V minulém dílu jsme psali o malém středovém elektropohonu Bafang pro silniční kola, o lehkém elektropohonu Fazua ve spojitosti se silničními koly už jsme také psali, ale teď tu máme Fazua kontra all mountain bike. Francouzská značka Lapierre totiž v prvním čtvrtletí roku 2019 vrhne na trh svoji elektrifikovanou Zesty, vybavenou tímto pohonem.
Model eZesty AM je díky kompaktnímu pohonu Fazua jedním z nejlépe maskovaných celoodpružených ebiků, byť pohon nemá takový „krouťák“, jako plnohodnotné středové motory a dojezd rovněž není kvůli kapacitě baterie tak výrazný. Nicméně tady jde o honbu za hmotností, univerzálností a dokonalým designem, a to vše se konstruktérům podařilo splnit do puntíku a ještě mnohem víc. Základem verze AM LTD Ultimate je celokarbonový rám se zdvihem 150 mm, jenž zprostředkovává tlumič Fox Float DPS s trojicí režimů blokace. Zadní stavba má nový systém přepákování kombinující čtyřčep s plovoucím tliumičem vedeným skrz sedlovou trubku. Samozřejmostí je boostové provedení zadní stavby a totéž platí i pro vidlici, mimochodem se shodným zdvihem jako je vzadu. Když pomineme špičkové odpružení Fox ve verzi Factory nebo sedmadvacítkové karbonové ráfky, ani ostatní výbava nezaostává. Dvanáctková sada Sram XO1, karbonová řídítka RaceFace nebo obutí Maxxis v pluskové, ovšem jen 2,5“ verzi, jsou další střípky kvalitní mozaiky. Karbonové kliky jsou ovšem kvůli kompatibilitě s osou převodovky Fazua od FSA.
Co se týká pohonu, Fazua má v rámu situovanou převodovku s osou a motor se i s baterií vkládá do spodní trubky před tuto převodovku. Vše ovládají tlačítka na jednoduchém Led displeji na řídítkách, jemuž sice nechybí indikace kapacity baterie diodami, ale jinak se systém propojuje s aplikací přes Bluetooth, takže se všechny údaje zobrazí majiteli kola v telefonu. Výkon motoru je 250 wattů, napětí je 36 voltů, ovšem točivý moment je jen 60 Nm. Baterie má kapacitu jen 250 Wh, takže záleží na jezdci, jak moc bude pohon ždímat a podle toho najede odpovídající množství kilometrů. Nicméně stejně jako u silniček s tímto pohonem lze komplet baterie a motoru z trubky vyjmout a bike používat zcela jako standardní, pouze s převodovkou u klik, jenž nemá v podstatě žádný vliv na jízdní projev. Už tak hodně lehké elektrokolo, výrobce udává hmotnost 18 kg včetně pohonu, se tím pádem stane zcela standardním fullem. Díky této variabilitě tak má majitel možnost využívat jej buď jako elektrobike a zdolávat bez námahy výjezdy, nebo prostě odlehčit a jezdit za svoje. Nižší hmotnost v případě zapojení motoru nabídne i tak obratnější a více přirozenější projev, než je tomu u běžných ebiků, ovšem je tady ten nižší „krouťák“ a dojezd, ale možnost odpojení vidíme jako geniální řešení. Kromě dražší verze LTD bude k dostání nepatrně levnější verze 9.0, ovšem zatímco topmodel stojí 205 tisíc korun, levnější se pohybuje kolem částky 160 tisíc, takže zůstaňte naladěni....
(už)
Na poli elektrokol někdo vynáší do nebe motory Bosch, jiný Shimano či Brose a další zase Yamaha, případně Bafang. Posledně jmenovaný někdo…
I domácí Maxbike nabízí několik modelů elektrokol, přičemž v bikovém segmentu má na výběr ze sedmadvacítky i devětadvacítky vybavené…