Tedy rozhodně co se týče geometrií nových modelů a zdvihových kategorií, ve všech ohledech zase o kousek víc přiblížených k náročnějšímu bikování. Coloradská kultovka totiž stále víc navazuje na svoji slavnou historii plnou legendárních závodnických jmen i zajímavých konstrukcí a neustále inovuje.
Asi nejnápadnějším znakem letošní kolekce je jakési narovnání rámů některých modelů, kde můžeme zapomenout na ještě loni typické obloukovité prohnutí horní i spodní rámové trubky. Přímý střih obou trubek a zcela jinak vyhlížející hlavová partie jsou loňskému designu na hony vzdálené, byť kola samozřejmě stále spoléhají u zadní stavby na vlastní systém Switch Infinity s dvojicí vertikálních pístů, na nichž se pohybuje nosník hlavního čepu zadní stavby. I tady ale došlo k drobným změnám, takže se podívejme detailněji, co všechno u Yeti pro letošek z karbonu vykouzlili. Mimochodem opět je v nabídce Turq provedení rámů z High Modulus karbonu nebo C verze z „obyčejnějšího“ karbonu.
Začneme zdvihově nejnižším označením, konkrétně modelem SB100, jenž nahradil původní SB4.5 se zdvihy 140 mm vpředu a 114 mm vzadu. Zajímavé je právě porovnání zdvihů, protože nová SB100 má vpředu 120 a vzadu 100 mm a mělo by jít, byť v trochu americkém stylu, o ryzí XC raketu. Ta právě v portfoliu značky chyběla a zajímavé je na první pohled mnohem méně otevřené provedení závěsu Switch Infinity, které je následkem právě nižšího zdvihu.
Yeti SB 100
Yeti SB 100
Zatímco ostatní modely mají oba pístky a nosník za sebou v předozadní pozici, model SB100 má mnohem menší provedení usazené v nenápadné prohlubni za sedlovou trubkou vedle sebe a navíc chráněné odnímatelným krytem. Na první pohled tak rám zvenčí vypadá, že ukrývá zcela odlišný závěs zadní stavby, ale není tomu tak. Tenhle model by měl být jakýmsi chameleonem ve své kategorii s výrazným přesahem do té maratonské i trailové. Nasvědčuje tomu i geometrie, tedy krátká 437mm zadní stavba, dlouhý reach nebo úhel hlavy 68,7° spolu s více postaveným 74,2° úhlem sedlové trubky. Na XC poměrně zajímavé hodnoty, srovnatelné s některými trailbiky, ovšem to provází v podstatě celou kolekci. Mimochodem, i když jde o XC bike, nechybí ve specifikacích kompletních kol teleskopická sedlovka, která má samozřejmě vnitřní vedení rámem, jako zadní brzda i řazení. Samotný rám s tlumičem Fox pak stojí 103 tisíc korun, ceny pětice kompletních kol jsou v rozmezí 153 až 248 tisíc. Samozřejmě nechybí dámská verze SB100 Beti v nápadně růžové barvě a stejném cenovém rozpětí.
Yeti SB 100 beti
Dosavadní model SB5.5 se zdvihy 160 mm vpředu a 140 mm vzadu má devětadvacítkové následovníky v modelech SB130 a SB150. Prvně jmenovaný má zdvihy 150 mm vpředu a 130 mm vzadu, přičemž design rámu s přímo směřovanými trubkami předního trojúhelníku ctí novou linii. Switch Infinity už je zde krásně přiznaný ve velkém „okně“ před středovým pouzdrem. Rám má vnitřní vedení lanek s vodícími kanálky, takže výměna lanka by neměla znamenat pátrání v útrobách rámu. Zajímavý je nástavec na tlumiči před horním vahadlem, který mění kinematiku a zvyšuje progresivitu zadní stavby z pěti na dvanáct procent. Hodně elegantní je vedení řadicího bovdenu kolem středového pouzdra směrem do zadní stavby nebo chrániče proti řetězu či nárazům kamenů od předního kola. Přestože má rám světlost zadní stavby až pro 2,5“ pláště, kompletní kity kombinují tuto šíři na předním kole a vzadu mají užší 2,3“ verzi. Důležitá je geometrie schopná tento model poslat na traily, ale i na enduro trať. Hlavový úhel má téměř endurových 65,5°, naopak úhel sedlové trubky je strmých 77°. To spolu s delším reachem 480 mm ve velikosti L, krátkým představcem a zadní stavbou délky pouze 433 mm, dělá z kola opravdu hodně agresivního zbraň proti náročnému terénu. Tímhle směrem ale obecně značka letošní kolekci směřuje, takže kola by měla lépe zvládat jak stoupání, tak především sjezdy. Cenové rozpětí verze SB130 je 106 tisíc za rám s tlumičem a pětice kompletních verzí je za 156 až 252 tisíc korun.
