Na to, že je fatbike skvělým zdrojem zábavy při ježdění na sněhu, přichází stále větší množství bikerů. Současně však přibývá těch, kteří superširoké pláště používají i pro běžný terén, a to přes značný valivý odpor obutí. Zkrátka pocitová neohroženost v techničtějších pasážích daná nezdolnou adhezí, a současně i drsný vzhled těchto strojů si získávají stále více zastánců. A právě pro ty, kteří fatbike neodloží s posledním tajícím sněhem, je zde doplněk v podobě lehkých blatníčků Roto. V přímé konfrontaci se širokými plášti pak doslova minimalistických, ovšem zároveň dostatečně plnících svůj účel.
Italský výrobce u svých blatníků Fat-Line vycházel z lehkých modelů určených pro standardní MTB stroje. Pouze vše výrazněji rozšířil, jak by se ostatně dalo čekat. Jako základ posloužil velmi odolný a pružný plast, z našeho pohledu prakticky nezničitelný. Koncepce pak odpovídá populární klasice umožňující velmi rychlou montáž, byť samotný jezdec je před blátem a vodou odstřikující od kol chráněn spíše lokálně. Zkrátka pokud si přichytíme kus plastu pod sedlo a díl s jen o málo větší plochou pod korunku vidlice, nelze očekávat, že bude předejití zašpinění těla stoprocentní. I tak ale mají blatníčky svůj nemalý přínos a záda, pozadí i předek trupu jsou celkem funkčně ochráněny před tím nejhorším, stejně tak náš obličej.
Podélná profilace plastu obou blatníků umožňuje jejich profilaci – v závislosti na vnitřním ohybu a šířce korunky vidlice, i na našem vkusu. Zadní blatníček zasuneme jednoduše pod skelet sedla a pomocí dvojice výřezů zacvakneme za jeho ližiny. Vše drží perfektně, o ztracení blatníčku nemusíme mít sebemenší strach. Profilaci zadního blatníku, tedy jeho prohnutí do U, pak navolíme podle vlastního uvážení. Ovšem pokud to přeženeme, zbytečně se připravujeme o účinnou plochu. Jediné, na co je nutné si zvyknout, je přítomnost blatníku, jenž může někomu trochu překážet při nasedání i sesedání, případně při potřebě jít za sedlo. Ale to souvisí se všemi takto koncipovanými modely. Přední blatník je už na montáž o něco náročnější. Vedle základní profilace mu musíme dát rovněž tvar kopírující při pohledu z boku linii kola, čehož docílíme zajištěním bočních západek, vždy do jednoho z páru otvorů. Podle toho, který zvolíme, bude průhyb blatníku méně či více výrazný. Následně už přichází na řadu zajištění k vidlici, jež se provádí přiloženými plastovými zdrhovacími pásky, a to ideálně dvojicí na každé straně korunky. Tedy opět nic složitého.
O funkci již byla řeč, ovšem ani design kola není nijak narušen. Hlavně přední blatníček Roto vypadá na fatbiku velmi pěkně, zadní naopak působí trochu nouzově, což je ovšem vlastnost všech modelů s uchycením pod sedlo. Cena páru blatníků Roto Fat-Line je 479 korun.
(kad)
Domácí výrobce má pestrou kolekci elektrokol a my jsme měli možnost otestovat horkou novinku ještě předtím, než bude uvedena na trh. V…
I v době všudypřítomných „lock-on“ gripů s jisticími objímkami má klasický ultralehký pěnový model stále co říci, zvlášť jsou-li gripy tak…