Totální aerodynamika, tak by se dal velice stručně charakterizovat rám silničního modelu AR 4 značky Felt. Naším testem sice prošla verze 2009, pro příští rok ale zůstává u rámu po konstrukční stránce vše při starém. Určité změny proběhnou pouze v použitých barevných kombinacích a grafice. Jak je ostatně typické i pro další značky, také tento silniční Felt bude podstatně výraznější a celkově barevnější.
Námi testovaná verze byla svým osazením Sram Rival do jisté míry atypická, u nás je totiž typ AR 4 standardně dodáván se sadou Shimano Ultegra SL. Stejně tak měřič výkonu CycleOps není součástí sériového vybavení. Hmotnost standardní verze, s eselkovou ultegrou a cenovkou 67 990 korun, je 7,69 kilogramu. Testovaný kousek ve velikosti 61 cm, s rivalem a cycleopsem, vážil 7,9 kilogramu.
Celková aerodynamická koncepce kola možná více než klasický silniční rám připomíná spíš časovkový či triatlonový speciál. Stačilo by pouze namontovat představec s výrazně negativním úhlem, časovková řídítka s řazením na hrazdě, sedlovku s přímým zámkem a v ní sedlo posunout hodně dopředu. Ale zdání trochu klame, geometrie kola je totiž určena na klasické silniční tratě a závody. Ovšem ona úprava na časovkovou „kozu“ či pro triatlon je celkem jednoduše možná, pouze je nutné počítat s trochu vyšší hlavovou trubkou.
Tohoto felta si oblíbí především milovník dlouhých tratí a méně kopcovitých profilů. Aerodynamické provedení rámu, v našem případě doplněné o zapletená kola Zipp s vysokými karbon/duralovými ráfky, je zárukou udržování vysokých rychlostních průměrů.Felt AR 4 není zrovna mistrem spurtů či vrchařských prémií, ale na rovinatějších tratích to svou rychlostí rozhodně dostatečně vykompenzuje.
Zaměříme-li se nejprve na ovladatelnost, pak je AR 4 celkem klasickým závoďákem s optimálními reakcemi na podněty jezdce. Nedělá mu problém držení přímého směru ani zcela čistý průjezd sérií zatáček s výrazným náklonem. Projev je však více o jízdní stabilitě než o přílišné aktivitě řízení.Stejně tak při jízdě ze sedla není nutné jakékoli „přetahování“ s řídítky, jízda na tomto kole je zkrátka velice příjemná. To ale neplatí jen o projevu kola, ale také o poloze jezdce. Sériové nastavení posedu je orientováno více na komfort než na čistokrevné závodní nasazení, a to přesto, že se rám jeví opticky spíš delší. V reálu se nám zdála řídítka o něco výš, což ale postupně vyřešilo odebrání všech podložek pod představcem. I tak ale nebyl posed vyloženě nekompromisní, stále bral určité ohledy na samotného jezdce, tedy na jeho pohodlí.
Vše zmiňované odpovídá použití na dlouhých tratích a do tohoto nastavení patří rovněž nabízený komfort. Musíme přiznat, že od kola s extrémně vysokými aerodynamickými profily trubek a s mohutnou přední vidlicí jsme čekali o dost nižší míru nabízeného pohodlí. Schopnost rámu pohlcovat část otřesů je při jízdě po nekvalitním povrchu jasně patrná.V tomto případě ji až tak nelze přisuzovat rámu jako celku, ale především hodně útlým sedlovým vzpěrám zadní stavby, které jsou především ve svém středu oproti mohutně působícímu zbytku rámu doslova minimalistické. Díky vyosení vzpěr zde musí k určitému pohybu docházet, ať chceme nebo nechceme. To platí také v případě karbonové sedlovky, a to i přes její aerodynamický průřez. Dvoudílná podsedlová objímka se utahuje dvěma šrouby velice citlivě, na což jsme byli upozorněni přímo zástupci značky Felt.
Co se týče přední části kola, ani u tvaru použitéčtyřsetgramové vidlice bychom si nedovolili předpovídat její schopnost citelně pružit. Opak je pravdou. Tedy ne že by byla vidlice vyloženým vzorem komfortu, ale v partii sloupku a korunky, která je oproti plochým ramenům celkově subtilnější, byla určitá schopnost pružit postřehnutelná. Přední a zadní část kola je tedy z hlediska jezdcova komfortu vyvážená, vpředu se na určitém navýšení pohodlí v našem případě podílela i plochá konstrukce karbonových řídítek BBB. U použitého typu nám zcela nevyhovovala nadprůměrná hloubka oblouku, sériová verze však má o něco mělčí řídítka Felt.
Po stránce akcelerace a tuhosti patří typ AR 4 k průměru. Čistě aerodynamické provedení rámu s vysokými, ovšem celkem úzkými profily logicky nemůže v testované největší velikosti po stránce torzní tuhosti příliš zazářit. Zvlášť těžší jezdec může tento jev při vyloženě silové jízdě mírně postřehnout. Ale i tak si svou celkovou koncepcí získal Felt AR 4 naše sympatie.
Po konstrukční stránce je zajímavý snad každý konstrukční prvek rámu. Nepřehlédnutelné je vedení řadicích bowdenů vnitřkem rámu, s kolmým vstupem hned za hlavovou trubkou, jak to známe například od malosériových karbonových speciálů značky Isaac.Ve jménu aerodynamiky je pak vytvarována rovněž sedlová „trubka“ dokonale obtékající plášť zadního kola. Stejnou funkci má i spodní výběžek na dolní trubce, který optimalizuje proudění vzduchu. Pominout se nedá ani estetická stránka a některé partie rámu, připomínající svým tvarováním spíš umělecké dílo. V karbonově šedé letošní verzi to není až tak patrné, ale provedení 2010 nechá všechny detaily rámu pěkně vyniknout.
(sériová verze)
Rám: Aero Road HM Modular Carbon Fiber
Vidlice: Felt 1.3A Bladed Aero, 400 g
Řazení: Shimano Ultegra SL Dual Control
Přesmykač: Shimano Ultegra SL
Přehazovačka: Shimano Ultegra SL
Kazeta: Shimano, 11-25 zubů
Kliky: Shimano Ultegra SL, 53/39 zubů
Hlavové složení: Cane Creek
Představec: Felt 3.1 O/S 6061 Alu 3D
Řidítka: Felt 1.3A 2014 Triple Butted Alu
Brzdy: Shimano Ultegra SL
Náboje: Felt AeroR3, 7075 Alu
Ráfky: Felt AeroR3 700c 27mm
Pláště: Vittoria Rubino Slick Folding 700c x 23c
Sedlovka: Felt 3.1 Carbon, 310 mm
Sedlo: Felt 1.2 Road
Hmotnost: 7.69 kg
Cena: 67 990 Kč
Rakouská značka KTM pro loňskou sezónu představila svůj topmodel pro závodní XC s hmotností 9,6 kg Score Prestige. Zájemci o zdatný…
Domácí značka Race Bike pro letošek přinesla ve své nabídce rámů zcela zásadní změny. Předně uvedla na trh maratonský celoodpružený rám IQ,…