Jméno Proteus je u značky Galaxy již řadu let synonymem nejvýše postaveného MTB modelu s pevným duralovým rámem.Kolekce 2011 v tomto ohledu nic nemění, Proteus je i ve své poslední modifikaci nadále zaměřen především na výkonnostně orientované jezdce, jimž nabídne vynikající odezvu na každý záběr a odpovídající ovladatelnost. Naším testem prošla nejvyšší verze tohoto modelu, a to s osazením Deore XT, luxusní vidlicí Fox a s koly Black Jack XC 400. Cena 44 590 korun je sice vzhledem k osazení oprávněná, nicméně již převyšuje některé modifikace nejvyššího typu Sirius s karbonovým rámem. Proto jsou v nabídce ještě tři další verze Protea, z nichž se nám zamlouvá již ta nejnižší za podstatně příznivějších 26 990 korun, osazená mixem SLX/XT a vidlicí Rock Shox Recon.
Samotný rám typu Proteus nesází na žádné výstřelky, drží se spíše osvědčeného, a to jak po stránce geometrie, tak i z hlediska konstrukčních prvků. Asi jediným skutečně výrazným prvkem je nepřehlédnutelná výztuha vpředu pod hlavou, jež je tvořena dvojicí vertikálně přivařených, řádně odlehčených plochých dílů. Použití trojitě zeslabených trubek z duralu 7005 se však společně s konstrukční čistotou podílí na příznivé hmotnosti rámu, jež podle údajů výrobce dosahuje 1740 gramů.Podceněna rozhodně nebyla tuhost, bi-axiální profilace je zde dotažena k absolutnímu maximu a spodní trubka tak díky svému vodorovnému zploštění zaujímá ve své dolní partii téměř celou šíři středového pouzdra. Přestože v současnosti mnozí výrobci z důvodu co nejvyšší boční tuhosti rámu preferují sedlovou trubku s vnějším průměrem 34,9 mm, zde je použita klasika 31,8 mm, s čímž souvisí sedlovka s průměrem 27,2 mm. Snad ani není nutné zdůrazňovat, že užší sedlovka nabídne výrazně lepší absorpční schopnost ve vztahu k nerovnostem, takže se její instalací navýší jízdní komfort. V případě duralové sedlovky samozřejmě není možné v tomto ohledu čekat zázraky, nicméně určité propružení sedlovky při přejezdu nerovností bylo postřehnutelné. A když už jsme u sedlovky, pochvalu zaslouží i její nadstandardní délka 400 mm.
Testovaný bike v sobě nezapře zaměření čistě na výkon. Nečekejte u něho vysokou sestavu podložek pod představcem či širší zvednutá řídítka. Proteus XT je postaven tak, aby zdolal i extrémně prudká stoupání, aby jezdce usadil do co nejaerodynamičtější pozice a zároveň ho přinutil k rychlé jízdě.Při takovém nastavení by mu vpředu dostatečně posloužil i osmdesátimilimetrový zdvih, ovšem zde použitých sto milimetrů je rozhodně k dobru samotného uživatele, určitá rezerva ve zdvihu je navíc vždy výhodou.
Celková hmotnost 11,3 kilogramu, která přesně odpovídá katalogovým údajům výrobce, patří v dané cenové kategorii k průměru. V praxi však Proteus působí o něco lehčím dojmem, akcelerace je totiž na velice dobré úrovni, což bylo zásluhou především velice lehkých kevlarových plášťů Kenda Karma. Ty se navíc chlubí výborným odvalováním na tvrdém povrchu, na druhou stranu jízdní vlastnosti za mokra jsou určitým způsobem limitovány a stejně tak jejich pružící schopnost. Rozměr plášťů 26x2,0 zde korespondoval třeba s již zmiňovanými rovnými řídítky, nicméně o něco širší a možná i trochu hrubší obutí by se nám líbilo více, byť za cenu určitého „otupení“ celkové svižnosti.Zapletená kola Black Jack XC 400 se svou hmotností 1820 gramů orientují především na odolnost, nicméně i tak jsou lehčí a podle našeho názoru i lepší nežli konkurenční Mavic CrossRide.
Jestliže se zaměříme na ovladatelnost, tak je její míra vzhledem k celkovému ladění kola až překvapivá.Proteus reaguje na všechny podněty velice ochotně, dá se s ním otočit skoro na pětníku.V pomalejší rychlosti ale vyžaduje trochu jistější vedení, užší, níže umístěná řídítka zprvu znamenají trochu menší dávku stability. Je to ovšem o zvyku, s narůstající rychlostí se projev zklidňuje a s vedením přímého směru nebude mít problémy ani méně zkušený biker.
O nadání pro výjezdy již byla řeč, v tomto ohledu je Proteus naprosto suverénní a v případě vyjížďky s kamarády na komfortněji laděných kolech bude jeho uživatel ve stoupání kralovat.Logicky to pak bude vykompenzováno ve sjezdech, kde je již celková jistota o poznání nižší a trochu dříve proto ke slovu přichází posouvání více za sedlo. I tak je ale celkové ladění kola pro ryze sportovní XC vyvážené.
Osazení není celkově co vytknout. Vidlice je rozhodně nadstandardní, kombinace dílů Deore XT s klikami SLX funguje naprosto dokonale. Nápis Dyna-Sys pak informoval o přítomnosti desetikolečka, které v kombinaci s třemi převodníky zajistilo skutečně nadstandardní převodový rozsah. A když už jsme se rozepisovali o nadprůměrných vrchařských schopnostech, použití trojice převodníků je právě v tomto ohledu nespornou výhodou, neboť tam, kde již ostatní tlačí, může majitel testovaného Galaxy s trochu jezdecké techniky stále jet. To jen pro ty hobby jezdce, kteří uvažují o upgradu na systém 2x10...
Plusy: vrchařské schopnosti, funkce vidlice, vyvážené osazení
Mínusy: méně univerzální pláště
Rám: Al 7005 Ultralight Triple Butted
Vidlice: Fox 32 F100 RLC FIT 100 mm
Kliky: Shimano SLX
Brzdy: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT Rapidfire (10)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: ShimanoHG-81 11-34/10
Kola: Black Jack XC 400
Pláště: Kenda Karma 2,0
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Pro
Sedlovka: Ritchey Pro
Sedlo: WTB Shadow V Race
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 11,3 kg (vel. 19“)
Cena: 44 590 Kč
Model Tanka Tate jetradiční vstupní branou do třídy čistě sportovních horských kol značky Apache. Při zachování příznivé koncové ceny, jen…
Standard devětadvacet palců nechával v případě celoopdružených kol značku Giant dlouho poměrně chladnou, nyní se ovšem situace mění a s…