logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Galaxy ProteusXT - test kola

Galaxy ProteusXT - test kola

Jméno Proteus je u značky Galaxy již řadu let synonymem nejvýše postaveného MTB modelu s pevným duralovým rámem.Kolekce 2011 v tomto ohledu nic nemění, Proteus je i ve své poslední modifikaci nadále zaměřen především na výkonnostně orientované jezdce, jimž nabídne vynikající odezvu na každý záběr a odpovídající ovladatelnost. Naším testem prošla nejvyšší verze tohoto modelu, a to s osazením Deore XT, luxusní vidlicí Fox a s koly Black Jack XC 400. Cena 44 590 korun je sice vzhledem k osazení oprávněná, nicméně již převyšuje některé modifikace nejvyššího typu Sirius s karbonovým rámem. Proto jsou v nabídce ještě tři další verze Protea, z nichž se nám zamlouvá již ta nejnižší za podstatně příznivějších 26 990 korun, osazená mixem SLX/XT a vidlicí Rock Shox Recon.

Galaxy Proteus

Samotný rám typu Proteus nesází na žádné výstřelky, drží se spíše osvědčeného, a to jak po stránce geometrie, tak i z hlediska konstrukčních prvků. Asi jediným skutečně výrazným prvkem je nepřehlédnutelná výztuha vpředu pod hlavou, jež je tvořena dvojicí vertikálně přivařených, řádně odlehčených plochých dílů. Použití trojitě zeslabených trubek z duralu 7005 se však společně s konstrukční čistotou podílí na příznivé hmotnosti rámu, jež podle údajů výrobce dosahuje 1740 gramů.Podceněna rozhodně nebyla tuhost, bi-axiální profilace je zde dotažena k absolutnímu maximu a spodní trubka tak díky svému vodorovnému zploštění zaujímá ve své dolní partii téměř celou šíři středového pouzdra. Přestože v současnosti mnozí výrobci z důvodu co nejvyšší boční tuhosti rámu preferují sedlovou trubku s vnějším průměrem 34,9 mm, zde je použita klasika 31,8 mm, s čímž souvisí sedlovka s průměrem 27,2 mm. Snad ani není nutné zdůrazňovat, že užší sedlovka nabídne výrazně lepší absorpční schopnost ve vztahu k nerovnostem, takže se její instalací navýší jízdní komfort. V případě duralové sedlovky samozřejmě není možné v tomto ohledu čekat zázraky, nicméně určité propružení sedlovky při přejezdu nerovností bylo postřehnutelné. A když už jsme u sedlovky, pochvalu zaslouží i její nadstandardní délka 400 mm.

Se závodním duchem

Testovaný bike v sobě nezapře zaměření čistě na výkon. Nečekejte u něho vysokou sestavu podložek pod představcem či širší zvednutá řídítka. Proteus XT je postaven tak, aby zdolal i extrémně prudká stoupání, aby jezdce usadil do co nejaerodynamičtější pozice a zároveň ho přinutil k rychlé jízdě.Při takovém nastavení by mu vpředu dostatečně posloužil i osmdesátimilimetrový zdvih, ovšem zde použitých sto milimetrů je rozhodně k dobru samotného uživatele, určitá rezerva ve zdvihu je navíc vždy výhodou.

Galxy ProteusCelková hmotnost 11,3 kilogramu, která přesně odpovídá katalogovým údajům výrobce, patří v dané cenové kategorii k průměru. V praxi však Proteus působí o něco lehčím dojmem, akcelerace je totiž na velice dobré úrovni, což bylo zásluhou především velice lehkých kevlarových plášťů Kenda Karma. Ty se navíc chlubí výborným odvalováním na tvrdém povrchu, na druhou stranu jízdní vlastnosti za mokra jsou určitým způsobem limitovány a stejně tak jejich pružící schopnost. Rozměr plášťů 26x2,0 zde korespondoval třeba s již zmiňovanými rovnými řídítky, nicméně o něco širší a možná i trochu hrubší obutí by se nám líbilo více, byť za cenu určitého „otupení“ celkové svižnosti.Zapletená kola Black Jack XC 400 se svou hmotností 1820 gramů orientují především na odolnost, nicméně i tak jsou lehčí a podle našeho názoru i lepší nežli konkurenční Mavic CrossRide.

Jestliže se zaměříme na ovladatelnost, tak je její míra vzhledem k celkovému ladění kola až překvapivá.Proteus reaguje na všechny podněty velice ochotně, dá se s ním otočit skoro na pětníku.V pomalejší rychlosti ale vyžaduje trochu jistější vedení, užší, níže umístěná řídítka zprvu znamenají trochu menší dávku stability. Je to ovšem o zvyku, s narůstající rychlostí se projev zklidňuje a s vedením přímého směru nebude mít problémy ani méně zkušený biker.

Galaxy ProteusO nadání pro výjezdy již byla řeč, v tomto ohledu je Proteus naprosto suverénní a v případě vyjížďky s kamarády na komfortněji laděných kolech bude jeho uživatel ve stoupání kralovat.Logicky to pak bude vykompenzováno ve sjezdech, kde je již celková jistota o poznání nižší a trochu dříve proto ke slovu přichází posouvání více za sedlo. I tak je ale celkové ladění kola pro ryze sportovní XC vyvážené.

Osazení není celkově co vytknout. Vidlice je rozhodně nadstandardní, kombinace dílů Deore XT s klikami SLX funguje naprosto dokonale. Nápis Dyna-Sys pak informoval o přítomnosti desetikolečka, které v kombinaci s třemi převodníky zajistilo skutečně nadstandardní převodový rozsah. A když už jsme se rozepisovali o nadprůměrných vrchařských schopnostech, použití trojice převodníků je právě v tomto ohledu nespornou výhodou, neboť tam, kde již ostatní tlačí, může majitel testovaného Galaxy s trochu jezdecké techniky stále jet. To jen pro ty hobby jezdce, kteří uvažují o upgradu na systém 2x10...

Plusy: vrchařské schopnosti, funkce vidlice, vyvážené osazení

Mínusy: méně univerzální pláště

Rám: Al 7005 Ultralight Triple Butted

Vidlice: Fox 32 F100 RLC FIT 100 mm

Kliky: Shimano SLX

Brzdy: Shimano Deore XT

Řazení: Shimano Deore XT Rapidfire (10)

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT

Kazeta: ShimanoHG-81 11-34/10

Kola: Black Jack XC 400

Pláště: Kenda Karma 2,0

Řídítka: Ritchey Comp

Představec: Ritchey Pro

Sedlovka: Ritchey Pro

Sedlo: WTB Shadow V Race

Pedály: Shimano PD-M520

Hmotnost: 11,3 kg (vel. 19“)

Cena: 44 590 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Apache Tanka Tate Disc - test kola

Model Tanka Tate jetradiční vstupní branou do třídy čistě sportovních horských kol značky Apache. Při zachování příznivé koncové ceny, jen…

  • Datum: 12. 04. 2011
  • Kategorie: Testy kol

Giant AnthemX 29‘er - test kola

Standard devětadvacet palců nechával v případě celoopdružených kol značku Giant dlouho poměrně chladnou, nyní se ovšem situace mění a s…

  • Datum: 13. 04. 2011
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru