Otestovat nejdražší sedlo v nabídce značky může občas zavát pod sedací partie kousek i v ceně nějakého základního kola. Jenže u domácí značky Force je nejdražším modelem celokarbonové sedlo Sprint 3 Karbon, jež nabídne nízkou hmotnost, nekompromisní sportovní tvar a současně překvapí příjemnou cenou nepřekračující tři tisíce korun.
Tenhle závodní model „utrpěl“ naše pozadí během teplejších dní na přelomu roku a následně i doma na válcích, a jestli někdo tvrdí, že lehké a závodní nemusí nutně znamenat pohodlné, dovolím si oponovat. Není to totiž polstrování, ale střih sedla, tvar a šíře, co se podílí na celkovém pohodlí, kde je zásadní, aby sedlo dokonale padlo, a pak je jedno, zda máte dva centimetry měkkého polstrování, nebo jen třetinovou výšku tvrdší pěny. Sprint za 2999 korun patří do té druhé skupiny, tedy lehké sedlo s nízkým polstrováním, zde konkrétně hmotnost jen 130 gramů, a celokarbonové provedení skeletu i ližin. Tady upozorním na nutnost obezřetné montáže pouze do sedlovky se zámkem umožňujícím upevnit bezpečně karbonové ližiny tak, aby nedošlo nevhodným tlakem nebo tvarem dosedací plochy k jejich poškození. Testovaný model má ližiny se šířkou 7 a výškou 9 milimetrů, takže se do redakční FSA sedlovky pohodlně usadil. S rozměry 270 x 140 mm pak příjemně překvapil i ty, kdo jezdí raději širší sedla. Skelet má ideální tvar s větší opěrnou plochou v zadní části a dostatečně širokou špičkou. Výrazné středové prohnutí pak usadí jezdce doprostřed, ale jakmile se trochu posunete vzad, cítíte znatelnou oporu a trochu lepší rozložení tlaku. Chce to opravdu jen chvilku pro nalezení optimální pozice. K pohodlí ale přispívá jednak výrazný středový otvor protažený až do předního kanálku a také oblé nevýrazné hrany po jeho stranách. Záleží pak na tloušťce vnitřních stehen, zda jezdec bude cítit tenčí vnější širší hrany přechodu ze střední do zadní části, nebo o sedle nebude pod sebou vědět vůbec. V „čapákách“ se standardní výstelkou o sedle opravdu nevíte do okamžiku, kdy se posunete víc vzad a zapřete se z nějakého důvodu o zadní plochu. I přesun na špičku by v případě využití na biku nebyl problém, má totiž dostatečnou šířku a oblé tvary, takže netlačí. Hlavní míra pohodlí je ale uprostřed s jen lehkým zapřením vzadu na největší ploše a tady nepřekáží opravdu nic. Přitom skelet nenabízí nějakou výraznou míru pružnosti pro celkové tlumení a totéž platí pro polstrování ukryté pod syntetickou kůží. Tvar ale nabídne komfortu dostatek a přesvědčilo nás o tom i testování na válcích v kraťasech bez výstelky, tvar prostě sedne. Samozřejmě nebude univerzální pro všechny, ale je jedním z těch, které nemíří do extrémů, jež milujete, nebo nenávidíte, tady by škála uživatelů mohla být poměrně široká. Spíše se ale přikláníme k silničnímu využití, protože perforovaný potah bude bláto doslova lákat k dlouhodobému pobytu. Je to ale věc vkusu a pohodlný tvar i stoupání a přesunu těžiště vstřícné provedení špičky zvládnou i terén, nicméně absence ochrany boků zde trochu varuje. Sedlo nevykazovalo během testování žádné nechtěné zvuky a celková tuhost konstrukce nedoznala změny, takže lehké, tuhé a překvapivě pohodlné posezení.
(už)
Ostře řezané rysy, tenký pružný štítek, maximální využití recyklovaných materiálů a vlastní řešení ochrany proti rotačním silám při nárazu.…
Ježdění na kole už dávno není jen o perfektně seřízeném stroji, kvalitní přilbě a oblečení či tretrách, ale ke slovu se stále víc dostává i…