Cyklista je s kolem spojen pěti body, tedy sedlem, gripy a pedály, takže pokud něco z toho není optimální, nemůže mít ideální komfort ani maximální preciznost v ovládání stroje. Jsou ale disciplíny, kde je komfort upozaděn maximálním výkonem a agresivitou pro jeho dosažení, jenže pak existují ty, kde je pohodlí alfou a omegou všeho.
Dlouhé hodiny v sedle rekreačního elektrokola, každodenní dojíždění na kole do práce či letní putování po cyklotrasách, tam všude je důležité pohodlí pro to, aby jezdec na kole vydržel dlouhé hodiny. Jistě, maratony rovněž, jenže tahle sportovní kategorie má v oblasti pedálů jasno, prostě nášlapné provedení s tretrami s maximálně efektivní podešví pro přenos výkonu. Jenže jízda v civilní obuvi, měkkých tretrách s podešví určenou platformovým pedálům nebo jízda v sandálech, to je oblast, která sice vyvolá u sportovců efekt ohrnutého nosu, ale počty takovýchto cyklistů jsou hodně vysoké. Chodidlo ohnuté kolem malého ohrádkového pedálu je asi to nejhorší pro zdravý a efektivní záběr při šlapání. A značka Ergon tvrdí, že to nedělá dobře ani zádům a tělu celkově. Ano, už jen větší platformové pedály pomohly řadě odpůrců „espédéček“ s jistotou spojení chodidla s kolem a odstranily to nepříjemné „pálení“ chodidel. Ale ne každý potřebuje hliníkové placky s dvacítkou ostrých pinů útočících na holeň. Kdo na kole nikdy nepotká bláto, může uvažovat trochu jiným směrem, tím pohodlnějším.
Ergon PT jsou totiž ergonomicky tvarované platformové pedály pro optimální usazení podrážky na pedálu a zajištění co nejzdravější pozice chodidla při šlapání. Tyhle pedály s nylonovým tělem vyztuženým skelným vláknem totiž kombinují větší plochu s ergonomickým tvarem a protiskluzovou úpravou. Ergon dodává pedály PT ve dvou velikostech, tedy S a L, kdy menší je vhodná pro obuv do velikosti 42 a větší od čísla 43 nahoru. Testované elko má rozměry 110 x 105 milimetrů při výšce pedálu 18 milimetrů, takže docela slušná základna a hmotnost páru je 484 gramy. Hlavní rozdíly jsou zde ale jednak v celistvé ploše s pouze dvěma otvory a pak profilaci. Pedál nemá konkávní tvar, ale lehké prohnutí ve tvaru písmene S. Přední část je tedy oproti středu nad osou zvýšená a zadní naopak snížená. Navíc hrany jsou po celém obvodu lehce zkosené, ta zadní pak výrazněji a zaujme hlavně vertikální výstupek na vnitřní straně pedálu. Ten slouží jako doraz vnitřní strany boty, aby chodidlo směřovalo rovně a nikoliv s patou vytočenou dovnitř či naopak. Prostě pomáhá udržet chodidlo na pedálu v optimální pozici. V ní by esovité prohnutí pedálu mělo odstranit nepříjemné tlaky na chodidlo v případě hodně měkké obuvi, aby jezdec šlapal přirozeně a necítil žádný nežádoucí tlak, který jindy částečně eliminuje tužší podešev.
S novinkou přichází na trh značka Ridley. Yungstr v sobě skrývá hned tři kola – silniční, cyklokrosové a gravel. Kolo pro věkovou…
Začalo to všechno před více jak čtyřiceti lety jedním stylovým proutěným košíkem na nosič a dnes je škála brašen, košíků a dalších…


