V batozích značka Ergon přinesla v průběhu doby řadu inovací, jako třeba ramenní popruhy na samostatném čepu nebo uchycené dole až na vnějším krycím panelu pro převoz přilby. Vše samozřejmě pro co nejlepší usazení na zádech a nejmenší obtěžování jezdce.
V případě batohu BX3 za 3359 korun jde o druhé zmiňované řešení popruhů, ale nepředbíhejme, protože batoh má opravdu řadu technických prvků nebo spíš vychytávek, takže hezky postupně. V první řadě je to střední batoh s objemem 16 litrů, rozšiřitelným díky zipu navíc o tři litry. Přizpůsobit lze i zádový systém výšce jezdce, a to v rozmezí S – XL, vertikálním posunutím horního nosného dílu ramenních popruhů. Právě nosný systém batohu je nejzajímavější částí celku, protože spojuje jak velikostní přizpůsobivost, tak dokonalé usazení na zádech a slušnou ventilaci. Zádový díl má dvě části, spodní s vodorovnou hliníkovou výztuhou a bederním pásem a posuvnou horní s ramenními popruhy. Obě části jsou spojené jen polstrovanými dílci se suchým zipem a patenty, po jejichž uvolnění lze horní část posouvat. Ještě je nutné nastavit středový popruh na suchý zip v horní části do patřičného otvoru dle požadované velikosti, ale to je vše pro základní nastavení. Ramenní popruhy s pevným středovým dílcem jsou na samostatných sponách a neumožňují dodatečnou regulaci délky nahoře. Jejich délku lze nastavit na sponách nad břichem, které vychází ze spodního dílu popruhů, uchycených nikoliv ke spodní straně batohu, ale až k bočním dílcům zadního krytu pro převoz přilby či jiného nákladu vně hlavní komory. Na zádech tak batoh jistí samostatně bederní pás s polstrováním a pak ramenní popruhy, takže by kombinací obojího mělo dojít k lepšímu zajištění. Samozřejmě nechybí výškově stavitelný hrudní pás.
Hlavní úložný prostor je jednoduchý, vybavený jen menší síťovou kapsou na zip a pak kapsami pro vodní vak a hustilku. K uchycení vaku je zde poutko se stavitelnou přezkou a optimální je dvoulitrové provedení, náš třílitr už byl zbytečně objemnou verzí. Vyztužený vývod hadičky nahoře je samozřejmostí, stejně jako jisticí poutko a plastový háček na ramenním popruhu. Další úložné prostory jsou dvě kapsy na vrchu čelní strany batohu, každá navíc se síťovou kapsičkou na zip, a pak kapsa pod nimi uprostřed. Pro přilbu či bundu slouží vnější nepromokavý dílec, tvořící otevřenou kapsu do poloviny výšky batohu, jenž je zároveň „unašečem“ ramenních popruhů. Jeho správné nastavení s ohledem na náklad uvnitř a požadovanou délku popruhů bude asi častěji v permanenci, s ohledem na měnící se obsah batohu. Spodní část je napevno uchycena k dolnímu okraji batohu, horní pak ke dvojici přezek, kde lze nastavit objem této vnější „kapsy“. Nechybí ještě pláštěnka přes batoh a můžeme vyrazit.
Testovali jsme batoh jak naplno naložený, tak naplněný z poloviny, a vždy bylo důležité adekvátně tomu nastavit všechny popruhy. Zádový díl stačí nastavit jednou, ale zatímco při plném batohu i vnější kapse je nutné hodně povolit horní popruhy kapsy, aby zbytečně netahala za ramenní popruhy, s poloprázdným batohem je to naopak. Bederní popruh pak takovou péči nevyžaduje, ale všechno tohle je nutné pro maximální využití ergonomie batohu a usazení na zádech. Tam je při lehce předkloněném posedu cítit především dvojice horních polstrovaných dílců po stranách páteře, které o sobě dávají vědět víc než dva spodní dílce v úrovni bederního popruhu. Perfektní ventilace zad je bez diskuse, vzduch má mezi vyšším polstrováním kudy proudit, ovšem užší provedení zad a výška dílců jezdce informuje o tom, kde batoh sedí. Po pár kilometrech jsme si ale zvykli, přece jen je polstrování komfortní a i plně naložený batoh s utaženými popruhy na zádech sedí jak v náklonu v zatáčkách, tak především ve sjezdech. Tam totiž řada batohů trpí chutí přeskočit jezdci přes hlavu směrem dopředu, což tady není znát. Pevný dílec za krkem, z něhož vycházejí popruhy, ani přes prvotní obavy netlačil ani při vzpřímeném, ani sportovním posedu s více nahoru zvednutou hlavou. Krycí zadní díl je díky voděodolnému materiálu perfektním „blatníkem“ pro spodní část batohu, ale vzhledem ke klasickým zipům doporučujeme v dešti či za mokra rozhodně používat pláštěnku.
S hodně naplněným batohem byla jízda přece jen méně komfortní než s polovičním či tříčtvrtečním využitím prostoru. Šířka na zádech a celkový tvar jej předurčují pro rychlejší a sportovnější jízdu s menším nákladem. Celodenní jízda na těžko, kdy bude batoh naplněný k prasknutí, už přece jen ukazuje limity dané celkovou šířkou a objemem. S vhodně rozloženým nákladem a pečlivě nastaveným nosným systémem ale patří k zavazadlům, s nimiž bude jízda v terénu jen minimálně omezena.
(už)
U brzdových kotoučů jasně vládne nerezová ocel, případně kombinace duralového jádra s ocelovým potahem v případě shimanovské „Ice“…
Tedy rozhodně co se týče geometrií nových modelů a zdvihových kategorií, ve všech ohledech zase o kousek víc přiblížených k náročnějšímu…