Standard devětadvacet palců nechával v případě celoopdružených kol značku Giant dlouho poměrně chladnou, nyní se ovšem situace mění a s kolekcí 2011 přichází na trh varianta oblíbeného modelu Anthem X s dodatkem 29’er. Klasická, tedy šestadvacítková verze typu Anthem je podle našeho názoru jedním z vůbec nejlepších strojů své třídy, navíc za příznivou cenu. Nabízí ideální funkci pružení při zachování čistě závodní charakteristiky. Jaká ale bude devětadvacítková alternativa anthema, neutrpí zbytečně rychlost či ovladatelnost kola? A jak si bude stát v přímé konfrontaci s šestadvacetipalcovou variantou? Na to vše odpoví následující řádky, model Anthem X 29’er řádně prověřil náš test.
Verze Anthem, a to ve všech nabízených modifikacích,využívá celé řady nových konstrukčních prvků. Skutečně markantní je „tapered“ hlavová trubka s jedenapůlpalcovým spodním ložiskem, dominantní je pak také prohnutá spodní trubka, jejíž obdélníkový profil se tváří hodně mohutně. Určité změny se dotkly i zadní stavby a vahadel zavěšení, která jsou nově kovaná, celkově tužší a zároveň působí elegantnějším dojmem. Dotaženější je také vedení řadicího bowdenu vpravo a hadičky brzdy na levé straně, kdy je jejich uchycení zespodu horního vahadla, což je nejen praktičtější, ale především daleko hezčí než u předchůdce. Mezi novinky patří také postmount úchyt třmenu zadní brzdy. To jsou ale všechno znaky charakterizující řadu Anthem 2011 jako takovou, devětadvacítka disponuje navíc třeba zalomenou sedlovou trubkou, která dovoluje posun sedla více dozadu při zachování dostatku prostoru před horním spojovacím můstkem zadní stavby.
Anthem X 29’er je pro letošek zatím nabízen v jediné specifikaci s koncovou cenou 79 999 korun. Využívá tlumič Fox RP23 s třemi hodnotami nastavení systému Pro Pedal a přední vidlici Fox F29 RLC s 15mm přední osou, která je zvlášť v případě devětadvacítek nespornou výhodou. Osazení kombinující Shimano Deore XT s bezvadně funkčními brzdami Avid Elixir CR, kvalitativně přibližně odpovídá verzi Anthem X2. Asi jediné, co se nám ne tak úplně zamlouvalo, byl zadní rychloupínák DT Swiss s atypickým ovládáním. Sedlo Gobi pak bylo pouze záležitostí testovaného kousku, standardně je bike vybaven typem Tundra 2.
Vdevětadvacetipalcové verzi vystihuje model Anthem naplno význam jména Giant (v překladu obr). Zvlášť v testované osmnáctce působila kola vzhledem k rámu skoro až nepatřičně velkým dojmem, což je ovšem samozřejmě především otázka zvyku. Jinak ale nečekejme jakékoli záludnosti, verze s dodatkem 29´er je ve své podstatě stále oním vydařeným anthemem, vybaveným skvěle funkčním systémem Maestro s virtuálním čepem. Konstruktéři se v případě devětadvacítky snažili maximálně potlačit všechny neduhy, související se standardem 29“, a vzniklo vynikající kolo, skvěle použitelné na maratonské nasazení i pro ježdění v náročnějším terénu.
Jízdní stabilitu doplňuje hodně nadstandardní míra komfortu a přestože spojení velkých kol a kompletního odpružení mnozí vyznavači klasiky zpochybňují, Anthem X 29’er nám dává rozhodně smysl. Na druhou stranu devětadvacítková verze anthemu určitě není kolem pro každého a jezdci, jenž upřednostňuje obratnost a rychlost, bychom i přes zdařilou koncepci této devětadvacítky přece jen doporučili standardního anthema.
Giant Anthem X 29’er ovšem úspěšně boří určité předsudky, už samotná hmotnost 12,3 kilogramu (včetně pedálů) naznačuje, že se nebude jednat o nějakého neohrabance.Přestože akcelerace je logicky horší než v případě šestadvacítkové varianty, pokud vynecháme toto přímé srovnání, pak testovaný bike zrychluje docela ochotně. Stejně tak nás překvapilo, jak lehce se nechá dostat do vzduchu, třeba k odskočení terénní hrany se vůbec nenechá přemlouvat a v případě nutnosti odlepení obou kol od země například v rychlém sjezdu se dá k odrazu skvěle využít i samotný potenciál pružení.
