logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • „Dvojtác“ není mrtvý

„Dvojtác“ není mrtvý

Datum: 26. 11. 2025

S ohledem na téma řetězů a jejich opotřebení nám do něho krásně zapadá i test převodníků BBB, které byly jedním z mála, respektive jediným cenově rozumným a dostupným řešením těžšího převodu u kombinace 2x10. Současný trend jednopřevodníku sice pomalu odsouvá ostatní kombinace do pozadí, nebo jen na cenově dostupnější kola, ale stále jezdí celá řada dražších kol s klikami na dva či ještě tři převodníky a dokud budou adekvátní náhradní díly, tak i jezdit bude.

Ty náhradní díly ale začínají být trochu problém a originály je často třeba nahradit jinou značkou, samozřejmě odpovídající rozteče, počtu zubů a tloušťky dle počtu převodů. Na klikách Race Face bylo třeba nahradit už hodně opotřebené převodníky pro desítkový řetěz, jenže majitel chtěl o něco těžší převody, než měl dosud, tedy kombinaci 26-38 nahradit u většího převodníku pokud možno čtyřicítkou. Řešením se tak staly převodníky BBB s roztečí BCD 104 a 64 milimetrů, konkrétně typy BCR-46S s osmadvacítkou zubů a BCR-43X se čtyřicítkou zubů. Oba v hliníkovém provedení ze slitiny 7075 T6 a v ceně 990 korun za malý a 1290 za velký převodník. Malý se dodává ještě v počtu 24 i 26 zubů, velký pak v verzi 38 a 40 zubů.

Pro kombinaci s kazetou 11-36 bylo provedení 28 a 40 zubů ideálním řešením těžšího převodu na karbonovou devětadvacítku, která stráví většinu času na silnici, lesních a polních cestách a v lehčím terénu, ovšem s nájezdem kolem čtyř tisíc ročně. Velký převodník má tloušťku ramen 5,3 milimetru, navážili jsme mu 86 gramů a kromě šroubovacího trnu pro zachycení řetězu mezi převodníkem a klikou mu nechybí čtveřice zvedacích nýtů pro lepší nabíhání řetězu a adekvátní profilace zubů kolem nich. Jinak je tvar zubů o něco vyšší než u originálu od Race Face. Vnější strana převodníku je rovná, odfrézování je jen odlehčením a z vnitřní strany má převodník masivní hladkou šikminu bez nějakých naváděcích profilací, pouze navyšující jeho tloušťku na výše zmíněnou hodnotu. Malý převodník váží 30 gramů při 3mm tloušťce ramen. Všechny zuby má identické bez nějakých profilací.

Montáž byla jednoduchá, žádné „nadrozměry“ nosných ramen, co by bylo nutné upilovat pro usazení na kliky zde není a oba převodníky pasovaly perfektně. Stačilo jen posunout přesmykač o pár milimetrů výš, aby dorovnal rozdíl v průměru oproti menšímu originálu a řazení šlapalo na jedničku. Snaha zařadit z malého převodníku na velký i při silovém záběru byla bez zaváhání a zvedací nýty si řetěz nabraly rychle a bez nutnosti nějak při šlapání slevit. Přeřazení dolů pak rovněž nenutilo slevit, aby mohl přesmykač řetěz shodit, takže funkčnost naprosto srovnatelná s originálem i ostatními dvojpřevodníkovými systémy a řetěz držel na zubech, aniž by měl při odřazení tendenci spadnou mimo. Odolnost zubů nevykázala během prvních kilometrů a silového řazení nějaké šrámy, celkovou životnost prověří až najeté kilometry a další řetězy. Oba převodníky od BBB tak můžou být s ohledem na často omezenou dostupnost celé řady originálů Shimano, Sram i Race Face plně funkční náhradou.

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

Sedlo Selle SMP, bez tlaku

Sedla na míru, sedla 3D tištěná, sedla s dírou, sedla se středovým kanálkem a kdoví jaká ještě si dnes můžeme vybírat sedla na kolo. To vše…

  • Datum: 24. 11. 2025
  • Kategorie: Technika

Ergon, zdravé pedály

Cyklista je s kolem spojen pěti body, tedy sedlem, gripy a pedály, takže pokud něco z toho není optimální, nemůže mít ideální komfort ani…

  • Datum: 12. 11. 2025
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru