Jméno Commencal je s bikingem spojeno už od devadesátých let, kdy Max Commencal utvářel značku Sunn s legendárním Nico Vouillozem. Od roku 2000 ovšem přijal novou výzvu a vznikl Commencal, značka na závodních sjezdových kolbištích, snad ještě populárnější. All mountain bike Meta je poslední novinkou v řadě a směle se může řadit po bok těch nejvyspělejších modelů své kategorie.
Dokonalý jízdní projev biku se 150mm zdvihy a jeho naprosto perfektní geometrie, která okamžitě padne do ruky, jej právem řadí na nejvyšší stupně ve své třídě. Duralový rám s oblými hranami čtverhranných profilů trubek má nízkou hlavovou trubku a originálně řešenou zadní stavbu. Hlavní čep spodní kyvky je v úrovni velkého převodníku a je zasazen před středovou osu. Dlouhá řetězová vzpěra nese pevnou rychloupínací Maxle osu zadního kola a sedlové vzpěry jsou jen ramenem k vahadlu přepákování na tlumič. Masivnost vahadla budí dojem nezničitelnosti, stejně jako celá partie zadní stavby, a to včetně bytelných čepů, za které by se nemusel stydět ani sjezdový speciál. Tlumič uchycený mezi spodní kyvkou a vahadlem má plovoucí uložení, takže celá zadní stavba je jakousi samostatně smýšlející jednotkou. Vpředu je tlumič Fox doplněn stejnojmennou vidlicí téhož zdvihu s pevnou 15mm osou. Hodně nezvyklé v dané kategorii je vedení lanek vnitřkem rámu, kudy je tažena i hadička zadní brzdy, která má na páce rychlospojku, podobně jako zahradní hadice, což dovoluje okamžité rozpojení a vytažení z rámu.
Naladit obě jednotky vyžadovalo chvilku laborování, protože s odpovídajícím tlakem jsme na tlumiči dosáhli až 50% SAG, takže jsme museli výrazně přidávat. Po nasednutí se tlumič do zdvihu nechce z kraje zanořit příliš ochotně, což trochu klame, protože zatímco první pětina jeho chodu klade kvůli pozici mezi vahadly citelnější odpor, hned následující část je výrazně citlivější a tlumič se zanoří až o dvě pětiny. Zvolili jsme tedy vyšší tlak se čtvrtinovým zanořením po nasednutí, což se nakonec ukázalo rozumnou volbou pro ostřejší rychlou jízdu v kombinaci s maximálním komfortem v rozbitém terénu a ve sjezdech. V případě komponentů nelze žádnému dílu nic vytknout, snad kromě tvrdšího sedla. Vedení kabeláže a hadičky vnitřkem rámu je sice lákavě čisté a designově dokonalé, bohužel z hlediska údržby a servisu to je méně praktické řešení. U hadičky si jezdec musí dát pozor, aby ji nechtěně nezatlačil proti páce nebo při pádu nedošlo k jejímu uvolnění, jinak byl výkon brzd perfektní a zajímavé je, že i po zkušebním odpojení a napojení hadičky se krok páky nezměnil a kapalina neunikla.
Šířka řídítek, jejich velice rozumná výška a posed ideálně vzadu daly okamžitě pocítit dokonalé souznění s kolem. Rám s ideální délkou posedu i rozvorem nabídl namixování hravosti, ovladatelnosti a dokonalého vedení směru. Co jezdce okamžitě nadchne, je tuhost celé konstrukce, která by mohla být příkladem i některým vzadu pevným rámům. Vzhůru tedy do pedálů, protože bike si vyloženě říkal o maximální výkon, k němuž tuhost a překvapivě výrazná lehkost jízdního projevu doslova lákaly. Od 150mm zdvihu jsme takový výkon nečekali, velice svižný projev dokázal nabídnout lehkost modelů se zdvihem skoro o třetinu nižším a jen geometrie s klidnějším vedením pro dokonalé proplouvání nástrahami terénu jízdu lehce umírňovala.
Každý povel do řídítek byl okamžitě vyslyšen a s kultivovaností sobě vlastní protáhl bike jezdce každou zatáčkou. Nízké těžiště a výška řídítek dovolily zatáčku projet maximálně „pod plynem“ a vystřelit z ní v záběru po zadním kupředu. Zadní stavba přitom neukázala sebemenší neposlušnost. Nechtěné propružování či houpání se rozhodně nekoná, protože do poloviny zdvihu je vše plynulé s lehkou kompresí a zbytek zdvihu přišel ke slovu vždy, jakmile se terén či skoky staly náročnějšími. Komfort byl i přesto maximální a celý systém se ukázal jako maximálně efektivní pro výkon a šlapání jak v sedle a mimo něj, tak pro náročné sjezdové pasáže, kde bylo třeba využít celé délky zdvihu. Obě jednotky přitom působily maximálně sehraným dojmem. Užívat si tedy každou zatáčku a skok, najíždět bokem na svah nebo přeskakovat z jedné koleje do druhé a ve vzduchu si občas udělat parádičku, k tomu je bike jako stvořený, stejně jako ke sjíždění nejprudších pasáží. Zároveň ale jeho stoupací schopnosti a výkon na rovině a do kopce jezdce nijak neomezí. Se zamčenými jednotkami, což ovšem bylo vzhledem k jejich kultivovanému projevu málokdy zapotřebí, se z kola stal skvělý spurtér.
elkový projev je dokonalým společníkem pro celodenní jízdu v náročném terénu a skoro se dá říci, že pro all mountain styl jízdy jsme našli v tomto stroji jakýsi svatý grál, který je vlastní pouze několika vybraným zástupcům zvučných jmen.
Technická specifikace
Rám: Alu 7005 TB, 150 mm
Tlumič: Fox Float RL
Vidlice: Fox Float RL, 150 mm
Kliky: Sram S1000, 26/39
Brzdy: Formula RX
Řazení: Sram Trigger X.5
Přehazovačka: Sram X.7
Přesmykač: Sram X.7
Náboje: Commencal
Ráfky: Mavic XM119
Pláště: Schwalbe Rocket Ron/Nobby Nic, 2,25“
Kazeta: Sram PG-1030, 11-36/10
Sedlo: Commencal
Sedlovka: Commencal
Řídítka: Commencal
Představec: Commencal
Hmotnost: 14,1 kg
Cena: 69 990 Kč
Francouzský Sunn je v srdcích mnoha bikových pamětníků dodnes doslova legendou. Kola s tímto jménem dovezla k zisku světových trofejí celou…
Silniční nabídka Authora obsahuje celkem sedm modelů, přičemž karbonový rám dnes již využívá drtivá většina z nich. Kvalitativní rozdělení…