Ve všech zmíněných situacích jakoby nebyl standard 29 palců zřetelnějším handicapem, v čem kolo ovšem jednoznačně exceluje, je samotný komfort jízdy. To, co jsme tak nějak logicky očekávali vzhledem k přítomnosti kompletního odpružení a velkých kol, se v praxi dostavilo v podstatně větší míře. Po stránce zahlazování nerovností tento bike strčí nejen svou 26“ předlohu do kapsy.Přestože zdvih nepůsobí bezedným dojmem a daných 100 mm na obou kolech se dá využívat v téměř plném rozsahu, při běžné jízdě terénem je zahlazování nerovností skutečně hodně nadstandardní a jezdec je v tomto směru doslova rozmazlován.V náročném terénu, vynecháme-li zatím technické ježdění po úzkých točitých pěšinách, jsou velká kola také jednoznačným přínosem. Například sjezd prudkých vysokých schodů, které by běžného šestadvacítkového fulla hodně rozhodily, zvládá devětadvacítkový anthem absolutně s přehledem.To je mimo jiné zásluhou i relativně vysokého předku, jenž výrazně nesníží ani sériová montáž rovných řídítek.
Ve výjezduje kopírování terénu v případě zadního kola jasnou výhodou a vrchařské schopnosti jsou velice dobré. To platí především za sucha, kdy je možné zdolávat řadu stoupání ze sedla, aniž by hrozilo podhrábnutí zadního pláště. Pokud však jezdec musí kvůli adhezi více laborovat s těžištěm a jet tudíž v sedle, může se zdát standardní nastavení představce zbytečně vysoké. My jsme z tohoto důvodu přibližně polovinu testovacích jízd absolvovali s negativně přetočeným představcem a ubranou jednou podložkou pod ním, což nijak znatelně nesnížilo celkovou stabilitu a zároveň to přidalo kolu na sportovnosti a chuti šplhat i do hodně prudkých výjezdů.
Samotný systém Maestro má předcházet vlivu šlapání na pružení a brzdění a tuto snahu mu nelze upřít. Po stránce funkce k němu nemáme výhrady, celková torzní tuhost rámu se dvěma vahadly však patří spíše k průměru. Míru obrany systému vůči pohupování má však na starosti především nastavení tlumiče, který se při plně aktivním režimu přece jen vahou zabírajícího jezdce celkem zřetelně zanořuje. Dva vyšší ze tří nabízených režimů Pro Pedalu nabízejí ale již dostatečnou odolnost vůči tomuto nežádoucímu jevu, přičemž ten prostřední bychom si dovolili označit za ideální univerzál, který jezdce zbytečně neokrádá o citlivost pružení.
Zaměříme-li se na ovladatelnosttestovaného kola, patří ve své třídě, tedy v kategorii celoodpružených devětadvacítek, k tomu vůbec nejlepšímu. V okamžiku přesednutí z běžného 26“ biku si samozřejmě musí jezdec nejprve navyknout na o něco vláčnější odezvu, po velice krátké chvíli však již dokáže s velkými koly manipulovat absolutně suverénně a pocit z počátečního lehkého přemlouvání ke změně směru a nutnosti trochu výraznějšího naklonění do zatáčky je velice rychle zapomenut.Široká řídítka a celková poslušnost stroje jezdci dovolí si vychutnat i poměrně rychlou jízdu po úzké klikaté pěšině, a to i přes jakýsi vrozený klid dané koncepce. Konstruktéři kvůli zachování stability maximálně snížili těžiště a nutno přiznat, že devětadvacítkový anthem se jim jako celek rozhodně povedl. To ovšem platí také o designu, jemuž nelze upřít určitý retro charakter.
Plusy: nadprůměrný komfort jízdy, stabilita, nízká hmotnost
Minusy: atypický zadní rychloupínák, absence pedálů
Rám: Anthem X AluxX SL, zdvih 100 mm,
Tlumič: Fox RP23
Vidlice: Fox F29 RLC, 100 mm, 15mm osa
Kliky: Shimano Deore XT 24/32/42
Brzdy: Avid Elixir CR, 185/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT, 10 sp.
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano Deore XT 11-36 (10)
Náboje: DT 370SL / Giant Tracker 15QR
Ráfky: Giant P29
Pláště: Maxxis Crossmark 2.1"
Řídítka: Giant Contact
Představec: Giant Contact
Sedlovka: Giant Contact
Sedlo: Fi’zi:k Tundra 2
Hmotnost: 12,3 kg (vel. 18“, s pedály)
Cena: 79 999 Kč
V případě pořízení modelu Maxx domácí značky Leader Fox můžeme rozhodně hovořit o dobře utracených penězích. Za cenu jen lehce přesahující…
Model Nikita 8.0 je nejvyšším zástupcem nabídky dámských sportovních horských kol značky AGang. Sází na neotřelý design s maximálním…