logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Sedlo Selle SMP, bez tlaku

Sedlo Selle SMP, bez tlaku

Datum: 24. 11. 2025

Sedla na míru, sedla 3D tištěná, sedla s dírou, sedla se středovým kanálkem a kdoví jaká ještě si dnes můžeme vybírat sedla na kolo. To vše jen proto, abychom měli maximální komfort a vydrželi co nejdelší dobu bez nějakých nepříjemných otlaků, odřenin nebo nutnosti neustále měnit kvůli diskomfortu posed. Italská značka Selle SMP byla jedním z průkopníků v oblasti sedel s velkým středovým otvorem, který má eliminovat nepříjemný tlak na citlivé partie v rozkroku a naším testem prošlo její sedlo VT30.

Rodinná firma z italské Padovy vznikla v roce 1947 a po přestěhování v roce 1979 došlo k nejzásadnějšímu milníku až v roce 2004, kdy přišli s jejich specifickým designem sedla se středovým otvorem SMP4Bike. Hned další rok přinesl magazín Journal of Sexual Medicine studii, která potvrzuje významný přínos tvaru sedel SMP pro zdraví a komfort cyklistů. Postupně došlo k rozšiřování sortimentu specifických sedel pro další cyklistické disciplíny, úspěchům v nejznámějších cyklistických závodech světa a také kopírování designu, kdy se středový otvor nebo alespoň výrazný středový kanálek stal jakýmsi ergonomickým standardem.

Testované sedlo je levnější ze dvou modifikací (zhruba 3000 korun), protože spoléhá na ocelové ližiny AISI 304, zatímco dražší verze (zhruba 7000 korun) má ližiny z karbonu. Ližiny jsou do nylon/karbonového vpředu nasunuté a vzadu jištěné dvěma šroubovanými dílci, které je překrývají. Na skeletu je pak tlumicí vnitřní polyuretanová pěnová vrstva SSPU, která disponuje střední mírou tuhosti a přes ni pak jemné krytí s matně sametovým povrchem SVT Velvet Touch. To vše s rozměry 283 x 155 milimetrů a hmotností 294 gramy. Sedlo je určené jezdcům s roztečí sedacích kostí 12,6 až 15 centimetrů, což lze změřit u všech prodejců těchto sedel, kteří disponují vzorky a měřicí stolicí. Tvarem jej výrobce doporučuje jak mužům, tak ženám a pro horské kolo či elektrokolo, ale i na gravelu to na něm bylo skvělé svezení. Dost ale teorie a pojďme nasednout.

Osobně mám raději širší sedla, přece jen vozím kalhoty velikosti XL, takže testovaná šíře by pro mě měla být optimální. Je, to cítím už po prvním nasednutí bez jakékoliv vnitřní antibakteriální výstelky, takže dojem mám nezkreslený. Sedlo má dva hlavní dosedací body na zadním polstrování, výrazné středové prohnutí a lehce nadzvednutou partii před razantně dolů sklopenou špičkou. Nejvíce jsem byl zvědavý na hrany ve středové partii kolem otvoru, protože tady o sobě podobně koncipovaná sedla dávají nejvíce vědět. Oblý tvar a ideální tuhost polstrování ale v těchto místech nějak citelněji netlačí a ani do šířky mi střih sedla nepřišel v jeho střední a přední partii nějaký výraznější. Hlubší profil na středu usadí jezdce do jedné přesné pozice, tady to není o nějakých větších posunech na sedle dozadu či dopředu, skoro jako by pozice byla pevně daná. Ke škodě to ale není, nakonec jsem si snadno zvykl a pokud je už nutnost nějak s posedem hýbat, řeší to delší ližiny a posun sedla jako celku, jezdec má své místo prostě dané. O zadní část sedla jsem se přitom mohl při záběru do výjezdu krásně opřít, nějaké sjíždění se nekoná. Pokud bylo třeba přesunout těžiště víc na špičku, není to úplně standardní jako u sedel s plným tvarem, logicky je tam opora minimální, ale na kratší extrém to lze. Zásadní je standardní jízdní pozice a tam je sedlo velice pohodlné jak ve vzpřímenější poloze jezdce, tak při sportovněji skloněném posedu. Hlavní tlak příjemně rozložený na sedacích kostech, středová část tlak nula a hrany kolem otvoru komfortní. I při delší jízdě nebyl nikde nějaký výraznější tlak a šíře středové partie v rozkroku rozhodně nepřekážela. I bez výstelky jsem vydržel na sedle hodně dlouho a s ní pak nebyly rozměry sedla nijak na překážku. Je to model příjemný na delší jízdy bez jakýchkoliv nepříjemných tlaků na citlivé partie v rozkroku i na sedací kosti. Zároveň nijak netrpí samotný rozkrok či vnitřní stehna tvary středové středové partie, takže velice příjemné sportovní sedlo, které to se šířkou nepřehání, ale komfortu nabídne opravdu hodně.

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

„Dvojtác“ není mrtvý

S ohledem na téma řetězů a jejich opotřebení nám do něho krásně zapadá i test převodníků BBB, které byly jedním z mála, respektive jediným…

  • Datum: 26. 11. 2025
  • Kategorie: Technika

Ortlieb stejně a jinak Nemá smysl popisovat šíři nabídky cyklistických brašen německé značky Ortlieb, jejich maximální snahu o uhlíkovou…

  • Datum: 01. 12. 2025
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru