snad jen u tlumiče bychom uvítali verzi s možností nastavit účinnost Propedalu, v některých ostřejších stoupáních by výraznější přitvrzení přišlo vhod.
Ovšem i přesto je lehkost, s jakou se bike dere terénem vzhůru, doslova příkladná. Samozřejmě v prudkých pasážích je třeba přesunout těžiště více dopředu, jinak se bike ochotně staví na zadní a tlumič jde i přes vyšší tlak hlouběji do zdvihu.
To pravé vzrušení přichází, jakmile se cesta láme směrem dolů. Položenější vidlice, vyšší pozice řídítek, nízké těžiště a citlivost odpružení nabídnou jezdci doslova euforické zážitky. Odpružení drží zadní kolo jako přikované k povrchu, takže každá zatáčka je doslova výzvou. Bike se i přes nepatrně stabilnější geometrii ochotně proplétá po úzkých stezkách a zrychlit ze zatáčky ve stoje rozhodně není problém. Výkon je po super citlivém odpružení druhým já tohoto stroje. I přes daný zdvih působí zadní odpružení mnohem hlubším dojmem, což jezdce v hodně rozbitých pasážích svádí pustit to na maximum. Systém je imunní na vliv brzd, takže pružení nic neomezuje a jezdec si může dovolit opravdu hodně. Úhel vidlice přitom vše zklidní, a rozhodně tedy není třeba přesouvat v prudkých pasážích těžiště výrazněji dozadu. Naopak odskočit hranu přitažením řídítek jde snadno, ve vzduchu je bike hodně stabilní.
Celkově se kolo na rovině a ve stoupáních chová skoro jako maratonský stroj, ale ve sjezdech má potenciál enduro stroje s mnohem vyšším zdvihem. Skloubením těchto vlastností tak vznikl perfektní univerzál pro celodenní dovádění v náročném terénu.
Všechny výše zmíněné vlastnosti jsou zásluhou rámu ze slitiny AluxX SL. Tomu dominuje prohnutá spodní trubka, jejíž profil je opravdu masivní. Horní trubka je letos bez prohnutí u sedlové a v místě napojení má až subtilní průřez. Vše spojuje kónická hlavová trubka, která navyšuje tuhost při zatáčení a celkovou tuhost přední partie. Středové pouzdro disponuje bezzávitovým standardem Pressfit.
Systém Maestro unáší na dvojici vahadel jednodílnou zadní stavbu s postmount uchycením třmene brzdy. Zadní zdvih 125 mm koresponduje s totožnou hodnotou vpředu. Tam je tuhost díky hlavě a pevné 15mm ose vidlice maximální. Středová část rámu působí za jízdy středně tuhým dojmem a zadní partie je opět tužší. V souhrnu jde tedy o rám s nadprůměrnou boční tuhostí. Důležitá je zde ovšem geometrie, sladěné odpružení a celkově perfektní „flow“, tedy schopnost naprosto nerušeně proplouvat plynule terénem.
Z komponentů je mix sad SLX a XT podařenou variantou, kde vše fungovalo precizně a použití trojpřevodníku, vzhledem k univerzálnímu využití kola, rozhodně chválíme. Výkon brzd byl díky kotoučům 180 mm perfektní a v kritických situacích měl jezdec stroj dokonale pod kontrolou. Pláště Kenda Nevegal jsou v terénu dobře přilnavé univerzály, nasazení měkčí verze dopředu jen prospělo skvělému držení na podkladu.
Plusy: výkon, ovladatelnost, chod odpružení
Mínusy: zanoření tlumiče
Rám: AluxX SL
Tlumič: Fox RP2 Boost Valve 125 mm
Vidlice: Fox F32 RL 125 mm QR15
Kliky: Shimano SLX 24-32-42
Kazeta: Shimano HG81 11-32/10
Řetěz: Shimano HG74
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Brzdy: Avid Elixir 5 180 mm
Náboje: Shimano M525 / Giant QR15
Ráfky: Giant P-XC2
Pláště: Kenda Nevegal 2,1‘‘
Sedlo: Fi’zi:k Gobi XM
Sedlovka: Giant Connect SL
Řídítka: Giant Connect SL
Představec: Giant Connect SL
Hmotnost: 13,15 kg
Cena: 52 999 Kč
Domácí výrobce Race Bike slaví v současnosti největší úspěchy s celoodpruženou řadou IQ, nicméně jedním z úplně posledních přírůstků jeho…
Nejdostupnější provedení celoodpruženého biku Virus na karbonovém rámu nabídlo díky základu totožnému s top modelem této řady velmi…