Možná si pamatujete, že jsme před dvěma lety testovali elektrokolo Hercules Jarvis se zadním nábojovým motorem Suntour a rok poté jsme přinesli zevrubný popis toho, jak si kolo po celou tu dobu vedlo. Utekl další rok, kdy je kolo v naší péči a tester vyslovil přání ulehčit trochu převodům, protože kombinace 42 zubů vpředu a desítkové kazety 11-36 vzadu přece jen není ani s motorem zrovna přátelská strmým výjezdům. Převodník vpředu zaměnit nelze, protože je součástí klik s torzním snímačem, takže co s tím?
Není to neřešitelné, ale také to není zadarmo, protože nasadit dozadu samostatný 42zubový pastorek na desítkovou kazetu by sice šlo, ale rozdíl šesti zubů toho zase tolik nespraví, takže jsme se rozhodli pro řádný tuning v ceně kolem šesti tisíc korun. Hlavním hybatelem změny bylo nedávné představení jedenáctkové kazety Sun Race (Cykloservis 12/2017) s rozsahem 11-50 zubů, která by tak měla nabídnout maximální úlevu ve výjezdu a současně s velkým převodníkem zachovat rychlost i na rovině. Jenže to znamená novou jedenáctkovou řadicí páčku, v našem případě SLX a také přehazovačku. Tady jsme narazili na dvě možnosti, konkrétně verzi SLX, ovšem ta není pro jedenáctku dostupná s dlouhým SGS ramínkem pro rozsah na 47 zubů, ale jen s GS ramínkem na 41 zubů. Naopak tenhle požadavek splnilo dražší ikstéčko, kompatibilní se 47 zuby, což by snad mělo fungovat. Výrobce kazety na to odkazuje, takže jsme byli zvědaví, jak to bude šlapat. A konečně nový jedenáctkový řetěz, kde dostal přednost nejdostupnější Sram, protože má 120 článků, kdežto Shimano jen 116 a riziko nutnosti nastavit řetěz jsme nechtěli podstupovat.
Výměna kazety je standardní, jen u elektromotoru nelze použít stahovák s vodicím trnem kvůli plné pevné ose. Přehazovačka i páčka rovněž pasují, takže jen vše sesadit, naladit předozadní pozici a dorazy přehazovačky a první test ve stojanu. Odspodu krásný náběh řazení a jen na největším pastorku drobné škobrtnutí, což vyřešilo přitažení stavěcího šroubu předozadní pozice. Byl moc povolený a vršek ramínka šel skoro přes zuby největšího pastorku. Dlouhé ramínko si ale poradilo s obrovským rozdílem zubů bravurně a není v extrémně volné či napnuté pozici ani na nejmenším, ani největším pastorku.
Test za jízdy pak doslova nadchnul, protože řazení chodí opravdu luxusně a naprosto přesně. Dokonalé odskakování řetězu na každé kliknutí řadicí páčky je vynikající a na největších pastorcích nic nerachotí a běhá naopak hladce. Proti standardní kazetě je jen slyšet zvukový projev, kdy velké duralové pláty největších pastorků rezonují při přeřazení, ale navýšení stoupacích schopností je vzhledem k lehčím převodům rapidní. Díky nábojovému motoru je řazení lehké a řetěz netrpí tolik, jako u středových motorů, ale i tam by to byla alternativa namísto starších desítkových pastorků. Jestliže jsme při představení této kazety jen lehce pochybovali o kompatibilitě se shimanovskou přehazovačkou, určenou 47 zubům, obavy nejsou na místě, pokrytí pastorků je perfektní a na menších není znát, že by se řetěz táhl jen po jejich zadní straně, jako u „domácích“ desítkových řešení 1x10.
Trochu nezvykle působí padesátkový pastorek proti nábojovému motoru, protože je najednou větší než on, takže plastový kryt za kazetou je tak trochu schovaný, ale nejde o design, tady šlo o zlepšení vrchařských schopností a s tím si kazeta poradila skvěle, aniž by se to nějak negativně projevilo na funkci motoru či torzního snímače. Vše spolupracuje perfektně a opravdu lze vyjet bez námahy i opravdový extrém, takže Jarvis bude dál sloužit v ještě větším zatížení.
(už)
Přestože domácí značka Rock Machine představila letos na jaře prototyp elektro endura na tlumičích Öhlins v ceně přes čtvrt milionu korun,…
Domácí značka Spirit se od trekingových a skládacích elektrokol postupně propracovala i k modelům se středovým pohonem, navíc určeným i do…