Rozmach kol 650B zasáhnul nejčastěji kategorii all mountain a enduro, což je případ i testovaného biku Cagua, který je určen do nejnáročnějšího terénu a svým projevem patří mezi hodně hravá endura.
Ghost vsadil s větším rozměrem kol na správnou kartu, když jimi osadil bike, kde je průchodnost náročným terénem a lepší tlumicí vlastnosti tím nejdůležitějším. Rám ctí design modelů AMR, dominantní hlavová partie přechází v mírně prohnutou spodní trubku, která se nenapojuje přímo na pressfit středové pouzdro, ale to je součástí dílu na ni navařeného. Tento prvek nese hlavní čep zadní stavby a excentricky napojenou sedlovou trubku, která má navíc výrazný prolis kvůli přesmykači. Zadní čtyřčepová stavba se chlubí jednodílným vahadlem přepákování. Patky na osu 142x12 mm, respektive 15mm osa vpředu jsou v této kategorii samozřejmostí.
Naladění obou tlumicích jednotek Fox na hmotnost jezdce znamenalo sehranou funkci obou při zatížení ve stoje a při usazení za karbonová řídítka jsme měli okamžitý pocit souznění s celkovou geometrií. Rám nesází na nejnovější trend delší horní trubky a kratšího představce, ale posed je příjemný a bike nepůsobí tak dlouhým dojmem. Úhel přední vidlice je sice položený pro enduro styl s delší stopou předního kola, ale proti konkurenci je vše nastaveno v mírně živějším módu, tedy univerzálnější i do nižších rychlostí a točivých pasáží, ale bez zbytečné tendence stavět kolo v extrémních sjezdech na předek. Komponenty X.0 v kombinaci s brzdami Saint zaslouží jen samé superlativy a totéž platí o pláštích Nobby Nic, které ve větším průměru nabídly větší adhezní plochu a jistotu.
Příkladná tuhost rámu nabídla slušnou akceleraci, samozřejmě s přihlédnutím ke zdvihům a šířce plášťů a v neposlední řadě také obvodu kol, který zrychlení trochu umírňuje. Vyhlazování nerovností je sice na vyšší úrovni proti klasice, ale po chvilce to jezdec, na rozdíl třeba od devětadvacítek, už tolik nevnímá. I přes zdvihy 160 mm jede kolo velmi příjemně a nemá tendenci jakoby líně přecházet ze zatáčky do zatáčky. Naopak, nepatrně výš posazené těžiště v kombinaci s úhlem vidlice předvedly hravý projev na klikatých stezkách a ve vyšších rychlostech ukázaly, že jezdec si s kolem může doslova dělat, co se mu zamane, ale měl by umět zkrotit hravou geometrii v kombinaci s vysokými zdvihy. Ovládání kola je díky širokým řídítkům zcela bez odporu a úhel vidlice dovolil bleskové zatáčení v jakékoliv pasáži. Projet zatáčku rychle a vystřelit z ní ale není tak jednoduché jako na kolech s nižším těžištěm, takže je třeba více zabrat za řídítka a bike razantněji naklopit.
Není to nijak na škodu, je to jen věc zvyku, než se jezdec s kolem sžije. Na rovině tedy není problém jet díky geometrii poměrně švihově a jediné, co trochu omezuje výkon, je vyšší zdvih a citlivost tlumiče.Díky regulaci CTD bylo nastavení trojice módů stoupání-trail-sjezd (Climb-Trail-Descent) velice jednoduché a zvládne jej i odpruženářský analfabet. Navíc u trail módu lze ještě nastavit tři úrovně jeho účinnosti. My jsme vozili nejčastěji plně otevřený tlumič, ale hloubka zdvihů s kompresí narůstající až v poslední třetině byla někdy až zbytečná, takže na rovině nebo v rychlejších výjezdech přišel dost často ke slovu trail mód se střední mírou přitažení komprese. Totéž platí pro přední vidlici, kde jsme občas rovněž sáhli po trail módu a v hodně prudkých výjezdech navíc využili možnost snížit zdvih na 120 mm. Bike tím získá na stoupavosti, i když s přesunutím těžiště více na špičku sedla a přepnutím tlumiče do climb módu to nebylo nezbytné. V sedle se ve výjezdu zadek dost zanoří a bike má chuť zvedat se na zadní, takže jsme poměrně často zapnuli climb mód a nemuseli pak ani snižovat přední zdvih. Ze sedla naopak se zatížením předku zadek trochu přituhnul a bike stoupal celkem svižně, tedy ve své kategorii.Odpružení tedy lze naladit od super citlivého, až po výrazně imunní vůči všem vlivům a vyjet tak na kopec rychle, aby bylo možné po odblokování využít směrem dolů maximálních schopností pohltit rázy, a to od nejmenších až po ty opravdu extrémní. Vodítko řetězu i teleskopická sedlovka umožní šlapat a dovádět i v rozbitém terénu a sjíždět nejprudší pasáže, abychom hned dole nastavili sedlo zase do „výkonnostní“ pozice a svižně stoupali vzhůru.Tenhle bike opravdu nepatří mezi líná endura, kde by stoupání bylo jen nutným zlem, ale i výjezd nebo ostrá jízda po rovině jsou na něm zábavou. Jeho živější chování nabídne jak slušný výkon, tak maximum pro zábavnou jízdu těžkým terénem nebo v bikeparku.
Plusy: citlivost odpružení, výkon, hravost
Minusy: nejsou
Rám: Actinum 650B DB, 155 mm, 142x12
Tlumič: Fox Float CTD XV Kashima Trail Adjust
Vidlice: Fox F 34 Talas FIT CTD, 160/120 mm, QR 15
Kliky: Sram X.0, 38/24
Brzdy: Shimano Saint, 180/203 mm
Řazení: Sram X.0
Přehazovačka: Sram X.0
Přesmykač: Sram X.0
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Alex SX 44 Disc
Pláště: Schwalbe Nobby Nic, 27.5x2.35
Kazeta: Sram PG 1070, 11-36
Sedlo: Selle Royal Setta
Sedlovka: Rock Shox Reverb
Řídítka: Ritchey WCS Carbon Trail UD Rizer
Představec: Ritchey WCS
Hmotnost: 13,8 kg
Cena: 112 999 Kč
Značka Marin byla založena již v roce 1986, a to v kalifornském městě San Anselmo. Tento legendární výrobce si za sídlo vybral úpatí hory…
V současné překarbonované době dokáže ocelový retro rám zapůsobit leckdy mocnějším dojmem. Zcela určitě to platí pro edici ocelových rámů…