Vážení příznivci elektrocyklistiky, máme tu další část úvodu do problematiky elektrokol, v níž se budeme věnovat součástem celého elektropohonu. V prvním díle jsme popsali typy akumulátorů a nyní se dostane na zbytek celého systému pohonu.
Baterie jsou zatím stále ve vývoji, protože u nich je třeba neustále něco vylepšovat. Motory se v současné době ustálily převážně na jediném provedení. Jde o bezkartáčový střídavý motor, který se aplikuje buď do předního či zadního náboje, nebo tvoří komplet spolu s klikami. Motor může být vybaven volnoběžkou, takže v případě jízdy z kopce se neotáčí a není schopen vyrábět proud. Při vybití akumulátoru a šlapání bez pomoci neklade jezdci tak výrazný odpor, jezdec pouze překonává minimální odpor elektromotoru daný magnetickým polem permanentního magnetu a póly elektromotoru.
Druhý typ je vybaven možností rekuperace, tedy zpětného dobíjení akumulátoru přeměnou části kinetické energie při brzdění neboli regenerativním brzděním, kdy dochází při překročení určité rychlosti bez šlapání nebo při stisku brzdové páky se senzorem k výrobě elektrické energie. Motor jezdci pomáhá kolo brzdit a zároveň tedy vyrábí energii, která částečně dobíjí baterii a tím zvyšuje možnou ujetou vzdálenost. Motor však pouze pomáhá brzdit, nikdy nevytvoří takový odpor, aby došlo k blokaci předního kola. Nevýhodou je to, že motor se stále otáčí a při vybití akumulátoru jezdec při šlapání překonává větší odpor než u motoru s volnoběžkou. Rekuperací se ovšem prodlouží ujetá vzdálenost pouze v řádech procent, nikoliv nějak výrazně. Samozřejmě v závislosti na profilu trasy a hmotnosti jezdce i kola a jejich setrvačnosti
Motory pro pohon předního kola mají hmotnost přibližně 3,5 kg, pro zadní kolo samozřejmě mohou být těžší. U zadního kola lze na motor našroubovat vícekolečko a samozřejmě jej zkombinovat s přehazovačkou. Brzdy mohou být ráfkové, nebo motor disponuje úchyty pro kotouč brzdy. U systému některých výrobců je v brzdových páčkách ukryt snímač, který propojuje motor s řídící jednotkou, v případě brzdění dojde k okamžitému vypnutí přídavného pohonu motorem. Navíc některé snímače v páčkách aktivují rekuperaci energie. Na našem trhu lze koupit motor i s řídící jednotkou třeba už za čtyři tisíce korun, ovšem stejně drahý nebo dražší bude akumulátor, plus potřebujeme ještě další příslušenství. Motory do předního a zadního kola mají většinou normovanou délku osy pro standardní rozteč předních či zadních patek, tedy 100 / 135 mm.
Hlavním mozkem je řídicí jednotka, která propojuje všechny součásti pohonu. Má čidlo točivého momentu a tento inteligentní systém počítá pomocí mikroprocesoru aktuální axiální sílu, kompenzuje mrtvé body šlapání a dělá tím jízdu rovnoměrnou. Asistovaný pohon při šlapání totiž snímá senzorem namontovaným u klik jejich pohyb a v závislosti na něm pomáhá jezdci v závislosti na zvolené intenzitě určitým výkonem. Samozřejmě do rychlosti 25 km/h dle norem EU. Řídicí jednotka je propojena s baterií, brzdami, snímačem u klik, motorem, ovládacím panelem na řídítkách a dalšími součástmi v motoru.
Na řídítkách je potom ovládací panel celé soustavy, ten by měl signalizovat stav baterie, nabídnout možnost volby několika módů pomoci motoru, případně mít tlačítko „turbo“, které pomáhá při rozjezdu. U systémů s plnou pomocí motoru je pak často regulátor rychlosti (páčkový nebo otočná rukojeť), který funguje jako plyn, ovšem pouze do rychlosti 25 km/h. Na trhu lze sice narazit na motory o výkonu i přes 1 kW, ale ty nejsou schválené pro provoz na veřejných komunikacích (jen 0,25 kW).
Poslední součástí kompletního systému je speciální nabíječka, která se samozřejmě liší podle typu baterie, jak jsme zmínili minule, při její záměně by mohlo dojít k poškození či úplnému zničení baterie. Tím máme celou „elektrosadu“ zevrubně probranou a můžeme se vrhnout vstříc jednotlivým systémům, výrobcům, montážím, konstrukčním bonbónkům a také testům.
(už)
Bionx - Komplet elektropohonu od BionX obsahuje motor s rekuperací energie v zadním náboji, tvarově uzpůsobenou baterii do rámu a ovládací jednotku na řídítka. BionX je jedním z největších dodavatelů systémů pro elektrokola.
TranzX - Motor v předním náboji je od zančky TranzX, která dodává své systémy mnoha výrobcům kol. V tomto případě je motor vybaven brzdovým kotoučem.
Brzdy - Na detailu brzdové páky je vidět spleť kabelů, které z ní vycházejí. Sensor v páce má na starosti vypnutí systému pohonu, jakmile se začne brzdit, případně aktivuje rekuperaci energie.
Ve dvou úvodních dílech této rubriky jsme si popsali normy a nařízení pro elektrokola, typy baterií a všechny součásti tvořící elektrosadu…
Jestliže jsme v minulých dvou dílech představili sportovní elektrokola ne zcela běžná, tentokrát se podíváme na značku Ghost, jejíž sériová…