Když jsem si vyzvedával v pražské čestlické pobočce prodejny Intersport první testovací bike Genesis, překvapila mě nevtíravá ochota personálu a jejich profesionální přístup. Sportovní řetězce jsou možná pro někoho v případě výběru kola tabu, protože si rád dojde ke svému oblíbenému prodejci nebo mechanikovi, ale pro jiného zákazníka představují zajímavou možnost širokého výběru kol i cyklistických doplňků nebo oblečení a obuvi. INTERSPORT International je největší prodejce sportovního vybavení na světě a působí ve dvaačtyřiceti zemích světa s pěti a půl tisíci prodejnami. U nás je jich osmatřicet a kromě prodeje sportovního vybavení se zabývají i jeho servisem, což platí i pro kola.
Ačkoliv na větších prodejnách najdeme i kola značky KTM, dominantní jsou vlastní značka Genesis a exkluzivně pro domácí trh dodávaný Polygon. Genesis pak překvapí šíří nabídky nejen v základní cenové kategorii, ale i ve střední třídě míří do vyšších cenových pater s hodně zajímavým poměrem cena/výkon. Stěžejní je pro Genesis samozřejmě základní cenová kategorie, ovšem tady v případě dospělých horských kol nejde o modely výrazně pod deset tisíc, na ocelový rám a laciné neznačkové osazení se zde nehraje. Na hydraulických kotoučových brzdách už začínají modely v ceně lehce přes deset tisíc, což je bezkonkurenční nabídka a hodně záleží na tom, jaký model je zrovna v zajímavé akci. Směrem výš najdeme řadu devětadvacítek Impact na sportovním hliníkovém rámu s pohonem 1x12 a odpružením Suntour či verze Impact Ltd se vzduchovým odpružením Rock Shox, pevnými osami, sadou Deore a Deore XT a cenou pod 25 tisíc. Vrcholem nabídky hardtailů Genesis, mimochodem zahrnujících i dámské modely, je Impact Carbon 8.2 s moderní geometrií karbonového rámu se 67° hlavovým úhlem. Vpředu je vzduchová vidlice Rock Shox Judy Gold se 120mm zdvihem, vzadu pohon Shimano Deore a vše jistí hydrauliky Tektro, komplet za necelých 42 tisíc korun, lákavé, že? Genesis pak svoji nabídku doplňuje ještě dvojicí krosových a trekingových modelů v základní cenové třídě, ovšem početná je kolekce dětských kol. Tady lze najít základní i odlehčené modely od čtrnáctek až po čtyřiadvacítky a nechybí třeba dvacítkové modely na hydraulických kotoučových brzdách.
Fanoušky elektrokol uspokojí hned několik modelů s pohonem Bosch Performance CX, 625Wh baterií, odolnou vidlicí SR Suntour 34 a širokým rozsahem převodů, kdy cena kolem sedmdesáti tisíc korun těžko najde konkurenta, ale samozřejmě je v nabídce i dostupnější varianta, případně dražší hardtail nebo celoodpružený model výrazně pod sto tisíc. Genesis tedy má co nabídnout jak nejmenším cyklistům, tak těm sportovně i závodně smýšlejícím a současně i rekreačním nebo nejstarším.
To, co chybí v kolekci Genesis, doplňuje Polygon a logo téhle značky najdeme aktuálně zatím na celkem šesti celoodpružených, silničních nebo gravel modelech. Siskiu je dvojice celoodpružených 29“ biků s hliníkovým rámem, kdy trailový model T7 disponuje 140mm předním a 135mm zadním zdvihem jednočepového systému s přepákováním na tlumič. Ten nese stejně jako vidlice logo Rock Shox, dvanáctkovou sadu Deore doplňují brzdy Tektro, vlastní doplňky Entity a kola na nábojích Shimano. Nechybí samozřejmě teleskopická sedlovka a moderní geometrie se 65,5° hlavovým a 76,5° sedlovým úhlem, cena kolem 45 tisíc je velice příjemná. Model D6 má o něco živější hlavový úhel, nižší přední 120mm zdvih a odpružení už zajišťuje SR Suntour. Cena se pak pohybuje v rozmezí necelých 35 až 42 tisíc korun. V kategorii technického bikingu najdeme ještě dirtový speciál Trid Dirtbike na šestadvacítkách, na jehož vývoji se podílel jezdec Sam Reynolds, oceněný například za nejlepší trik na Red Bull Rampage v roce 2015. Nízký pevný rám, odolná vidlice X-Fusion, jeden převod a geometrie ideální pro trikovou jízdu, to vše lehce pod třicet tisíc. XC hardtaily zatím u Polygonu nenajdeme, zato nabízí dvojici silniček Strattos S4 a Strattos S5D. Čtyřka sází na hliníkový rám, karbonovou vidlici a ráfkové brzdy se sadou Shimano Tiagra, to vše pod třicet tisíc korun. Pětka s přívlastkem D za necelých osmatřicet tisíc už má hliníkový rám i karbonovou vidlici vybavené pevnými osami a kotoučovými brzdami ze sady Shimano 105. Kabeláž vstupuje do rámu hned za hlavovou trubkou, pro pohodlí jezdce pracují níže posazené sedlové vzpěry a také osmadvacítkové pláště. Kdo by chtěl zamířit na horší povrch, uvítá gravel Path X5 s hliníkovým rámem, karbonovou vidlicí a sadou Shimano 105 s dvojpřevodníkem. Výrazný sloping rámu, trendy olivové barevné provedení, masivní korunka vidlice a světlé boky osmadvacítkových plášťů v šíři 35 mm doplňuje řada montážních závitů pro veškeré příslušenství. Tenké a nahoru prohnuté sedlové vzpěry pak budou pracovat pro komfort jezdce. To vše těsně pod čtyřicet tisíc korun.
Cyklistická nabídka Intersportu je tedy u dvou zmíněných značek víc než ucelená a veškerý sortiment lze najít na jejich webových stránkách, kde je možné dohodnout vyzvednutí na příslušné prodejně. Kola totiž nabízejí vyjma těch nejmenších prodejen všechny, ale důležité je pojistit si daný model v odpovídající velikosti na té konkrétní, což přes web není problém.
(už)
Otestovat nejdražší sedlo v nabídce značky může občas zavát pod sedací partie kousek i v ceně nějakého základního kola. Jenže u domácí…
Ostře řezané rysy, tenký pružný štítek, maximální využití recyklovaných materiálů a vlastní řešení ochrany proti rotačním silám při nárazu.…