Domácí značka Galaxy má ve své nabídce samozřejmě také luxusní karbonové biky, ať už celoodpružené nebo hardtaily, my jsme se tentokrát ale zaměřili na klasického zástupce střední třídy, konkrétně na model Meteor. Ten se vedle až překvapivě sportovních genů může pochlubit také lákavou akční cenou 15 990 korun. Za tyto peníze jeho potenciální majitel získá nejen bytelný, velice tuhý rám s vhodně zvolenou geometrií, ale i maximálně funkční a především spolehlivé osazení.
Patnáctitisícová kategorie je v případě klasických horských kol pěkně našlapaná a Galaxy Meteor má tedy na trhu pořádnou konkurenci. V této cenové relaci navíc už mnohé značky nabídnou hydraulické kotoučové brzdy, byť třeba za cenu určitého ústupku daného levnějšími klikami nebo některými dalšími díly. Touto cestou se ovšem u Galaxy evidentně nechtěli vydat a primární byla celková vyváženost modelu. Navíc, co si budeme nalhávat, běžné V-brzdy jsou mnohdy rozumnější volbou než laciná verze kotoučovek.
V případě rámu vsadil výrobce na celkem standardní geometrii, kterou ostatně v této třídě používá ke spokojenosti uživatelů již řadu let. Charakteristický je spíše sportovnější posed, ovšem bez nutnosti nadměrného natažení či předklonu k řídítkům. Při prvním usednutí má člověk pocit, že na tomto kole jezdí již léta, vše tak nějak okamžitě padne „do ruky“, ať už je to délka rámu nebo celková ovladatelnost. Navíc po rozjetí tento prvotní kladný dojem nemizí. Celková hmotnost kola 12,8 kilogramu hovoří ve prospěch celkem svižné jízdy, rám pak nabízí ideální přenos energie, jeho tuhost byla v testované devatenáctce vynikající.
Pokud se zaměříme na použitý rám trochu detailněji, zjistíme, že kvalitativně možná i převyšuje použité komponenty. Především trojitě zeslabované trubky nejsou u patnáctitisícových biků rozhodně standardem a právě díky jejich použití se podařilo udržet hmotnost kola celkem nízko. Mezi charakteristické detaily rámu patří nejen mohutná profilovaná spodní trubka a výztuha pod hlavou, ale i celkem subtilně působící horní trubka, vpředu doplněná o boční zploštění. Použitý sloping opticky ještě podtrhuje lehké přesazení sedlových vzpěr přes osu horní trubky. Pěkně vypadají také odlehčené patky nebo precizní provedení laku.
Pokud by si někdo myslel, že na kole není co testovat, když nemá odpruženou zadní stavbu nebo karbonový rám, byl by na omylu. I mezi modely s cenovkou pod dvacet tisíc korun jsou rozdíly, a ne malé. Pro běžného, sportovněji zaměřeného uživatele je zásadní namíchat mix vlastností tak, aby kolo nepůsobilo těžkopádně a aby se svým projevem pokud možno blížilo dražším modelům. A to se v případě meteoru povedlo na výbornou. Dokonce ani k funkci odpružené vidlice nemáme připomínky, přitom Suntour XCR nevynikal v minulosti právě kultivovaným projevem. Zde se ovšem předvedl v nejlepším světle, takže mu rádi odpustíme i nějakou tu nadváhu. Vidlice nabídla zcela hladký chod s ideální citlivostí již zkraje zdvihu a s vhodnou progresivitou vinuté pružiny při stlačení až ke konci 100mm dráhy. Jakoby se u levnějších vidlic výrobce konečně rozhodl používat dostatečné množství vhodného maziva...
Jízda na testovaném biku se i přes jeho cenovku dá označit za čistě sportovní cross-country, při němž není jezdec čímkoli zbytečně limitován. Skvělý přenos energie zajišťují vedle rámu také tuhé kliky Shimano s širokou dutou osou, vhodný záběr v podstatě na jakémkoli povrchu pak nabízejí pláště Kenda Kadre. Ty ostatně patří mezi vyložené terénní univerzály a dokládají tak, že v případě modelu Meteor výrobce neplánoval jeho použití pouze na silnici a do lehkého terénu. Přitom ani na asfaltu nepůsobí neohrabaně a jejich přítomnost rozhodně neznamená výraznější valivý odpor.
Díly Shimano SLX, použité u přehazovačky, přesmykače i řadicích páček, jsou příjemným bonusem zajišťujícím ideální funkci řazení. Spokojeni jsme byli také se skvěle do ruky padnoucími brzdovými pákami Avid, skombinovanými s jednoduššími čelistmi Shimano 432. Sázku na jistotu představuje také sedlo WTB Silverado. Ale abychom pouze nechválili, nemalou výtku si od nás odnášejí zbytečně úzká řídítka Zoom. Ta nejenže snižují celkový komfort posedu, ale po případné montáži rohů se stanou až extrémně úzkými. Na druhou stranu, třeba pro takový slalom mezi smrčky se mohou hodit...
Pokud shrneme naše dojmy z modelu Galaxy Meteor, tak tento bike nabídne skutečně sportovní svezení i bikerům s nižším rozpočtem. Vzhledem ke svému naturelu si jistě zaslouží dodatečnou montáž nášlapných pedálů. Vyjma zmíněných řídítek, jež si budoucí uživatel nejspíš vymění buďto za širší či rovnou za vlaštovky, jsme u tohoto kola nenarazili na zjevný nedostatek. A to se v dané cenové hladině nestává zrovna často. Meteor obratně zatáčí, zvládá strmější výjezdy a nenechá se zaskočit ani náročnějšími pasážemi. Především ale ochotně akceleruje a jízda na něm je dostatečně svižná, problém mu nedělá ani odlepení se od země při nutnosti přeskočení nějakého kamene či kořene. Za 15 990 korun se zkrátka jedná o dobře utracené peníze.
Rám: Al 7005 Triple Butted
Vidlice: Suntour XCR LO, 100 mm
Kliky: Shimano M-552
Brzdy: Shimano 432
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano Alivio
Ráfky: Rodi VR17
Pláště: Kenda Kadre 2.0
Řídítka: Zoom Butted
Představec: Zoom 3D
Sedlovka: Zoom
Sedlo: WTB Silverado Comp
Hmotnost: 12,8 kg (vel. 19“)
Značka Amulet umí jak hodně lehké závodní stroje s originálním designem, tak cenově dostupné biky s kvalitním osazením. A právě takový…
Někdo o něm hovoří jako o nástupci modelu FSR XC, jiní jej přirovnávají spíše k modelu Stumpjumper, my po testu můžeme potvrdit jen to, že…