Značka Amulet umí jak hodně lehké závodní stroje s originálním designem, tak cenově dostupné biky s kvalitním osazením. A právě takový model za necelých patnáct tisíc jsme otestovali.
Ačkoliv název evokuje spíše nevyzpytatelné a divoké chování, není tomu tak. Tento bike dostal do vínku geometrii přesně na hranici mezi hravým a klidným projevem, takže určitě nikoho nezaskočí. Ale nepředbíhejme, základem je samozřejmě rám. Ten je z hliníkové slitiny 6061 a nehraje si na zbytečné tvarování profilů, ale naopak vyznává střídmost. Kruhový průřez spodní trubky je u hlavy nepatrně elipsovitý na výšku, u středového pouzdra naopak rozšířený téměř na celou jeho šířku. Horní trubka má rovněž kruhový průřez a totéž lze říci o sedlových a řetězových vzpěrách. Ty samozřejmě obojí s esovitým prohnutím pro lepší absorpci rázů. Komponentové osazení je na danou cenu velice příjemně namixováno, takže řazení obstarává kompletně sada Deore, hydraulické brzdy Tektro pak také patří spíše do vyšší cenové kategorie. Kliky Suntour na první pohled působí dojmem integrované osy, ovšem jde o čtyřhranné provedení. Pružinová vidlice od téže firmy disponuje hydraulickým lockoutem s páčkou na korunce. Kola s ráfky Alex jsou na nábojích Shimano, což rovněž nebývá v této cenové relaci obvyklé.
Dost ale komponentů, jejichž funkce byla v každém ohledu bez jakýchkoliv připomínek, vzhůru do sedla, abychom zjistili, jak se tenhle maniak chová. Posed dá okamžitě pocítit sportovní charakteristiku, převzatou ze závodních biků. Ruce jezdce jsou více dole a těžiště výrazněji vpředu. Nelze hovořit o příliš nataženém posedu, i se sedlem posunutým hodně vzadu má jezdec ruce jen mírně natažené, pouze je v těžišti kola posunut trochu nad řídítka a šlape tak více pod sebe. Hned od začátku je cítit výrazné polstrování trochu objemnějšího sedla WTB, které sice nabídlo až přemíru komfortu, ovšem jeho objem nám příliš neseděl. Na delší vyjížďku bychom zvolili asi štíhlejší model, v tomto případě nám nadbytek polstrování trochu překážel v rozkroku. Díky užší sedlovce byl rám dostatečně pohodlný, takže jezdec rozhodně netrpí rázy od sedla.
Rám dá okamžitě pocítit maximální tuhost ve všech směrech. Ani pod těžším jezdcem se prostě nehne, a to ani při jízdě ze sedla. Vidlice je naopak hodně měkká, takže nabídne maximálně komfortní pružení už od nejmenších nerovností. Pod těžším jezdcem sice díky geometrii rámu a těžišti výrazněji vpředu klesne hlouběji do zdvihu, ale ve finále nabídne dostatečnou progresivitu, aby nepustila jezdce při propružení až nadoraz. Ve výjezdech jsme ji částečně krotili páčkou lockoutu a vše bylo v naprostém pořádku.
Právě výjezdy jsou tou nejsilnější stránkou tohoto kola, protože díky posedu jezdec vyjede takřka cokoliv a bike se přitom vůbec nesnaží mu v tom bránit nechtěným zvedáním na zadní. Na rovině je pak sportovní posed trochu provokativní k výraznějším výkonům, kdy jezdce namísto kochání se krajinou nutí opřít se výrazněji do pedálů. Ambice na to má, protože tuhý rám nabízí celkem slušnou akceleraci. Tu nepatrně kazí jen výraznější odpor plášťů WTB, jejichž hrubší vzorek je ideální do horšího terénu a také do bláta, kde se velmi dobře zakousnou do podkladu. Pro turistické ježdění po silnici tedy rozhodně určené nejsou, jejich domovem je jakýkoliv terén, kde jezdce rozhodně podrží.
Ve sjezdech se bike díky velice dobré ovladatelnosti nechá spolehlivě vést, ale zároveň mu není proti srsti hbitě změnit směr. Samozřejmě posed vyžaduje v prudších pasážích výrazný přesun těžiště dozadu. Nižší pozice rukou přece jen neposkytne ve sjezdu takovou jistotu. Kolo se ale hravě protáhne takřka kdekoli, dostat jej do vzduchu vyžaduje trochu výraznější pobídku, ale žádný skokan z něho nebude, drží si předek spolehlivě na zemi. V každé situaci se lze spolehnout na výkon brzd, ty ukázaly dobré dávkování a plynulý nástup účinku bez jedovatých projevů.
Maniac, i přes nižší cenu, nebude kolem pro nedělní výletníky. Díky sportovnímu posedu osloví spíše amatérské sportovce, kteří chtějí jezdit v trochu rychlejším tempu na kole s dostatečně kvalitním osazením, ale s dostupnější cenou.
Rám: Al 6061
Vidlice: Suntour XCM V3 HLO
Kliky: Suntour XCT V3
Brzdy: Tektro Auriga Comp
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano M475
Ráfky: Alex Rims DP17
Pláště: WTB Nano 2.0
Kazeta: Sram PG 950 11-32
Sedlo: WTB XC Core
Sedlovka: Kalloy
Řídítka: Kalloy
Představec: Kalloy
Někdo o něm hovoří jako o nástupci modelu FSR XC, jiní jej přirovnávají spíše k modelu Stumpjumper, my po testu můžeme potvrdit jen to, že…