Testy jednotlivých modelů kol domácí značky Maxbike jsme zatím vždy orientovali spíše na vyšší a střední třídu, byla by ovšem škoda zcela pominout spodnější patra nabídky. Tentokrát jsme proto vybrali dámského zástupce MTB kategorie, a to s hodně příznivou cenou 11 390 korun. Model Jewel, celým jménem pak Maxbike Batur Jewel, je z tohoto důvodu kolem takřka pro všechny cykloturistky i o něco sportovněji orientované bikerky. Hlavním požadavkem při jeho stavbě byl především komfort jízdy zajištěný maximálně pohodlným, více vzpřímeným posedem. Ten ovšem kolu nic neubírá z jeho dovedností, typ Jewel se v praxi ukázal až překvapivě svižný a zároveň robustní.
Celková hmotnost lehce převyšující hranici čtrnácti kilogramů je v dané cenové kategorii zcela standardní, na nějaké gramy se zde logicky nehraje. Co ovšem z uživatelského pohledu maximálně potěší, je rozumně vyvážené osazení zajišťující vedle samotného jízdního pohodlí čistou a bezproblémovou funkci všech použitých dílů, od řazení a brzd až po přední vidlici a náboje. Přestože bývá zcela běžné, že se u levnějších kol používají třeba neznačkové brzdové čelisti nebo již zmiňované náboje, zde bylo i v těchto případech výrobcem vsazeno na absolutní jistotu, tedy na Shimano.
Snížená horní trubka rámu umožňuje snadné nastupování a celkové pojetí kola dává jasně najevo, že chce vyjít maximálně vstříc také požadavku na co nejpohodlnější posed. Mnoho žen-cyklistek si totiž při delší jízdě na kole stěžuje na bolest především v okolí krku a ramen, která je zapříčiněna přílišným natažením směrem k řídítkům. Maxbike to v případě testovaného modelu takřka dokonale eliminuje, a to nejen výrazně zkráceným předním rámovým trojúhelníkem, ale i velice krátkým představcem a lehce zvednutými řídítky s příjemným tvarem. Samotná řídítka jsou pak výrazně nad úrovní sedla, vzpřímenější pozici za řídítky nahrává také sedlovka s nepříliš vyoseným zámkem. Všechny zmíněné atributy v součtu nahrávají příjemnému, spíše turisticky laděnému posedu, který ani začínající cyklistku či cykloturistku do budoucna neodradí od provozování tohoto sportu.
Pohodlí však není jen a pouze o posedu, svůj nemalý díl na něm má samozřejmě přední odpružená vidlice a skvělé, hodně polstrované sedlo. Jeho zkrácený tvar, centrální otvor a především plošší středová a zadní partie nabídnou vynikající rozložení tlaku. Větší míra měkčené výplně pak dokáže pohltit celkem značnou část otřesů od terénu. Použité sedlo je v rámci dané cenové relace kola každopádně nadstandardní a je určitě dobře, že právě tomuto dílu byla při výběru věnována pozornost.
Zaměříme-li se na přední vidlici, model Suntour XCM je plně funkčním odpružením. Sice nelze počítat se sametově jemným chodem či zcela bezhlučným zpětným dorazem, i tak ale vidlice dobře pasuje ke kolu jako celku. Nastavení s nejnižším možným předpětím pružiny pak dokázalo nabídnout dostatečnou funkci i v případě pětapadesátikilové testovací jezdkyně. Páčka lockoutu je snadno ovladatelná a vzhledem k předpokládanému převážnému použití kola na asfaltu a zpevněných cestách je její přítomnost výhodou.
Doposud jsme se věnovali nabízenému pohodlí, jak je na tom ale ovladatelnost? Kraťoučký rám a celkem široká řídítka předpovídají dobrou ochotu ke změně směru a v reálu tomu tak skutečně je. Dámský Maxbike zatáčí velice ochotně, nicméně i tak kolu dominuje spíše celková jízdní stabilita nežli vyložená obratnost. Méně zkušené cyklistky pak jistě uvítají solidní schopnost držet přímý směr, a to bez jakékoli nervozity ve vedení stopy. Maximálně zkrácená koncepce se zde tedy nepromítla do až příliš živé povahy, což je rozhodně dobře.
Celkovou svižnost jízdy umožňují především zvolené pláště Kenda Kwick, jejich jemnější vzorek a nepřerušený střed běhounu se postaraly o vynikající odvalování na zpevněném povrchu. Použití ráfků Remerx Grand Hammer s vyšším profilem je pak z hlediska obvodové hmotnosti kol trochu otázkou, nelze jim však upřít atraktivitu. Nicméně si myslíme, že dámské kolo by mohlo mít klidně méně bytelné ráfky.
Co ke kolu dodat závěrem? Posed à la pani starostová zde není jakkoli na obtíž. Sice se od kola nedají čekat nějaké vyloženě sportovní výkony, zároveň však Maxbike Jewel rozhodně není neohrabaný. Jeho určité limity se vzhledem k výše umístěným řídítkům projeví pouze při pokusu o vyjetí hodně prudkého stoupání. To již ovšem není terén, do nějž by byl tento dámský model koncipován. Své určení zvládá na jedničku, navíc ani designové stránce kola není co vytknout. Takže dámy toužící po rekreačně-sportovním a zároveň cenově snadno dostupném horském kole budou v tomto případě jistě spokojeny. Velice dobrý pocit z kola jako celku pak podtrhují i některé použité komponenty, jako například duralové pedály s gumovou kontaktní plochou, skvěle ovladatelné řazení Alivio Rapidfire, příjemné gripy či třeba představec Zoom, jehož luxusně vyhlížející provedení by bylo adekvátní klidně i na třikrát dražší stroj.
Rám: AL 7005 SL
Vidlice: Suntour XCM HLO
Kliky: Shimano Alivio
Brzdy: Shimano BRM422
Řazení: Shimano Alivio
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Alivio
Kazeta: Shimano HG 40 11-30 / 8
Náboje: Shimano Acera
Ráfky: Remerx Grand Hammer
Pláště: Kenda Kwick
Řídítka: Zoom
Představec: Zoom
Sedlovka: Zoom
Sedlo: Active F3176
Pedály: Feimin Alu
Hmotnost: 14,25 kg
Rám z karbonu High Modulus je vyroben monocoque technologií a na rozdíl od modelů Seven sází na oblejší a plynulé tvary. Kruhové průřezy…
Téměř po sobě jsme měli možnost otestovat devětadvacítky Specialized Stumpjumper se zdvihem 130 mm (test Cykloservis 21) a Epic se zdvihem…