Model Tanka Tate jetradiční vstupní branou do třídy čistě sportovních horských kol značky Apache. Při zachování příznivé koncové ceny, jen lehce převyšující hranici dvaceti tisíc korun, totiž nabídne sportovní projev, doplněný dobrou ovladatelností, pohodlím a v neposlední řadě také robustností konstrukce. Zatím poslední vydání typu Tanka Tate Disc modelového ročníku 2011 posouvá tento bike kvalitativně i designově opět o stupínek výš. Především v případě rámu kola, postaveného z trojitě zeslabovaných duralových trubek slitiny 6061, je jasně patrná snaha nabídnout uživateli tu nejvyšší možnou kvalitu. Tentýž rám totiž využívají také vyšší modely Tomahawk a Blackhawk, po konstrukční stránce je základ testovaného typu Tanka Tate dokonce shodný s již závodně orientovaným Hawkem. Z hlediska tuhosti a celkového zpracování není rámu co vytknout, a to platí i v případě designu, tedy jak použité grafiky, tak i z hlediska provedení laku. Vše pak podtrhuje nepřehlédnutelný trojúhelníkový průřez horní trubky a především mohutný profil té spodní, s bi-axiální profilací a hydroformně tvarovanou partií u hlavy.
K dalším poznávacím znakům patří výrazný sloping a pro značku Apache již typicky tvarovaná zadní stavba, s lehce esovitě zakřivenými podsedlovými vzpěrami a vodorovně profilovanými spodními rameny. Vše je zde podřízeno maximální tuhosti a životnosti, s čímž souvisí nejen bytelné můstky, ale také široká vzpěra rozkládající tlak brzdového třmenu a především maximální možný rozchod spodních ramen v místě napojení na středové pouzdro.Celkové tuhosti pak nahrává i sedlová trubka s vnějším průměrem 34,9 mm. Všechny tyto zdánlivé detaily jsou důkazem toho, že se značka neustále snaží vylepšovat konstrukci jednotlivých modelů.
Celkové pojetí kola nahrává celkem široké možnosti využití, Apache Tanka Tate Disc uspokojí jak sportovněji zaměřené jezdce při svižné jízdě, tak třeba i těžší jedince, kteří mívají s tuhostí rámu a celkovou odolností materiálu mnohdy problémy.My bychom se na tanku asi nebáli usadit ani sto dvacetikilového rekreačního cyklistu, pro nějž bude asi jedinou nezbytnou úpravou na kole výměna vinuté pružiny v přední odpružené vidlici za tvrdší. Nicméně docela široký hmotnostní rozsah sériového nastavení vidlice nás mile překvapil, seřizování předpětí pružiny bylo dostatečné i pro devadesátikilového jezdce.
Celkový pocit z kola, tedy z jeho jízdního projevu, je především o dobré stabilitě, jistém vedení a celkovém pohodlí při jízdě. To má na svědomí nejen příjemný posed, nevyžadující od uživatele jakkoli nekomfortní natažení k řídítkům, ale také velice dobře fungující vidlice a maximálně pohodlné sedlo.Všechno dohromady pak dotváří uživatelsky hodně přívětivý celek. Od akcelerace samozřejmě nelze očekávat zázraky, zvlášť přihlédneme-li k celkové hmotnosti 13,2 kilogramu, kterou na druhou stranu solidně vyvažuje právě celková robustnost, zajišťující optimální přenos síly.
V jistém smyslu klíčovou úlohu z hlediska celkového pohodlí hraje vhodně zvolený představec s dostatkem podložek a především pak lehce zvednutá řídítka Ritchey, jejichž šířka 620 mm byla zcela adekvátní. Kolo velice ochotně zatáčí a vlastně jakákoli reakce na podnět je hodně rychlá. Držení přímého směru přitom nečiní jezdci vůbec potíže, a to jak ve vyšších rychlostech třeba ve sjezdu, tak i při pomalejší jízdě.Za to zaslouží Tanka Tate rozhodně pochvalu, mnoho podobně koncipovaných horských kol se totiž v nízkých rychlostech neobejde bez neustálé korekce směru.
Sjezdy jsou díky celkovému nastavení kola absolutně bezproblémové a od jezdce rozhodně nevyžadují jít předčasně za sedlo a v prudkých úsecích pak zápasit s optimálním rozložením těžiště. Jízda je zde skutečně o jistotě a dobré stabilitě. Výška řídítek je pak vhodně zvoleným kompromisem, takže ani výjezdy nepředstavují problém. Pouze v těch hodně prudkých je potřeba více nalehnout na řídítka, pak tento bike dokáže vyjet i hodně strmé pasáže. Jediným nepřítelem dlouhých výjezdů je již zmiňovaná hmotnost kola.
V případě osazení nemůžeme nepochválit funkci přední vidlice, která nabídla až překvapivou dávku citlivosti i při vnější teplotě blížící se bodu mrazu. Stejně tak celková plynulost chodu s optimální progresivitou a ovládání lockoutu zdařile tvarovanou páčkou byly příjemnými společníky při testování. Spokojeni jsme byli i s celkovou tuhostí konstrukce vidlice, která skvěle doplňovala výrazně nadprůměrnou tuhost rámu.
Další plus představují skvěle funkční hydraulické kotoučové brzdy, volba Shimana, i když v základnější kvalitativní úrovni, je zkrátka sázkou na jistotu. V kombinaci se 180mm předním kotoučem nabídly skutečně vynikající výkon, a to již po krátkém zajetí.V dobrém světle se předvedly i pláště Schwalbe Smart Sam, jež dokáží podržet téměř v jakémkoli terénu a přitom se díky tvarování středové části běhounu ochotně odvalují i po tvrdém povrchu.
Celkově náš tedy poslední generace modelu Tanka Tate určitě nezklamala.
Plusy: nadprůměrná tuhost rámu, optimální ovladatelnost, skvělé brzdy
Mínusy: hmotnost
Rám: Alloy 6061 Triple Butted Extratubing
Vidlice: Suntour XCR LO 100 mm
Kliky: Shimano FC-M443 22/32/44
Brzdy: Shimano BR M 445 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore Rapidfire
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG 30 11-34/9
Náboje: Shimano RM 65 CL
Ráfky: Remerx RDX Disc
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1
Řídítka: Ritchey OE 31,8 mm Rizer 620
Představec: Ritchey OE 31,8 mm
Sedlovka: Ritchey OE 31,6 mm
Sedlo: Legend VL-1205
Pedály: VP-197 Alloy
Hmotnost: 13,2 kg (vel. 19“)
Cena: 20 990 Kč
Standard devětadvacet palců nechával v případě celoopdružených kol značku Giant dlouho poměrně chladnou, nyní se ovšem situace mění a s…
V případě pořízení modelu Maxx domácí značky Leader Fox můžeme rozhodně hovořit o dobře utracených penězích. Za cenu jen lehce přesahující…