Yeti SB 130
Yeti SB 130
Yeti SB 150
Zdvihově nejvyšší SB150 je ryzí enduro zbraň, která má vpředu 170 a vzadu 150 mm zdvihu, tedy hodnoty donedávna pro devětadvacítku tak trochu za hranicí možného. Rám má rovněž extendr u tlumiče, zde navyšující progresivitu zadní stavby o 15 procent, ale v detailech je v podstatě velice podobný bráškovi s menším zdvihem. Zadní stavba má opět světlost pro 2,5“ plášť, pro kombinaci na kompletním kole ale zase platí totéž, tedy tahle šíře vpředu a 2,3 palce vzadu. Co se týče geometrie, pak zadní stavba ctí délku 433 mm, sedlový úhel má opět strmých 77 stupňů, ovšem vidlice se 44mm ofsetem má hodně položených 64,5 stupně. Reach je u velikosti L 480 mm, tedy shodný s verzí SB130 a opět zde máme delší a stabilní předek s krátkou zadní stavbou pro agresivní styl jízdy. Ceny jsou 114 tisíc korun za rám a 156 až 263 tisíc za některý z pětice kompletních kitů.
Pokud jste fandové sedmadvacítek, pak model SB5 zůstává v nabídce i s rámem v lehce prohnutém designu hlavních trubek. Zdvihy jsou 150 mm vpředu a 127 mm vzadu, přičemž rám dostal lepší Enduro Max ložiska a zadní stavba pojme plášť o šířce až 2,8 palce, tedy na hranici pluskového rozměru. Rám má 66,5° úhel hlavy a 73,5 stupně sedlové trubky, přičemž reach už je kratších 444 mm u velikosti L a zadní stavba má 437 mm. Pokud to srovnáme s extrémní geometrií výše zmíněných devětadvacítek, je to hodně velký rozdíl. Ceny jsou 103 tisíc za rám a 153 až 250 tisíc za některý z pětice kompletních kitů. Nechybí samozřejmě ani dámská verze SB5 Beti.
Sedmadvacítkové enduro SB6 zůstává v osvědčeném designu a na zdvizích 170 a 152 mm vpředu a vzadu. Rám má vnitřní vedení s kanálky a tenhle model vstupuje do této sezóny ověnčen největším počtem vítězství ve světové EWS enduro sérii. Opět jsou na rámu zvětšené čepy a Enduro Max ložiska, nechybí chrániče zadní stavby a spodní trubky a zatímco nové rámy mají montážní body na košík na spodní trubce uvnitř rámu pod tlumičem, tady jsou stejně jako u verze SB5 pouze z vnějšku dole na spodní trubce. Hlavový úhel je už trochu víc sjezdovějších 64,9 stupně, ovšem sedlová trubka je 73° klasikou a zadní stavba má 442 mm, což s kratším reachem opět nedává takové extrémy. Samotný rám stojí 114 tisíc, pětice kompletních kitů pak 156 až 163 tisíc korun.
Yeti SB 6
Yeti tedy dle výše uvedeného opět posouvá laťku extrémního bikování zase o kousek výš a zdá se, že i jejich filosofie s kombinací většího předního a menšího zadního zdvihu slaví úspěch. Tedy alespoň podle reakcí, které přináší první testy novinek. V dané cenové kategorii by tomu tak mělo být, ač to není pravidlem. Yeti ale dokazuje, že u něj zákazník neplatí jen kultovní jméno, ale především dokonale vyhlížející a hlavně špičkově fungující celek.
(už)
Nejvýše postavený devětadvacítkový hardtail v nabídce domácího 4Everu nese ve svém označení nejen dodatek informující o osazení…
Přesně takhle pojala momentový klíč značka Pells, která jej nabízí buď v rámci servisního balíčku jako bonus ke svým kolům, případně jako…