Jestli se někdy někomu podařilo přijít v případě elektropohonu s opravdovou stylovkou, pak to jsou angličtí Rubbee, jejichž přídavný pohon má prostě šmrnc.
Základní myšlenkou bylo nabídnout elektropohon, který by byl snadno odnímatelný a schopný fungovat téměř na jakémkoliv kole, bez ohledu na průměr kol. To vše se podařilo vtěsnat do malého kvádru, který je na jednom konci upevněný rychloupínací objímkou k sedlovce a na opačném konci má polyuretanový váleček se speciálním tvarem, který pohání zadní kolo. Jednoduché a primitivní, dalo by se říct, ale všechno je dotažené do posledního detailu a vypadá naprosto profesionálně.
Zaprvé úchyt k sedlovce by sám o sobě nestačil, takže je doplněný 200N vzduchovým tlumičem, který zajišťuje přítlak celého systému k zadnímu kolu a případně dokáže vyrovnávat nerovnosti na plášti. Pro snadnější přenášení je celý komplet vybavený koženým popruhem, a jelikož je polyuretanový váleček uprostřed hezky zúžený, aby byla zjištěná co největší styčná plocha s pláštěm, svítí v tomto místě zadní červené světlo, aby byl jezdec i za tmy vidět. Jediný spínač pak aktivuje celý mechanismus, jenž se bohužel neobejde bez snímače otáčení klik, který je řešen plastovým kolečkem s magnety na ose klik a snímačem na sedlové trubce. Jediné, co tedy má jezdec na rámu nastálo, je kolečko na ose a snímač s kabelem nataženým k sedlovce. Koncovka kabelu se pak musí zapojit do uchyceného motoru, ale to je jediné. Žádný displej na řídítkách, žádné další kabely, ovšem kdo chce, může si do svého chytrého telefonu stáhnout aplikaci, která mu celý displej bohatě nahradí a všechny funkce se mu zobrazí.
Proti napevno montovaným motorům je zde samozřejmě otázkou ztrátovost přenosu výkonu přes plášť zadního kola, ale proti podobně koncipovaným pohonům ze starých motorů sekaček nebo benzinových pil je tohle o dost elegantnější řešení.
Parametry výkonu jsou pak standardní, tedy 250W motor, maximální rychlost 25 km/h a dojezd zhruba 40 km. Při hmotnosti celku 6,5 kg včetně LiFePO4 baterie s životností až 2000 nabíjecích cyklů, je to slušné. Navíc lze tenhle motor připojit jak na pevný rám, tak na odpružený a zvládne kola průměrů 16-29 palců. Omezená je pouze šíře pláště v rozmezí 20-60 mm a také průměr sedlovky 22-35 mm, což jsou vlastně všechny, vyjma nějakých skládačkových extrémů. A co se týče plastového kolečka s magnety, to zvládne jak čtyřhrannou nebo vícehrannou osu, tak silnější integrované provedení u klik Hollowtech II. Cena za komplet je něco kolem pětadvaceti tisíc korun a lze si vybrat i mezi standardním snímačem aktivujícím pohon při šlapání, nebo naopak plynovou páčkou, která jej nahrazuje. Za ty peníze bychom si nejspíš raději pořídili celé dostupnější elektrokolo, ale tahle stylovka by třeba luxusní skládačce určitě slušela. A pokud se obáváte, že vám někdo motor odmontuje, než se vrátíte z nákupu, i na to tvůrci mysleli, a dvojice otvorů v hliníkových nosných profilech válečku je přímo určena k prostrčení zámku, který pohon zajistí k zadnímu kolu a třeba i zábradlí.
(už)
Je to něco přes rok, co máme k dispozici testovací elektrokolo Hercules Jarvis, které jsme představili v Cykloservisu Díky 615Wh baterii…
Během prázdninové návštěvy výrobních prostor značky Cube jsme byli jednak ohromeni velikostí skladů, prezentačních prostor s vystavenými…