Ostře řezané rysy, tenký pružný štítek, maximální využití recyklovaných materiálů a vlastní řešení ochrany proti rotačním silám při nárazu. To je all-mountain přilba francouzské značky, která je už od založení tak trochu jiná nejen designem svých modelů, ale i ekologickým přístupem k výběru materiálů i k výrobě.
Urge své přilby dělí do několika kategorií, a přestože je testovaný model All-Air svými tvary jasnou trailovou či lehčí enduro přilbou, výrobce jej přiřadil do all-mountain segmentu, protože na enduro má trochu specifičtější modely a trail kategorii v nabídce nezmiňuje. Testovali jsme ale vylepšené provedení s dodatkem ERT, což je jejich vlastní řešení ochrany proti rotačním silám při nárazu, tedy jakýsi jednodušší Mips, nicméně v nabídce je aktuálně zatím verze bez ERT.
Skelet přilby je z recyklovaného tvrzeného polystyrenu a in-mold technologií je spojen se skořepinou rovněž z recyklovaného materiálu. Skořepina nechybí ani na spodním okraji, kde je samozřejmě přetažená až na vnitřní stranu. Delší užší štítek není bohužel výklopný, takže se pod něj neschovají sjezdové brýle, proto jej výrobce nesměřuje na enduro. Samozřejmě, že ale standardně s nimi přilbu použít lze, jen je na výjezd musíte umístit jinam. Jednodílnou vnitřní výstelku přes čelo a spánky až dozadu na týl doplňuje ještě jedna samostatná týlová, a rovněž pro ně byl využit recyklovaný materiál spolu s bambusovým vláknem pro lepší odvod potu. Stahování řeší plastová čelenka ve dvou třetinách obvodu, bez možnosti výškového posunu vzadu, a pak je tu ERT. Pětice dlouhých zapuštěných pásů ze 4 mm vysoké profilované pěny, která by měla v případě nárazu uhnout a utlumit tak jeho sílu. Trochu to připomíná Mips integra, kde je rovněž méně znatelné směrové vychýlení než u klasického provedení hodně pohyblivé „plastové čepice“ Mips spojené se skořepinou gumičkami.
Řemínky mají pod ušima široké spony s nalepenou reflexní samolepkou a pod bradou klasickou přezku. Reflexe je mimochodem i na ploše zadního regulačního kolečka, takže byť menší plochou, ale přesto vzadu i na bocích, což chválíme. Střih testované velikosti L/XL (57-59 cm) odpovídá mírám, takže je v porovnání s některými konkurenty L/XL trochu menší, ale na kulatou hlavu běžně vozící stejný rozměr pasuje docela komfortně i s menší rezervou. Ani vnějším tvarem to rozměry nějak nepřehání, respektive šíří a množstvím materiálu nad spánky. Jinak vzadu je přilba středně protažená dolů, ale sedí až k ovládání stahovacího mechanismu, kdy je kolečko opravdu těsně pod hranou přilby. Naopak, kde je tvar i přes příjemnou hloubku na pohled výrazný, je výška na temeni. Zadní horní část přilby doslova vyčnívá nahoru svým ventilačním průduchem, což bylo příjemné pro ochlazení zadní části hlavy, ovšem ne každému přijde tenhle tvar úplně „šik“. Urge má ale svoji tvář a tohle je pro ni jako značku typické, stejně jako ostře řezané tvary ostatních průduchů a jejich rozmístění, kdy celkově sedmnáctka otvorů společně s těmi ve štítku dokázala skvěle větrat. Nasávání nad čelem a na celé přední straně přilby, odvod vzadu i průduchy nad spánky, to vše pak spolu s mělkými kanálky uvnitř zaručí uvnitř velmi příjemné klima. Usazení na hlavě je zcela bez připomínek a snad jen nevýklopný štítek, jenž o sobě při lehce skloněném posedu dá ve výhledu vědět, může být pro někoho minusem. Výhodou jeho materiálu z recyklovaného ABS je vynikající poddajnost, takže se při pádu jen ohne a zcela jistě nerozštípne a neohrozí obličej jezdce. Co se týká ERT panelů, v podstatě o nich ani nevíte, protože tlak se rozkládá mezi hlavní výstelku a zadní stahovací mechanismus. Hmotnost 330 gramů je pak dalším z faktorů ovlivňujících to, že o přilbě na hlavě, tedy až na viditelný štítek, v podstatě nevíte. Několik barevných provedení, cena zhruba 3390 korun za verzi s ERT a příjemnějších 3090 za variantu bez této vymoženosti, to jsou docela příznivé informace. Tedy pokud je pro vás Urge řešením, jak vystoupit z mainstreamu a pořídit si ekologicky šetrnější produkt.
(už)
Ježdění na kole už dávno není jen o perfektně seřízeném stroji, kvalitní přilbě a oblečení či tretrách, ale ke slovu se stále víc dostává i…
HEAD X-RUBI Čtveřice písmen na spodní trubce testované devětadvacítky odkazuje na známou sportovní značku, a přestože nejde o závodní…