Ve dvou úvodních dílech této rubriky jsme si popsali normy a nařízení pro elektrokola, typy baterií a všechny součásti tvořící elektrosadu pro pomocný pohon jízdního kola. Tentokrát se podíváme na značku BionX, která je jedním ze specialistů na elektropohon. Tato společnost sídlí v Kanadě a její systém přídavného pohonu je vidět na mnoha amerických i evropských kolech.
Základem její produkce je elektromotor umístěný v zadním náboji, s úchytem pro kotouč zadní brzdy. Na první pohled poměrně masivní kousek ovšem prochází neustálým vývojem kvůli snížení hmotnosti a navýšení výkonu. Hmotnosti nabízených sad se přitom pohybují v rozmezí 5,5 – 7,7 kg včetně baterie. Velice zajímavé je spektrum nabízených výkonů motorů, kdy standardní verze o výkonu 250 W dodává značka téměř po celém světě, ovšem výkonnější sady s motory 350 W a 500 W jsou k mání pouze v Kanadě nebo ve Švýcarsku, které se nemusí řídit pravidly EU, a tudíž si tamní „elektrocyklisté“ mohou uhánět rychlostí až 45 km/h, tedy pokud jim to tamní zákony umožní.
Již v úvodu jsme psali o výkonech motorů nebo dojezdu a právě toto je velmi dobře vidět na produkci BionX. Každá jejich sada se liší buď hmotností, nebo výkonem, ale většinou dojezdem. Je to dáno honbou za snížením hmotnosti, kdy nejlehčí verze umožní dojezd pouze kolem pětatřiceti kilometrů. Ty nejtěžší naopak dovezou cyklistu i devadesát kilometrů daleko. Motory této značky ovšem disponují rekuperací, takže se při jízdě z kopce dobíjejí, případně mohou být vybaveny senzorem pro aktivaci dobíjení v brzdové páce, aby rekuperace energie probíhala účinněji. Navíc lze nastavit až čtyři úrovně dobíjení, čímž by se měl zvýšit dojezd, to vše na jednoduchém displeji.
Samostatnou kapitolou je baterie, která je lithium-hořčíková a montuje se na spodní rámovou trubku, do otvorů pro košík na bidon. Samozřejmě lze mít i verzi do zadního nosiče. Dle slov manažerky této značky jsou schopni vyrobit téměř jakýkoliv tvar baterie, aby pasoval do nestandardního rámu, trochu nezvyklá je i možnost několika barevných verzí, případně specifických designů bočních ploch. Celkovému designu sady ovšem nelze upřít jistou eleganci, ať už jde o motor v bílém, černém, případně stříbrném provedení nebo barevnou baterii.
O eleganci bychom mohli psát rozhodně ve spojení s kolem Styriette, což je elektro variace na bicykl z roku 1938, který tenkrát sestrojila rakouská firma Steyr-Daimler Puch a který byl poháněn spalovacím motorem. Tato nová vzkříšená legenda vychází z originálu, takže má retro rám, design rovněž odpovídá předloze, ovšem motor není v rámu, ale v zadním náboji a baterie v nosiči. Kožené sedlo od Brooks však nechybí a rovněž přední odpružení je vyřešeno stylově, a to paralelogramovou vidlicí.
Posedlost elektropohonem zavedla BionX tak daleko, že nainstalovali pomocný elektromotor i na futuristicky vyhlížející šlapadlo, takže i na vodě se bude šlapat lehčeji. Za svoji sadu BionX PL350HT XL SL získali ocenění od Popular Science magazínu v kategorii nejlepší novinka. Tato sada totiž oproti předešlým verzím dostala do vínku motor s hmotností sníženou o 1,2 kg a zároveň 48V baterii s nízkou hmotností a kapacitou pro dojezd až 100 km. Baterie jsou přitom nabité na plnou kapacitu za méně než tři hodiny. Tato novinka by měla být v nabídce až v průběhu letošní sezóny, ale jasně ukazuje, že v elektrokolech se stále vše vyvíjí. Pro BionX to platí stoprocentně, protože jejich produkty na veletrhu jsou vidět na spoustě kol. Ovšem nahlédnout pod „pokličku“ nebo jen kryt motoru, to nebylo v jejich showroomu vůbec možné, vše bylo stále pod kontrolou, aby nějaké důležité technické informace neunikly ven. My víme jen to, že BionX koketuje s motorem, který by disponoval třírychlostní převodovkou uvnitř náboje, takže se necháme překvapit.
(už)
Jestliže jsme v minulých dvou dílech představili sportovní elektrokola ne zcela běžná, tentokrát se podíváme na značku Ghost, jejíž sériová…
Začnou elektrokola vládnout světu cyklistiky? Zatím tomu tak není, ale generace začínají postupně pohodlnět, elektrokola se budou…