Když se řekne automobilový design, leckdo si představí legendární designérské studio Pininfarina, které už od třicátých let minulého století pomáhá vytvářet ty největší skvosty nejen automobilového průmyslu. Právě Pininfarina spolu se značkou Diavelo přišlyi s vlastním konceptem stylových elektrokol Evoluzione, který získal ocenění na veletrhu Eurobike.
První elektrokolo z rýsovacích prken, nebo spíš monitorů legendárního studia bylo výzvou, protože elektrokola v sobě, dle slov konstruktérů, snoubí ekologičnost, výkon, moderní design a komfortní způsob přepravy. Před ní se konstruktéři postavili s jednoduchým cílem, a to maximální integrací, aby vše bylo designově čisté a dokonalé. To se v zásadě povedlo, protože tvůrci šli od počátku cestou vytváření všech detailů v závislosti na požadovaném cíli. Vlastní je kromě karbonového rámu a vidlice také karbonové kombo řídítek a představce nebo karbonová sedlovka. Nutné bylo také zakomponovat vedení bovdenů a kabeláž do rámu, ukrýt baterii a vymyslet třeba i osvětlení či displej tak, aby nenarušovaly celistvý design. Výsledek se určitě povedl a jeho hmotnost kolem šestnácti kilogramů jej výrazně odlišuje od konkurence.
A to nedošlo ani k nějakým úsporám, co se týče kapacity baterie, jak tomu obvykle v honbě za nižší hmotností u elektrokol bývá. Pohon středovým motorem Brose o standardním výkonu 250 wattů je přenášen na zadní osmirychlostní náboj Shimano Alfine řemenem, takže bylo nutné tomu uzpůsobit řetězovou vzpěru. Ta je elegantně horizontálně rozdělená v místě zadní patky, kde ji jistí šroubované plechové pláty, suplující zároveň podložku pod maticí náboje. Sedlová trubka prochází skrz přechod horní trubky do sedlové vzpěry a výrazné lomení horní trubky je i před napojením na hlavovou, kde je také rozšířené, aby se do něho vešel integrovaný displej. Do hlavové trubky nenápadně vstupují bovdeny, takže jediné výraznější místo na rámu je partie kolem motoru a ve spodní trubce vsazená baterie. Na ní konstruktéři nešetřili, takže má standardní parametry, tedy 36 Voltů a výdrž 13,6 Ah, tedy nic pro honbu za úbytkem hmotnosti.
Ceny trojice modelových variant zatím nejsou známy, ale určitě to nebude nic laciného. Každopádně budou modely odlišené jak krouticím momentem, tak naladěním výkonu motoru nebo určitými komponenty a designem. Základ a typické křivky ovšem budou stejné. Jestliže vám v garáži stojí nějaký automobilový skvost s designem z italského studia, bude Evoluzione dokonalým doplňkem. Ovšem pozor, Pininfarina spolupracovala i na novém traktoru Zetor.
(už)
Když se podíváme na průřez nabídkou elektrokol domácí značky Apache, v případě středových motorů je na výběr buď verze Bosch, nebo Bafang,…
Možná si pamatujete, že jsme před dvěma lety testovali elektrokolo Hercules Jarvis se zadním nábojovým motorem Suntour a rok poté jsme…