Vývoj luxusních elektrokol dnes dokáže zaměstnat nejen cyklistické konstruktéry, ale součástí týmů jsou lidé z automobilového průmyslu, letectví a samozřejmě elektrotechniky. Takový tým lidí stojí za vývojem elektrokol Trefecta, což je holandsko-švýcarsko-německé uskupení se sídlem hlavní základny ve Švýcarsku. Ti se rozhodli vytvořit exkluzivní elektrokolo schopné nabídnout jak vynikající jízdní vlastnosti v tetrénu, tak maximum elegance a moderního designu při jízdě ve městě.
Elektrokolo Trefecta má základ v hliníkovém rámu s jednočepovým závěsem zadní kyvky, jenž umožňuje po uvolnění tlumiče a vyjmutí kol přerod v klasickou skládačku, takže se celé kolo vejde do speciální přepravní krabice. Vzduchové odpružení má elektronickou regulaci, takže si lze přední 180mm či zadní 200mm zdvih snadno doladit z řídítek na požadovanou charakteristiku. Bike se kromě dvoukorunkové upside-down vidlice dodává i s levostrannou paralelogramovou vidlicí, která je určena dík nižšímu zdvihu spíš pro „urban“ využití.
Hlavní odlišností od konkurence je kromě samotného futuristického designu pohon. Ten zajišťuje elektromotor s maximálním výkonem čtyři kilowatty, zkombinovaný se čtrnáctirychlostním nábojem Rohloff a vlastní hydraulicky ovládanou automatickou převodovkou. Systém tak kombinuje automatiku s manuálním řazením jezdce, takže jde o jakýsi hybrid. Pohon je uložen v těžišti rámu a přenos síly na zadní kolo je řešen na levé straně řetězem na jediný zadní pastorek. Nepřekvapí Li-ion baterie vlastní konstrukce, která by měla zaručit průměrný dojezd i přes sto kilometrů, a k tomu navíc ovládání všech systémů a třeba i smartphonu, na nějž má rám připravenou speciální schránku na horní části. Dojezd dokáže prodloužit rekuperace zajištěná získáváním energie během brzdění, což nemá na starosti nic menšího než kotoučovky Hope se speciálním ventilačním kotoučem, který je dvojitý a má vnitřní prostor pro proudění vzduchu.
Doplňky Ergon, speciální karbonová kola a obutí Schwalbe už jsou tak nějak očekávaným standardem a na ručičce váhy se nakonec objeví cifra 37 kilogramů, což je víc než u „běžných“ elektrokol, ale v této kategorii s vysokým výkonem a designem motorky je to ta lepší hodnota. Kromě všech elektronických vymožeností ohledně řazení, pružení a samozřejmě funkcí zobrazovaných na displeji integrovaném do představce nabídne systém ještě jednu vymoženost. Kdo rád jezdí po zadním kole, může si v režimu wheelie navolit maximální úhel, který bude při takové jízdě kolo svírat se zemí a po jehož překročení systém okamžitě ubere na výkonu, aby se předek bezpečně vrátil na zem a jezdec se nepřeklopil dozadu.
Kolekce zahrnuje dvojici terénních a dvojici městských variací téhož modelu, přičemž terénní mají vpředu dvoukorunkovou vidlici a městské levostranný paralelogram. Rozdíl je v provedení blatníků a také výkonu motoru či maximální rychlosti. Terénní varianty mají čtyři kilowatty a maximální rychlost sedmdesát, případně čtyřicet pět kilometrů v hodině, a dojezd pětapadesát nebo více než sto kilometrů. Městské kousky s hladšími plášti pak jedou oba až 45 km/h, ale mají výkon buď jednu, nebo čtyři kilowatty, takže je dojezd více než sto, nebo do sta kilometrů.
Jednu ze čtyř těchto lahůdek si zákazník může objednat přes speciální formulář nebo telefonicky a samozřejmě si navolí některé specifikace. Standardem je servis do 72 hodin u národního dealera a další vymoženosti. Výrobce se chlubí tím, že Trefecta jsou elektrokola určená třeba pro armádní využití nebo pro bohaté majitele jachet, takže těch 25 000 dolarů nebude pro takové kupce, podle nás, zase tak závratná částka.
(už)
Jestli se někdy někomu podařilo přijít v případě elektropohonu s opravdovou stylovkou, pak to jsou angličtí Rubbee, jejichž přídavný pohon…
Je to něco přes rok, co máme k dispozici testovací elektrokolo Hercules Jarvis, které jsme představili v Cykloservisu Díky 615Wh baterii…