Brašny na řídítka máme spojené především s výletníky, kteří na svém krosovém či horském kole vezou vpředu foťák, svačinu a na brašně mapu. Prostě pohodoví výletníci, kteří chtějí mít svůj méně objemný náklad hezky po ruce pokaždé, když zastaví a jen se postaví přes rám, aby v mapě nastudovali, kudy k dalšímu občerstvení nebo pamětihodnosti.
Jenže řídítkové brašny pro jejich praktičnost využívají i nároční cyklocestovatelé, a ti se nespokojí jen tak s něčím, obzvlášť, jedou-li několik dnů mimo civilizaci a za všech podmínek. Sport Arsenal ovšem ve své EXP řadě určené pro nejnáročnější myslí i na ně. Vyzkoušeli jsme totiž brašnu Sport Arsenal Art.310, která má všechny konstrukční prvky charakteristické pro nejvyšší řadu EXP. Základem je tedy kombinace materiálů PAD a PVC, kdy všechny švy jsou vysokofrekvenčně svařované, aby byla zaručena naprostá vodotěsnost. Tu má na starosti rolovací uzávěr, který se skrývá pod horním odklápěcím víkem na suchý zip. Rolovací uzávěr dokonale jistí vnitřní prostor proti vniknutí vody, ale i horní víko je díky výraznému přetažení dolů přes boční stěny slušnou ochranou vůči dešti. Náš test hadicí či ponořením pod hladinu prokázal, že výrobce skutečně dbal na to, aby byl obsah uvnitř brašny v suchu. Samotná konstrukce je tuhá, s vnitřní jednodílnou pevnou vložkou tvořící dno i boční stěny a horní plastový rám je vyjímatelný. Nechybí odnímatelný mapník na víko a samozřejmě reflexní plochy vpředu i na bocích nebo poutka na odnímatelný ramenní popruh. Vnitřní devítilitrový prostor lze mít buď jednoduchý, nebo vyplněný polstrovanou vložkou na fototechniku, kterou lze jednoduše vyjmout, a je součástí balení. Komplet včetně vložky a držáku na řídítka váží xxx gramů, což je proti levnějším verzím trochu víc, ale je to dáno maximální odolností a ochranou nákladu. Cena 1310 korun pak rozhodně odpovídá kvalitnímu zpracování.
Montáž na řídítka má na starosti osvědčený držák se systémem KlickFix, jenž se objímkami se stavitelným průměrem upevní na řídítka průměrů 25,4 i 31,8 mm. Kromě objímek je součástí držáku i plastem potažené lanko, které je třeba uchytit za představec, jelikož brání případnému protočení držáku na řídítkách směrem dolů. Vše ale ve finále drží dokonale, a ani s nákladem pěti kilogramů jsme neměli s uchycením problém. To už spíš náklad „cvičí“ s řídítky a rukama jezdce, než aby nějak obtěžoval konstrukci držáku. Ve všech směrech tedy propracované řešení, sundání brašny z řídítek je opravdu bleskové. Přístup do brašny je po odklopení víka směrem od sebe jednoduchý a proti levnějším variantám bez dalšího jištění jen nepatrně zdržuje povolení rolovacího uzávěru. Pokud ale do brašny nelezete každé dva kilometry, je to úplně v pohodě, a hlavně máte jistotu, že nemusíte v případě deště nasazovat jakoukoliv ochrannou pláštěnku, protože tady všechno odolává vodě na sto procent. Umýt pak zablácené kolo hadicí i včetně brašny je naprostá pohoda, takže tady doporučujeme si připlatit za expediční provedení, je to jistota.
(už)
Plusy: vodotěsnost, tuhá konstrukce, vnitřní vložka, držák
Minusy: nenalezli jsme
U konusových nábojů či hlavových složení vybavených věnečky s kuličkami bychom měli vždy dbát na to, aby byl vnitřní prostor čistý a…
Když zabrousíme do konstrukční historie domácí značky, planžetová zadní stavba ji provází už od počátků a v současné přemíře karbonu na ni…