Dětská kola si v posledních letech prošla nejen vývojem co do kvality, ale hlavně v oblasti designu. Zavděčit se malým adeptům jízdy na kole totiž není vždycky jednoduché a posadit je v obchodě na první kolo často vyžaduje značnou dávku trpělivosti a leckdy i pár výchovných plácnutí.
Designově tak trochu výjimečná jsou dětská kola od značky Insportline, která dodává modely Hello Kitty, vyráběné v licenci japonské designérské firmy Sanrio, produkující třeba šperky, hodinky, kabelky nebo oblečení. Tyhle růžové holčičí stroje ve velikostech kol 12 až 20 palců pak doplňuje chlapecká řada Kawasaki, v typické zelené. O spojitosti s výrobcem motocyklů není třeba se rozepisovat. Dodávané velikosti jsou stejné, takže kde jsou rozdíly a co dané stroje nabízejí? Podrobili jsme je krátkému testu, k němuž jsme si od blízkých příbuzných vypůjčili děti, které se po dvou letech od testování vozíků za kolo zase rády aktivně zapojily.
Dámy mají přednost, takže začneme růžovým strojem s bílou kočičkou ve znaku postaveným na ocelovém rámu. Všechny velikosti mají jednu hlavní rámovou trubku, takže nastupování a hlavně sesedání jsou bezpečné. Bowden na vršku trubky bychom sice raději viděli dole, ale nijak výrazně to nevadí. Kolo má dvě klasické čelisťové brzdy, jimž jsou přizpůsobeny páčky. To chválíme, protože některá dětská kola spoléhají občas na dospěláckou páčku pouze přitaženou blíže k řídítkům. Tady není třeba tak silně mačkat páčku, aby dítě zastavilo. Ráfkům se šikmými boky navíc odpovídá úhel na špalících, takže dosedají celou plochou.
Klasický představec umožňuje postupné přidávání na výšce řídítek, takže dítě z kola tak rychle nevyroste, totéž platí i pro sedlo. Samozřejmostí je výrazné přetažení konců rukojetí, aby dětem nesjela ruka z řídítek. Rovněž kompletní zakrytování řetězu a převodníku je nutností. U testované šestnáctky bychom ale spíše než zadní čelisťovou brzdu raději viděli ještě protišlapací provedení v náboji, je to jistější. Děti určitě potěší nosič a dvojbrašna s upínáním na suchý zip.
Balanční kolečka sice nejsou u šestnáctky často už potřeba, nicméně jsou součástí výbavy. Bohužel u nich jsme zaznamenali rychlejší úbytek materiálu, a rovněž samolepky na nich dlouho nevydrží. To je ale jediná vada, kterou jsme během dravých dětských jízd odhalili. Růžový stroj s blatníky, nosičem a nezbytnou houkačkou ve tvaru kočičky pořídíte pro malou princeznu od 2 990 korun ve velikosti 12‘‘, testovaná šestnáctka stojí 3 690 korun.
Ještě kola zatíná, Kawasaki zelená, zpívá se ve starém songu kapely Tři sestry. V případě tohoto modelu jsme měli i my chuť vyzkoušet si odpružení a sedlo s kapotáží, protože dojem motorky je tady hodně realistický. Na první pohled by si člověk myslel, že jde o minibike, ovšem motor zde chybí.
Ocelový rám má zadní kyvku se středovým složením spojenou jediným čepem s přední partií. Jde tedy o plovoucí střed, který se dnes u velkých biků takřka nepoužívá. Zde ale funguje a musíme přiznat, že díky slabé pružině jak pod malými dětmi s hmotností i pod dvacet kilo, tak pod dospělým, který jen stlačí pružinu nadoraz. Všechno drží, takže není třeba se bát. Zadnímu odpružení vpředu ale nic nesekunduje, gumová gufera na vidlici jsou jen krycím manévrem.
Řídítka s hrazdou lze výškově nastavit, opět připomínají motorkářský vzor, stejně jako sedlo. To je u odpružených modelů v provedení lavice, stejně jako na motorkách, a je doplněno kapotáží pevně uchycenou k rámu. U pevných modelů je pak klasika se sedlovkou. Lavice sice není extra široká, takže děti mohly klidně šlapat, nicméně regulace výšky zde není žádná. Doba používání tak bude proti klasice trochu omezenější, jakmile dítě povyroste.
Brzdy jsou zde rozděleny na „V“ provedení vpředu a protišlapací vzadu. Zakrytování řetězu nebo gripy jsou zde stejné jako na dívčím modelu. Hodně dobře vypadá přední blatník s deskou pro číslo jezdce. Plast je poměrně odolný a „testeři“ jej během těch několika pádů neulomili.
Stabilizační kolečka jsou zde z mnohem odolnějšího materiálu, takže na nich opotřebení nebylo znát. Cena kol Kawasaki začíná na 2 990 korunách za dvanáctku, testovaná šestnáctka pak stojí 3 690 korun.
Obě kolečka ale mají jednu velkou nevýhodu, jakmile na ně dítě posadíte, už z nich nechce dolů, takže opatrně s výběrem.
Totální aerodynamika, tak by se dal velice stručně charakterizovat rám silničního modelu AR 4 značky Felt. Naším testem sice prošla verze…
Rakouská značka KTM pro loňskou sezónu představila svůj topmodel pro závodní XC s hmotností 9,6 kg Score Prestige. Zájemci o zdatný…