Od značky Pro, jež je provázána s komponentovým gigantem Shimano, jsme si do testu již na jaře letošního roku vybrali jednu z novinek, a sice špičkovou karbonovou sedlovku Discover Carbon. Proč označení „Discover“, ptáte se? Především z důvodu, že ji v kolekci této prestižní značky nenajdeme mezi bikovými či silničními komponenty, ale mezi gravelovými díly – byť i na silnici či MTB je samozřejmě použitelná. Její konstrukce však kombinuje vysokou odolnost s hodně nadprůměrnou schopností pohlcování otřesů a rázů od terénu, což bude právě pro gravelisty velmi důležité. Do teritoria nejluxusnějších gravelů směřuje také kompatibilita sedlovky s integrovanými bateriemi elektronického řazení Shimano Di2.
Základními konstrukčními znaky jsou monokokové provedení, tedy jednodílná koncepce s typicky řešeným nosníkem zámku, a pak patentovaná konstrukce Dyneema, týkající se skladby uhlíkových a polyethylenových vláken. Máme-li být přesnější, pak jde o obchodní značku polyethylenového vlákna s mimořádně vysokou pevností a s označením UHMWPE, přičemž Dyneema se vyrábí technologií gelového zvlákňování. Více zde není potřeba uvádět a detailisté najdou všechny další potřebné informace na internetu – pro nás je zásadní právě ona mimořádně vysoká pevnost dovolující ztenčit stěnu, tudíž rovněž snížit hmotnost a současně navýšit schopnost sedlovky pružit v předozadním směru. Ona unikátní skladba vláken, již od pohledu hodně netradiční, je ostatně dobře patrná skrz jakási malá šestiúhelníková okénka, jež v oblasti pod zámkem přiznávají strukturu materiálu. Ostatní povrch je matně černý s decentními, leskle černými logy Pro, tenkým bílým nápisem Discover a minimalistickou stupnicí zezadu sedlovky.
Nabízeny jsou dva průměry, a sice ty nejběžnější, tedy 27,2 a 31,6 milimetru, vždy v délce 400 milimetrů a s offsetem zámku rovných dvacet milimetrů. V námi testované variantě 27,2 mm byla hmotnost sedlovky 205 gramů, což je vzhledem k uvedené délce vynikající hodnota. V balení je přiložen rovněž malý pytlíček se speciální protiskluzovou montážní pastou – tu doporučujeme použít nejen pro kontaktní plochy sedlovky s rámem, ale také zámku s ližinami sedla, pakliže jsou karbonové. Výrobce myslí i na majitele sedel s vyšším průřezem ližin sedla (7x9 mm), takže jsou přiloženy také výměnné dílce zámku určené právě pro oválné ližiny. Sedlo se k sedlovce stahuje jediným příčným šroubem pomocí 5mm imbusu a zvlášť u karbonových ližin rozhodně doporučujeme dodržet výrobcem uvedenou hodnotu stažení 13 Nm. Cena sedlovky 6990 korun odpovídá jejímu provedení, nízké hmotnosti i renomé výrobce.
Samotná funkce, pakliže se u sedlovky dá o funkci mluvit, přesně odpovídá gravelovému určení. Schopnost pružit v předozadním směru při přejezdu nerovností byla od prvních metrů perfektně čitelná a v tomto ohledu považujeme model Discover za jeden z nejlepších ve své kategorii. Samozřejmě to bylo ještě umocněno testovaným průměrem 27,2 mm, druhý nabízený 31,6 mm nemůže být logicky k jezdcovým zádům štědrý v takto vysoké míře. Pochválit musíme také provedení zámku sedlovky, který drží nastavenou pozici dokonale jistě, zde zkrátka není co dodat – typický zástupce nabídky značky Pro.
(kad)
Lapierre Zesty je za poslední rok námi asi nejčastěji skloňovaným kolem, jelikož jej máme v ostřejší AM Fit verzi jako redakční mullet,…
Doba je smartphonová. Mnoho cyklistů pochopilo, že místo cyklocomputeru nebo speciální navigace na kolo, si vystačí se svým smartphonem. I…